مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین از برنامه ریزی جهت تغییر الگوی کشت در شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۶۰۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۱ 06 August 2022

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین از برنامه ریزی جهت تغییر الگوی کشت در شهرستان خبر داد.


به گزارش تابناک همدان  منصور خزایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین گفت: در حال حاضر علاوه بر کاهش منابع آبی با تغییرات در اقلیم منطقه روبرو هستیم .تغییرات در دمای شب و روز، تغییر کیفیت آب و خاک و سایر عواملی که در رشد گیاهان موثر می باشد لزوم شناسایی و معرفی الگوی کشت سازگار با اقلیم جدید را بیش از پیش نمایان می سازد.

وی با بیان اینکه تغییر در الگوی کشت درحوزه محصولات باغی شامل ترویج کشت های جدیدی نظیر پسته ، زعفران و گل محمدی است  افزود:  این گیاهان علاوه بر مقاوم بودن در برابر کم‌آبی و کیفیت پایین خاک، بازار خوبی دارند و جزو محصولات با درآمد مناسب محسوب می‌شوند و کشت آنها طی سالهای اخیردر منطقه مورد توجه قرار گرفته است.


مدیر جهاد کشاورزی فامنین ادامه داد: در حدود 24 هکتار از اراضی شهرستان در سالهای اخیر به احداث باغات پسته اختصاص یافته است و در حدود 12 هکتار از این سطح عملیات پیوند زنی انجام شده و سطح کمی ازباغات وارد مرحله باردهی گردیده است.


خزایی گفت:  کشت زعفران به عنوان یک فعالیت جانبی مورد توجه قرار گرفته است. در حدود 13.5 هکتار از اراضی شهرستان به کشت زعفران اختصاص یافته و درحال حاضر محصول تولیدی به شکل سنتی برداشت، بسته بندی و عرضه می گردد. بخشی از سطح زیر کشت زعفران شهرستان متعلق به زنان روستایی و در سطوح اندک خانگی است که علی رغم سطح اندک به دلیل مشارکت زنان در فرایند تولید ، مشارکت اجتماعی و افزایش درامد خانوار ارزشمند و قابل توجه می باشد.


وی در ادامه افزو: د طی سالهای اخیر کشت گل محمدی در شهرستان مورد توجه قرار گرفته و در حدود 6.5 هکتار از اراضی به کشت این محصول اختصاص یافته که در حال حاضر بصورت سنتی فراوری می گردد و با افزایش سطح زیر کشت، ایجاد واحد های صنعتی فراوری توجیه پذیر می گردد.


خزایی در پایان افزود:  تغییردر الگوی کشت روندی تدریجی است که می بایست علاوه بر بیشترین سازگاری با تغییرات اقلیمی از نظرملاحظات اقتصادی و اجتماعی نیز قابل قبول باشد. در این زمینه جهاد کشاورزی هر ساله با برگزاری کلاس های آموزشی می کوشد کشاورزان را در انجام این تغییر غیر قابل اجتناب یاری رساند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار