مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان
کد خبر: ۱۰۱۳۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۸ 05 December 2021
 همایش روز جهانی خاک در ۱۴ آذر ماه سال همزمان با سراسر کشور با حضور وزیرجهاد کشاورزی، ریاست سازمان محیط زیست ومسئولین کشوری ولشگری بصورت وبینار برگزار شد.

به گزارش تابناک همدان، اسفندیار خزائی مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان ضمن اعلام شعار امسال روز جهانی خاک که با عنوان "جلوگیری از شور شدن خاک، افزایش بهره‌وری خاک" است، گفت: منابع خاک کشور بعنوان ثروت ارزشمند ملی و بستر اصلی کشاورزی و محیط زیست، مورد بی مهری قرار گرفته و مشکلات عدیده‌ای در بهره وری بخش منابع طبیعی، کشاورزی و حفاظت محیط زیست را بدنبال داشته است.

خزائی با تاکید بر اهمیت حفظ خاک افزود: گرچه آب عامل مهمی در توسعه کشاورزی است، اما خاکی که از ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال برای تشکیل یک سانتی متر آن طول می‌کشد، اهمیت وارزش بالایی برخوردار است و بستر رشد گیاهان ودرختان است و باید از این نعمت عظیم به درستی حفظ و حراست وبهره برداری اصولی شود.

وی اظهار داشت: روند فرسایش خاک، شور شدن تدریجی آن، کوچک شدن اراضی کشاورزی و آلودگی خاک از جمله مواردی است که خاک را به عنوان بستر رشد گیاهان و تولید محصولات کشاورزی تهدید می‌کند، لذا وظیفه همه ماست که از این سرمایه ارزشمند در برابر تهدیدات زیستی به خوبی محافظت نماییم.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان انجام طرح‌های آبخیزداری وآبخوانداری را برای کاهش میزان فرسایش خاک اثرگذار ذکر کرد و بر لزوم اجرای پروژه‌های آبخیزداری برای جلوگیری از فرسایش خاک تاکید کرد.

او اضافه کرد: همچنین انجام پروژه‌های حفاظت از خاک درعرصه‌های مرتعی، جنگلی و کشاورزی برای کاهش میزان فرسایش خاک اهمیت بسزائی دارد.

خزائی ادامه داد:خاک منبع عظیم و ثروت گرانقدری است که بسیاری از مسائل حیاتی و نیاز‌های ضروری انسان و جامعه به آن وابسته است و بیش از ۹۵ درصد نیاز‌های غذایی بشر و مایحتاج انسان در بستر خاک تولید و تأمین می‌شود این در حالی است که بشر با اقداماتی که در راستای توسعه و زندگی راحت‌تر انجام می‌دهد باعث آلودگی و نابودی این مولفه زیستی مهم یعنی خاک شده است.

این مقام مسئول بیان داشت: آلودگی خاک از طریق کشاورزی ناپایدار، فعالیت‌های صنعتی، معدنی و زباله‌های مناطق مسکونی به وجود می‌آید و درواقع آلودگی خاک یک چالش پنهان وبزرگ در زیر پای انسان است ودر نتیجه، امروزه حفاظت از خاک و مبارزه با فرسایش آن از ضروری‌ترین اقدامات به حساب می‌آید.

خزائی تصریح کرد:گرچه موضوع آب در کشاورزی اهمیت زیادی دارد، اما نباید از موضوع خاک و حفاظت از آن غفلت کرد، چرا که خاک نگهدارنده آب است و غفلت از آن جبران ناپذیرتر از موضوع آب خواهد بود.

وی مشکلات حاصل از فرسایش خاک را: پر شدن مخازن سد‌ها، شستشوی منابع غنی خاک و انتقال آن به مناطق پایین دست، فقرپوشش گیاهی، کاهش نفوذ و افزایش پتانسیل سیل خیزی و کاهش حاصلخیزی خاک که در نهایت باعث تخریب زیست بوم‌های طبیعی همانند مراتع، جنگل‌ها وسایر زیست بوم‌ها می‌گردد، اشاره کرد.

مدیر کل منابع طبیعی استان همدان گفت:برای کاهش فرسایش خاک روش‌های متنوعی وجود دارد؛ تقویت پوشش گیاهی مناسب مهمترین راه برای حفاظت از این عنصر ارزشمند و جلوگیری از فرسایش آن است که به توسعه بخش کشاورزی و پیشگیری از سیلاب‌های ویرانگر، ریزگرد‌ها هم کمک شایانی می‌کند.
 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار