کد خبر: ۱۰۱۲۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹ 29 November 2021
چندی پیش دکتر مریم کوچکی‌نژاد دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف بر اساس رده بندی سایت Poets & Quants در میان ۴۰ استاد برتر جوان زیر چهل سال در دنیا در رشته مدیریت انتخاب شد و، چون نمادی از یک بانوی محجبه و موفق ایرانی بود، این خبر در سکوت رسانه‌های غربی آرام گرفت.

به گزارش تابناک همدان، از تابش کوثر، فرهنگ پوشش و مقوله حجاب و عفاف همواره در تاریخ ایران ریشه‌ای عمیق داشته و حتی به صد‌ها سال پیش از اسلام باز می‌گردد؛ پس از اسلام هم فرهنگ حجاب در خانواده‌ها و جامعه ایرانی یکی از ارزش‌های انسانی و اسلامی به حساب می‌آمده است.

در ماه مارس هر سال یک کمیته از افراد متخصص مسئولیت انتخاب لیست چهل نفر نهایی برای معرفی اساتید جوان برتر رشته مدیریت را برعهده دارد. معیار انتخاب بر اساس مهارت‌های تدریس و کیفیت مقالات تحقیقاتی اساتید است. مطابق آمار وب‌سایت برای رقابت سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۰۰۰ کاندیداتوری برای ۱۶۰ استاد رشته مدیریت از سراسر دنیا داشته‌اند که از این میان ۴۰ استاد به عنوان لیست نهایی انتخاب شد.

مریم کوچکی نژاد دانش آموخته رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد فیزیک در دانشگاه صنعتی شریف بوده و علاقمند به رشته رفتار سازمانی و روانشناسی است.

وی دکتری رفتار سازمانی را از دانشگاه یوتا و پسادکتری را در مرکز Edmond J. Safra دانشگاه هاروارد دریافت کرده است و در سال ۲۰۱۴ به دانشگاه نورت وسترن پیوسته است جایی که در آن تحقیقات تأثیرگذاری در مورد رفتار انسان انجام داده و در حال حاضر دانشیار دانشکده مدیریت این دانشگاه است.

تمرکز اصلی تحقیقات وی در زمینه درک ماهیت پویای تصمیم گیری‌های اخلاقی و چگونگی تجربه روانی افراد از نظر روانشناسی در برخورد‌های اخلاقی روزمره است.

یافته‌های وی علاوه بر اینکه در بسیاری از مجلات پژوهشی دانشگاهی به چشم می‌خورد، در رسانه‌های مهم از جمله نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال و هافینگتون پست و ... به نمایش در آمده است، اما این رسانه‌ها هرگز پوشش خبری برای این بانوی محجبه نداشتند.

مریم کوچکی نژاد نمونه‌ای از بانوان موفق و فعال در عرصه علمی و اجتماعی است که نشان داده حجاب نه تنها مانعی برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف جامعه نیست بلکه باعث می‌شود تا زنان با اعتماد به نفس بیشتری در اجتماع حضور پیدا کرده و نشان دهند که توانمندی‌های زیادی حتی در پست‌های مدیریتی کلان کشور دارند.

خوشبختانه در سال‌های اخیر بانوان محجبه زیادی توانسته اند این مهم را اثبات کنند که حجاب هرگز دست و پای پیشرفت و نخبه بودن را نبسته است، از طرفی اندیشه‌های استاد شهید مطهری می‌تواند الگوی خوبی برای حجاب و عفاف باشد؛ آرامش روانی، استحکام خانوادگی و استواری جامعه ریشه در رعایت حجاب و عفاف دارد. برای ترویج حجاب و عفاف باید ریشه‌های بدحجابی مورد بررسی قرار گیرند که از جمله آن‌ها ضعف ایمان و غرب زدگی است؛ همان غربی که تمام تلاشش را می‌کند که بانوی محجبه و موفقی، چون مریم کوچکی نژاد در جهان دیده نشود.

دشمن در جنگ نرم، عفاف و حجاب جامعه اسلامی ما را مورد هدف قرار داده است که در مقابل آن باید به صورت جدی با استفاده از هویت دینی ایستادگی کرد. حجاب مانند اولین خاکریز جبهه است که دشمن برای تصرف سرزمینی حتماً باید اول آن را بگیرد. سرمشق قرار دادن الگو‌های والا در ساختار روحی و رفتاری انسان‌ها نقش مؤثری دارد؛ باید از زنان باحجاب و پاک دامن در جامعه به خصوص در مدارس و دانشگاه‌ها تجلیل کرد.

مریم کوچکی نژاد تنها یکی از نمونه‌های بانوان محجبه و موفق است که در عرصه‌های جهانی خوش درخشیده است که البته نه اولین نفر است و نه آخرین نفر خواهد بود، از این رو با توجه به این که بیشترین وقت دختران نوجوان ما در مدارس می‌گذرد وظیفه آموزش و پرورش و معلمان است که مسأله حجاب را برای آن‌ها تبیین کنند چراکه یکی از مشکلات امروز ما مطالعه اندک دختران در زمینه عفاف و حجاب است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار