کد خبر: ۱۰۱۰۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۶ 20 November 2021
علی‌اکبر فامیل روحانی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در این آیین بزرگداشت بیست نهمین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان همدان با بیان اینکه بحث کتاب، بحث هستی است اظهار کرد: هستی با کتاب انس و الفت دیرینه دارد و پیوندشان قطع ناشدنی است. در قرآن کریم، به کتاب توجه ویژه شده و در تأکید‌های گوناگون از این شی مقدس نام برده است.

به گزارش تابناک همدان، وی با اشاره به اینکه معنا‌های متعددی در آیات قرآن درباره کتاب آمده است افزود: در آیه‌ای از قرآن کریم؛ کتاب به معنای شریعت، نوشتار، علم ازلی، تقدیر و اندازه گیری، و کتاب یعنی قرآن به کار رفته است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه انتقال علم یکی از کارکرد‌های اصلی کتاب است تصریح کرد: این علم از ارزش والایی در فرهنگ قرآنی و اسلامی ما برخوردار است و یک سری از قید و بند‌ها را با توجه به آیات شریفه برای این علم باید در نظر بگیریم. این علم نباید دنیایی شود. هرچه را آموزش می‌بینیم و سال‌ها به دنبال آن هستند نباید با مسائل دنیایی عجین شود. علم مقدس است و این مقدس بودن را باید حفظ کنیم؛ بنابراین هرکس در این حیطه وارد می‌شود باید مراقب باشد در این حیطه به علم آسیب نزند. علمی که به دست می‌آوریم نباید پنهان شود و باید به دست دیگران برسانیم و منتقل کنیم. 

وی با بیان اینکه علم را اقتصادی نکنیم، ادامه داد: امروزه برای علم و کار علمی اهدافی در حوزه کسب درآمد تعریف شده و بدین موضوع توجه می‌شود که علم چه رفاهیاتی برای ما دارد در صورتی که علم باید برای رضایت خدا باشد و نه ثروت و شهرت. علم نباید برای یک گروه ویژه اختصاصی شود. علم واقعیات را تحریف نکند. یکی از مسائلی که در این عرصه که قرآن هم برآن تأکید دارد، حفظ حق مالکیت علمی است. البته به این معنا نیست که دیگران را از آن محروم کنیم.
 
کتابخوان شدن کودکان در گرو کتابخوان بودن والدین است

جواد محقق، شاعر و نویسنده نیز با بیان اینکه یکی از شغل‌هایی که همواره در حسرت آن بودم، کتابداری است اظهار کرد: پدر و مادرها برای اینکه فرزندان آنها کتابخوان شوند ابتدا خودشان باید اهل مطالعه باشند. بچه‌های ما چیزی نمی‌شوند که ما می‌خواهیم، بلکه چیزی می‌شوند که ما هستیم. بچه‌ها به عمل ما نگاه می‌کنند و نه به حرف ما. بهترین تشویق کار عملی است و نه سخنرانی و نصیحت کردن. کودکانی که هرگز بزرگترها را در حال کتاب و کتابخوانی نمی‌بیند چرا باید کتاب را با اهمیت بشمارند. وقتی در خانه همه چیز هست جز یک قفسه کتاب، وقتی در دورهمی‌های فامیلی سخنی از کتاب و مطالعه نیست، کودکان هم با اهمیت کتاب آشنا نمی‌شود. وقتی فرزندان، والدین خود را به رفتن به کتابخانه‌ها، کتاب فروشی‌ها و نمایشگاه کتاب ندیده و نمی‌داند کتابخانه چیست، طبیعی است که اهل کتابخوانی نمی‌شود. به ویژه با شرایطی که در مدرسه ایجاد کردیم با کتاب‌های مزخرف کمک درسی، فرصتی برای کتابخوانی نمی‌ماند.

وی افزود: یکی از راه های که کتابخوان تربیت میشود در کنار ساختن کتابخانه‌ها خودمان باید اهل کتاب خواندن باشیم. همانطور که پیامبران ابتدا برای دعوت خانواده خود، محله خود، شهر خود و سپس در برای جاموع بزرگتر مبعوث شدند، ما هم باید به کتاب و کتابخوانی ابتدا در خانواده توجه شود.

این شاعر و نویسنده تصریح کرد: اگر قرار بود با آمدن فضای مجازی کتاب و کتابخوانی از بین برود در کشورهای غربی هم از بین می‌رفت. وضعیت کتابخوانی در کشور ما چندان بد نیست و من با برخی شایعات موافق نیستم، اما نسبت به مطلوب با توجه به پیشینه فرهنگی فاصله داریم.قبل از پیروزی انقلاب بیشتری میزان انتار کتاب مربوط به سال 1355 و حدود2500 عنوان کتاب است و امروز با توجه به اینکه جمعیت کشور دو برابر شده است، سالانه 100 هزار عنوان منتشر می‌شود.
 
منبع: روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار