کد خبر: ۶۱۶۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷ 09 June 2018
محله قدیمی جولان محله‌ای در دو قدمی هگمتانه با قدمتی دیرینه سالیان درازی است که در مهجوریت قرار گرفته است منطقه جولان محله‌ای پر از اتفاقات تاریخی و داستان‌های جذاب که همواره برای گردشگران جذابیت دارد و زمینه بسیار خوبی برای روایت گری و داستان پردازی دارد.

به گزارش تابناک همدان، در نشست هم اندیشی که به همت اولین اقامتگاه بومگردی شهری با حضور برخی فعالان حوزه گردشگری برگزار شد.

در این نشست پتانسیل‌های محله جولان در زمینه گردشگری بررسی و مورد بحث قرار گرفت بنا به گزارش شهرداری از ۹۰۰ واحد مسکونی در منطقه ۱۲۳ خانه بالای هفتاد سال قدمت در این محله وجود دارد که قابلیت احیا و مرمت دارند که این خود یک ثروت تاریخی است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان همدان در این نشست گفت: با توجه به پتانسیل‌های موجود محله جولان دروهله اول، اقدام و راه اندازی کسب و کار در این منطقه است.

علی خاکسار با اشاره به اینکه اقداماتی خوبی در این محله انجام شده است، افزود: ایجاد اقامتگاه سنتی و بازارچه‌های محلی قدم خوبی بود که در این محله قدیمی برداشته شد.

وی خاطر نشان ساخت: اقدامات خوبی نیز از سوی سازمان مسکن و شهر سازی صورت گرفته این سازمان برخی خانه‌های قدیمی را خریداری کرده ودر حال بازسازی است.

خاکسار با بیان اینکه در راستای بازسازی و احیا محلات قدیمی نیاز به تفاهم بین دستگاهی وجود دارد، افزود: سازمان میراث فرهنگی هر گونه همکاری در زمینه‌های مختلف وهمچنین صدور پروانه بهره برداری آمادگی لازم را دارد.

معاون گردشگری همدان تصریح کرد: در همدان طرح جامع گردشگری وجود ندارد و باید پلان چند وجهی تهیه و از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود.

در ادامه مدیریت اقامتگاه بومگردی آمادای نیز در این نشست، گفت: با توجه به پتانسیل‌های موجود در محله‌های قدیمی باید قدم جدی تری برای پویایی و احیای این محله‌ها برداشت.

غلامرضا سماواتی با بیان اینکه در طرح نسنجیده‌ای در سال ۷۳ جولان را بافت فرسوده اعلام کردند، افزود: این طرح باعث تخلیه خانه‌های تاریخی توسط مالکین شد وبرخی تبدیل و برخی نیز به مخروبه و محل تجمع زباله و ... شد.
وی خاطر نشان ساخت: با توجه به شرایط موجود و حدود ۱۰ اثر تاریخی باقیمانده در جولان و محله‌های اطراف نیاز به بازنگری و طرح شهر سازی به عنوان یک محور گردشگری دارد.

سماواتی با بیان اینکه محله جولان یکی از نزدیکترین محله‌ها به تپه تاریخی هگمتانه است، افزود: جولان قابلیت این را دارد که پایان پروژه پیاده راه سازی همدان باشد.

این فعال گردشگری با اشاره به اینکه محله جولان شایستگی لازم را در همه ابعاد دارد، خاطر نشان ساخت: یکی از اقداماتی که نتیجه خوبی داشت احداث اقامتگاه بومگردی آمادای بود که در عرض دو سال گذشته از ۲۹ ملیت توریسم در اینجا پذیرش داشته ایم.

سماواتی عدم برخورد مناسب از سوی رانندگان تاکسی را یکی از دغدغه‌های گردشگران و توریست‌ها دانست و گفت: رانندگان تاکسی‌ها در مواجه با توریست‌ها کم لطفی دارند و گاه با لحن گستاخانه و بی احترامی رفتار و به دلیل نبود تاکسی متر مبالغ زیادی را مطالبه می‌کنند که این برخورد شایسته همدان نیست.
 
جولان می‌تواند پایان پیاده راه سازی در همدان باشد/ کم لطفی رانندگان تاکسی در برخورد با گردشگران 

مدیر کل مرکز صدا و سیمای مرکز همدان نیز در این نشست با اشاره به اینکه در مباحث گردشگری مردم باید وارد کار شوند، گفت: برای وارد کردن مردم برای مشارکت در مباحث گردشگری باید پیوست رسانه‌ای داشته باشیم.

مهدی دهقان نیری افزود: یکی از دلایلی که در حوزه گردشگری رشد چندانی نداشته ایم ریشه در باور مردم دارد هنوز مردم، شهر همدان را به عنوان محور گردشگری نپذیرفته اند.

وی با اشاره به اینکه به طور مثال اصفهانی‌ها خوی مردمی دارند و شهرشان را به عنوان پایلوت گردشگری پذیرفته اند، افزود: یکی از ضعف‌های گردشگری در همدان نبود پلان گردشگری است و همچنین کم کاری تاریخی نیز تاثیر داشته است.

مدیر کل صدا و سیمای همدان تصریح کرد: مثلث گردشگری ما باید کامل شود و این مثلث شامل مردم – رسانه و گردشگر است که با توجه به نقش هر کدام باید اقدامات جدی تری صورت بگیرد.

دهقان نیری خاطر نشان ساخت: قدم اول بحث آموزش است و متاسفانه آموزش هدفمند و محتوای آموزشی مناسبی نداریم و هنوز همگام کردن مردم با بحث گردشگری در همدان اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح کرد: محله‌های قدیمی با فرهنگ مردم ارتباط خاصی دارند و حس تعلق خاطر و شکل گیری زندگی و شخصیت افراد تا حدودی به این محله‌ها بستگی دارد و باید به نقش آن در فرهنگ سازی بیشتر اهمیت داده شود.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار