تابناک تهران- امیر هوشنگ مهیار روانشناس حوزه خانواده می‌گوید: تهران مدرن‌ترين شهر ايران است. مسائل و مشكلات خاص خودش را دارد. در شهرهاي كوچك‌تر خانواده و افراد شناخت بيشتري از يكديگر دارند و انتظارات نسبتا پايين است. پس طبيعي است كه در شهري مانند تهران كه 10ميليون جمعيت دارد و مدرن‌تر از ديگر شهرهاست طلاق زياد امري غيرعادي نيست.
کد خبر: ۲۸۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰ 28 April 2015
مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه در هر ساعت 19 مورد طلاق به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته 5.3 درصد افزایش داشته است، گفت: در کشور کمترین واقعه ازدواج در تهران با نرخ  7درصد رخ داده است.

به گزارش تابناک تهران، این روزها وارد هر محفل و مجلسی، اعم از خانوادگی، فامیلی و اجتماعی که می شویم سخن از آمار طلاق، متارکه و جدایی زن و شوهرهای جوانی به میان می آید که چند سالی پیش از شروع زندگی مشترک آنان سپری نشده است.

در این میان و همراستا با این مسئله، مدتی است آسیب‌شناسان اجتماعی ورود ابزارهای نوین ارتباطی  به جامعه را به عنوان یک پدیده نوظهور مورد بررسی قرار می‌دهند و آسیب‌های احتمالی آن برای جوانان را مورد واکاوی قرار داده و به دنبال راه‌حل‌هایی برای کاهش میزان این آسیب‌ها هستند.

اما کارشناسان امور خانواده نیز معتقدند استفاده‌های شتابزده از ابزارهای نوین ارتباطی مانند وایبر، بنیان‌های اعتماد خانوادگی را متزلزل می‌کند و باعث حرکاتی می‌شود که خلاف فرهنگ و آداب اجتماعی کشورمان است.

به گفته بسیاری از کارشناسان امور خانواده و حتی کارشناسان فضای مجازی استفاده بی حد و حصر و بدون کنترل از شبکه های اجتماعی موجب تزلزل در بنیان و نهاد خانواده های ایرانی شده است به طوری که بخشی از طلاق ها به موجب کشیده شدن پای این ابزار نوین ارتباطی به خانواده ها رخ می دهد.

در ادامه آماری تکان دهنده، نگران کننده و تاسف بار از آمار طلاق توسط علی اکبر محزون مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور ارائه شده است.

وی می گوید که در سال گذشته، 724 هزار و 345 واقعه ازدواج به ثبت رسیده که 6.5 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: در سال گذشته در هر ماه به طور میانگین 600 هزار و 362، در هر شبانه روز یک هزار و 985 و در هر ساعت به طور متوسط 83 واقعه ازدواج به ثبت رسیده است. همچنین بیشترین ازدواج بین آقایان در گروه سنی  تا  20 تا 34 سال و بیشترین ازدواج بین خانم ها در گروه سنی 15 تا 29 سال است.

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به اینکه نرخ ازدواج در کشور 9.3 در هزار نفر است،  تصریح کرد: بر این اساس استان کردستان با نرخ 12.5 درصد، اردبیل با 12.3 درصد و زنجان با 11.8 درصد بیشترین ازدواج و البرز با نرخ 6.9 درصد،  تهران با نرخ 7 درصد و کرمان با 7.7 کمترین واقعه ازدواج در آنها به ثبت رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته 163 هزار و 572 مورد واقعه طلاق به ثبت رسیده که این میزان در شهرها 149 هزار و 647 و در روستاها 13 هزار و 935 مورد بوده است. همچنین می توان گفت در هر شبانه روز 448 و در هر ساعت 19 مورد طلاق به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته 5.3 درصد افزایش داشته است.

عنوان می شود که 50 درصد طلاق‌ها در پنج سال اول ازدواج به وقوع مي‌پيوندد و 15 تا 20 درصد طلاق‌ها در سال اول ازدواج رخ مي‌دهد كه اين يك هشدار براي زوج‌هاي جوان است.

طلاق مدت‌هاست ذهن بسياري را به خود مشغول كرده است. از زماني كه آژير طلاق در كشور به صدا درآمد بسياري به اظهارنظر پرداختند و راهكارهاي خود را براي كاهش واقعه طلاق در بين زوج‌هاي جوان بيان كردند. 

در این میان بر ضرورت مراجعه زوجين به مشاوره‌هاي قبل از ازدواج تاکید فراوانی شده است.

امیر هوشنگ مهیار روانشناس حوزه خانواده می گوید : تهران مدرن‌ترين شهر ايران است. مسائل و مشكلات خاص خودش را دارد. در شهرهاي كوچك‌تر خانواده و افراد شناخت بيشتري از يكديگر دارند و انتظارات نسبتا پايين است. پس طبيعي است كه در شهري مانند تهران كه 10ميليون جمعيت دارد و مدرن‌تر از ديگر شهرهاست طلاق زياد امري غيرعادي نيست.

در حال حاضر شهرهاي ديگري مانند مشهد، اصفهان، شيراز و... به‌لحاظ ساختاري به تهران نزديك شده و نرخ طلاق آنها نيز به تهران نزديك خواهد شد. طلاق يكي از هزينه‌هايي است كه براي توسعه اقتصادي و اجتماعي پرداخته مي‌شود و نمي‌توان از آن به كلي جلوگيري كرد. شايد با كوشش‌هاي بسيار بتوان نرخ آن را كاهش داد.

اما باید دید که ظهور و بروز شبکه های اجتماعی چه میزان بر افزایش آمار طلاق در کشور به خصوص در کلانشهرهایی مانند تهران تاثیر گذاشته است.

کارشناس فضای مجازی معتقد است استفاده ناصحیح از شبکه‌های اجتماعی باعث سوء‌ظن، طلاق و قتل در بین زوج‌های جوان شده است این در حالی است که جوانان با هزاران سختی شرایط ازدواج را فراهم می‌کنند اما متأسفانه با دلایل این‌چنینی که مقصر اصلی آن مسئولان فرهنگی هستند، دوام زندگی‌ها را کم می‌کنند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان امور خانواده نرم‌افزارهای نوین ارتباطی مانند وایبر به گسترش سوء‌ظن و بدبینی در میان زوج‌های جوان دامن زده است بنابراین بد نیست به بخشی از آسیب‌های این نرم‌افزارها در مورد خانواده‌ها نیز صحبت کنیم.

احمد سیدی به عنوان کارشناس فضای مجازی در این باره می گوید که اخیراً شاهد هستیم با استفاده ناصحیح از این نرم‌افزارها سوء‌ظن و بدبینی بین زوج‌های جوان افزایش پیدا کرده است این در حالی است که جوانان با هزاران سختی شرایط ازدواج را فراهم می‌کنند اما متأسفانه با دلایل اینچنین که مقصر اصلی آن مسئولان فرهنگی هستند دوام زندگی‌ها کم شده است و نتیجه این سوء‌ظن و بدبینی‌ها به طلاق منجر می‌‌شود.

آنچه در چند سال اخیر نرخ طلاق را در کشورمان افزایش داده  و آن را به یک آسیب اجتماعی تبدیل کرده است، شامل چند عامل کلیدی می شود که هر یک سهمی از وقوع این پدیده را تبیین می کنند. 

مدیریت و برنامه ریزی در استفاده از شبکه های اجتماعی به عنوان خودکنترلی شاید نخستین درمان برای درد طلاق باشد که لازم است جوانان و زوج های جوان برای حفظ بنیان و نهاد خانواده خود به آن توجه ویژه ای داشته باشند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار