حفر چاه‌های غیرمجاز در اطراف این غار باعث افت آب شده است به طوریکه این چاه‌ها در فاصله کمتر از یک کیلومتری غار قرار دارند و شرکت سیاحتی علیصدر در این زمینه اقدامی نمی‌کند.
کد خبر: ۲۷۴۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳ 08 August 2016
نگرانم برای جاذبه‌ای که سال‌هاست جاذب گردشگران زیادی از سراسر کشور و حتی دنیا بوده و امروز در معرض تهدید است کما اینکه سی و سه پل اصفهان و دریاچه ارومیه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در یک بازه زمانی دغدغه فراوانی برای دوستداران محیط زیست ایجاد کرده بود.

به گزارش ایسنا،  هر چند با تدبیر مسئولان این جاذبه‌ها کمی تا قسمتی احیا شده و مرحمی بر دل دغدغه‌مندان بوده اما باید مراقب بود تا بزرگترین غار آبی جهان داغی بر دل دوستداران محیط زیست نگذارد و افت آبش موجب از دست دادن صدرنشینی آن در بین غارهای آبی جهان نشود.

در یک شب تابستانی در شلوغی و ازدحام اماکن تفریحی همدان وقتی با هموطن و گردشگری که برای نخستین‌بار به همدان آمده بود، صحبت می‌کردم، شوق دیدن غار علیصدر از میان جملاتش احساس می‌شد اما نکته جالب توجه برایم این بود که چطور ساکنان نزدیک‌ترین شهر به همدان هنوز زیبایی‌های این شهر را ندیده و تنها در حد یک اسم آن را می‌شناسند.

دوست داشتم برای این گردشگر و هموطن دوست داشتنی بگویم که استان همدان زیبایی‌های زیادی دارد که باید چندین روز وقت گذاشت تا تک تک آنها را دید و لذت برد. حال برای تمامی هموطنان و دوستداران سفر می‌نویسم که استان همدان با داشتن بیش از 1800 اثر تاریخی، آب و هوای مطبوع و طبیعت زیبا می‌تواند میزبان شایبسته‌ای برایتان باشد.

در میان این 1800 اثر تاریخی، نام «غار علیصدر» بیشتر به گوش مسافران رسیده است به طوریکه بسیاری از مسافران همدان را با این نام می‌شناسند. این غار که عنوان بزرگترین غار آبی جهان را یدک می‌کشد جاذبه‌های شگفت‌انگیز زیادی دارد و مسافران زیادی برای دیدنش مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند تا زیبایی و شگفتی آن را از نزدیک ببنند. درباره غار علیصدر روایت‌های عجیب زیادی شنیده می‌شود.

بر اساس آنچه در روایات شنیده می‌شود غار آبی علیصدر در سال 1342 توسط یک تیم کوهنوردی کاوش شده است البته از قدیم‌الایام مردم روستای علیصدر به وجود این غار پی‌برده بودند و از آب آن برای مصارف گوناگون استفاده می‌کردند.

گفته می‌شود دهانه این غار در اردیبهشت‌ماه ۱۳۵۳ به عرض ۵ متر و ارتفاع ۳ متر باز شده و در سال بعد با بتون‌ریزی قسمتی از کف غار، مسیر خشکی نیز برای راهپیمایی در غار ایجاد شد سپس با تجهیز غار به چند قایق و نیز تأمین روشنایی داخل آن، در تاریخ ۴ خردادماه ۱۳۵۵، غار علیصدر به بهره‌برداری رسید و بلیط‌های چاپ شده برای بازدید گردشگران تحویل اداره تربیت بدنی همدان شد.

آنچه غار علیصدر را از سایر غارهای آبی جهان متمایز می‌کند، سهولت استفاده از کانال‌های آبی درون آن است که به سبب وسعت آن به‌راحتی می‌توان در آن طی مسیر کرده و با قایق‌های معمولی از درون آنها گذشت.

امروز پس از گذشت سال‌ها از کشف این غار، نقاط جدیدی از شگفتی‌های آن کاوش و برای بازدیدکنندگان مهیا شده است به طوریکه آمار گردشگران مراجعه‌کننده به این غار آبی در ایام پیک به بیش از 8 هزار نفر می‌رسد و باعث رونق روستای علیصدر و اشتغال ساکنان این روستا شده است.

اما مسأله‌ای که دغدغه ساکنان روستای علیصدر و دوستداران این جاذبه توریستی و تاریخی شده است، افت عمق آب غار و از بین رفتن رسوبات آهکی متبلور که باعث زیبایی دوچندان این غار می‌شود، بوده و مسئولان شرکت سیاحتی علیصدر را به فکر وامی‌دارد که در کنار معرفی زیبایی‌های استان همدان و بزرگترین غارآبی جهان، چطور این جاذبه را از گزند آسیب حفظ کنند.

به گفته اهالی دلسوز این روستای توریستی حفر چاه‌های غیرمجاز در اطراف غار باعث کاهش عمق آب غار شده و روزبه‌روز هم رو به کاهش است و این مسأله چالشی اساسی برای آینده بزرگترین غار آبی جهان به شمار می‌رود.

از آنجایی‌که بحث انسداد چاه‌های غیرمجاز از چند سال گذشته در کشور به طور جدی آغاز شده است از مسئولان  شرکت آب منطقه‌ای استان همدان انتظار می‌رود در برخورد با حفر چاه در اطراف غار علیصدر جدی‌تر ورود پیدا کند تا شاهد از بین رفتن این جاذبه گردشگری استان همدان که شهرت جهانی نیز دارد، نباشیم.

ایسنا برای کسب اطلاعات بیشتر با یکی از راهنمایان درون غار به گفت‌وگو پرداخت تا از چند و چون این مسائل با خبر شود.

کمبود امکانات رفاهی کافی در علیصدر

راهنمای غار علیصدر با بیان اینکه امکانات رفاهی مجموعه غار برای مسافران کم است به ایسنا گفت: مسافران زیادی برای بازدید از غار علیصدر به این منطقه می‌آیند اما نبود امکانات رفاهی کافی باعث شده مسافران قبل از بازدید به همدان بازگردند.

زارعی اظهار کرد: گردشگران با طی مسافت‌های طولانی به غار علیصدر می‌رسند و انتظار دارند امکانات رفاهی مطلوبی را شاهد باشند در صورتی‌که باید ساعت‌های زیادی را در صفوف طولانی غار بایستند تا بتوانند از غار بازدید کنند.

مجموعه غار علیصدر نیازمند احداث اماکن تفریحی

وی با اشاره به اینکه مجموعه توریستی غار علیصدر نیازمند احداث اماکن تفریحی از جمله استخر و شهربازی برای رفاه حال مسافران است، عنوان کرد: در صورتی‌که در مجموعه اماکن تفریحی و استخر وجود داشته باشد، مسافران به جای انتظار ازدحام جمعیت، به تفریح و استراحت می‌پردازند و در سانس مشخص شده خود به غار مراجعه می‌کنند اما در حال حاضر گردشگران در سالن‌ها و در درون غار صف‌های طولانی تشکیل داده و منتظر می‌شوند سوار بر قایق شده و بزرگترین غار آبی جهان را ببینند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه غار علیصدر در روزهای تعطیل و پیک بازدیدکننده درآمدهای بالایی دارد اما امکانات رفاهی در حد و شأن مسافران ایجاد نشده و بسیاری از بازدیدکنندگان اذیت می‌شوند.

افت آب غار به علت حفر چاه‌های غیرمجاز

زارعی بیان کرد: از طرفی حفر چاه‌های غیرمجاز در اطراف این غار باعث افت آب شده است به طوریکه این چاه‌ها در فاصله کمتر از یک کیلومتری غار قرار دارند و شرکت سیاحتی علیصدر در این زمینه اقدامی نمی‌کند.

وی گفت: غار آب علیصدر با 11 هزار و 440 متر طول به عنوان بزرگترین غار آبی جهان ثبت شده است و عمق آب در بخش‌های مختلف آن از یک تا 14 متر می‌رسد.

فلش دوربین و موبایل به رسوبات سنگی صدمه می‌زند

این راهنمای غار علیصدر با تأکید بر اینکه فلش دوربین و موبایل باعث صدمه به رسوبات سنگی درون غار می‌شود، ادامه داد: با وجود اینکه تأکید می‌شود درون غار نباید از دوربین و موبایل استفاده کرد، مسافران توجهی به این موضوع ندارند و همین مسأله باعث آسیب جدی به زیبایی‌های درون غار می‌شود در صورتی‌که مسافران این مسأله را رعایت کنند نیازی به محلول پاشی و ضدعفونی کردن دیوارها غار نیست.

بالا بودن قیمت بلیط، کاهش بازدیدکنندگان

وی در بخش دیگری با اشاره به بالا بودن قیمت بلیط غار، یادآور شد: به علت بالا بودن قیمت بلیط تعداد بازدیدکنندگان غار روز به‌روز کمتر می‌شود.

زارعی درباره سختی کار راهنمایان و کارکنان غار علیصدر نیز گفت: کارکنان غار اکثرا از افراد بومی روستای علیصدر هستند و به صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند که باید سختی کار برای آنان درنظر گرفته شود.

معاون گردشگری سیاحتی شرکت علیصدر همدان نیز با اشاره به بازدید روزانه 8 تا 10 هزار نفر در تعطیلات هفته گذشته از غار علیصدر، گفت: توزیع نامناسب مسافر در سفر در کشور صورت نمی‌گیرد و همین موضوع باعث شده در برخی ایام با حجمه مسافر روبرو شویم که غار علیصدر نیز از این مسأله مستثنی نیست.

عدم فرهنگ‌سازی درباره تاریخ سفر

مسعود ملکی در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر فرهنگ‌سازی درباره تاریخ سفر، اظهار کرد: توزیع نامناسب مسافر در کشور آسیب به توسعه گردشگری است که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت داخلی غار به علت حفظ زیبایی آن محدود است، ادامه داد: به علت اینکه مسافران از زیبایی‌های درونی غار لذت ببرند تمایلی به حذف قایق‌ها نداریم و از طرفی قایقرانی نیز باعث محدودیت ظرفیت غار می‌شود و ممکن است در برخی مواقع شاهد صفوف طولانی بازدیدکنندگان باشیم.

سانس‌بندی بازدید از غار برای حفظ عدالت

ملکی با بیان اینکه برای حفظ عدالت، بازدید از غار به صورت سانس‌بندی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: سال گذشته برای سهولت بازدید مسافران مسیر ویژه ایجاد کردیم تا مسافران به راحتی از غار بازدید کنند و شاهد ازدحام و شلوغی نباشیم.

وی با اشاره به کاهش 25 درصدی بازدیدکنندگان غار علیصدر در سال‌جاری عنوان کرد: کاهش مسافر به صورت کشوری وجود دارد اما نسبت رشد مسافر در غار علیصدر نسبت به جاذبه‌های دیگر استان بیشتر است.

کاهش مسافر به علت افزایش قیمت بلیط درست نیست

معاون گردشگری سیاحتی شرکت علیصدر همدان ادامه داد: اینکه گفته می‌شود کاهش مسافر به علت افزایش قیمت بلیط بوده درست نیست چرا که افزایش قیمت بلیط غار نسبت به جاذبه‌های مشابه کشور کمتر بوده و شکایتی هم مبنی بر افزایش قیمت بلیط نداشتیم.

بلیط غارعلیصدر دو نرخی است

وی با بیان اینکه نرخ بلیط غار علیصدر به دو قیمت 23 و 35 هزار تومان فروخته می‌شود، اظهار کرد: ایجاد بازار سیاه توسط کارکنان کذب محض است اما امکان اینکه در روزهای شلوغ بازار سیاه به وجود بیاید وجود دارد.

ملکی با تأکید بر اینکه فروش بلیط به صورت کارت الکترونیک از ایجاد بازار سیاه جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: شرکت سیاحتی علیصدر برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه به هیچ وجه به کارکنان غار و اهالی بلیط نمی‌فروشد و با همکاری نیروی انتظامی از ایجاد بازار سیاه جلوگیری می‌کند و از طرفی برداشته شدن بلیط های کاغذی در کاهش این تخلفات کمک زیادی کرده است.

ایجاد مسیر پیاده‌روی بر روی شناور درون غار علیصدر

وی از ایجاد مسیر پیاده‌روی بر روی شناور درون غار علیصدر خبر داد و عنوان کرد: امروز در حال مطالعه برای ایجاد مسیر پیاده‌روی در غار علیصدر هستیم اما این نکته را باید مدنظر قرار دهیم که یکی از جاذبه‌های این غار قایقرانی در آن است و بیشتر بازدیدکنندگان علاقه‌مند به قایقرانی در غار هستند.

معاون گردشگری سیاحتی شرکت علیصدر همدان با بیان اینکه به منظور قایقرانی 2 اسکله درون غار ایجاد شده است، عنوان کرد: برای اینکه قایقرانی با سرعت بیشتری در غار صورت گیرد و مسافران کمتر در انتظار بمانند، دو مسیر برای قایقرانی تعریف شده است.

استقبال بالای گردشگران از غارعلیصدر

وی با اشاره به استقبال بالای گردشگران از غارعلیصدر خاطرنشان کرد: حرمت مسافران برای شرکت علیصدر جایگاه ویژه‌ای دارد به طوریکه دوست نداریم مسافران با طی مسافت‌های طولانی بدون بازدید از غار همدان را ترک کنند که همین مسأله باعث شده حتی بیش از طرفیت غار بازدیدکننده بپذیریم.

ملکی با تأکید بر اینکه خدمات رفاهی مناسبی برای مسافران و بازدیدکنندگان غار ایجاد شده است، گفت: فاز 2 شهرک 300 هکتاری تعریف شده است به طوریکه زمین این شهرک تملک شده و تمامی خدمات زیربنایی و تأسیساتی در آنجا مهیا شده و آماده توسعه است.

بزرگترین پارکینگ مجموعه افتتاح شده است

وی با بیان اینکه بزرگترین پارکینگ مجموعه افتتاح شده است، اظهار کرد: به علت طولانی بودن فاصله پارکینگ تا ورودی غار سرویس‌های عمومی به صورت رایگان درنظر گرفته شده است.

وی درباره کاهش عمق آب غار به علت حفرچاه در اطراف آن نیز گفت: اینکه حفر چاه باعث کاهش عمق آب غار می‌شود، بر کسی پوشیده نیست اما جلوگیری از این اتفاق برعهده شرکت آب منطقه‌ای استان است و با توجه به اینکه علیصدر مسیر گردشگری مهمی برای استان است، این شرکت باید از حفر چاه‌های غیرمجاز در منطقه جلوگیری کند.

وجود 2 حلقه چاه غیرمجاز در اطراف غار

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان هم درخصوص وجود چاه‌های غیرمجاز در اطراف غار علیصدر به ایسنا گفت: 2 چاه غیرمجاز در اطراف غار وجود دارد که از سال‌های قبل دارای پرونده قضایی است و هم‌اکنون نیز در حال رسیدگی است.

مرتضی عزالدین با بیان اینکه پس از طلاع‌رسانی خبرگزاری ایسنا کارشناسان این شرکت به علیصدر مراجعه کرده و حفر چاه‌های غیرمجاز در حریم غار را مورد بررسی قرار دادند، اظهار کرد: در داخل سایت علیصدر یک کنده‌کاری صورت گرفته بود که پس از بررسی مشخص شد، چاه نبوده و مربوط به بتن‌ریزی احداث هتل در این سایت است.

وی افزود: در حال حاضر به جز دو چاهی که دارای پرونده قضایی است، هیچ‌گونه چاه غیرمجازی در حریم غار علیصدر حفر نشده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار