معاون فنی سازمان نقشه‌برداری کشور گفت: ۱۰ منطقه در استان مرکزی درگیر فرونشست است و در برخی مناطق تا بیش از ۲۰ سانتی متر فرونشست دارد که آثار منفی روی تاسیسات و منابع دارد.
کد خبر: ۱۱۴۰۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳ 28 November 2023

به گزارش تابناک مرکزی،سید عبدالرضا سعادت میرمقدم روز سه‌شنبه در نشست کارگروه امور زیربنایی در سالن الغدیر استانداری مرکزی در اراک افزود:متوسط کشوری فرونشست زمین حدود ۲ و هفت دهم درصد است که سهم استان مرکزی مقداری از متوسط کشوری بالاتر است.

وی با تاکید بر این نکته که باید از گسترش فرونشست زمین به داخل شهرها جلوگیری شود، افزود: فرونشست زمین به داخل شهر اصفهان نفوذ کرده و در شهری مانند اراک نیز از اطراف درحال پیشروی است که لازم است برای جلوگیری نفوذ این پدیده به داخل شهر تدابیر مناسب اتخاذ شود.

وی با اشاره به اینکه در دیگر شهرهای استان مرکزی از جمله ساوه فرونشست زمین گزارش شده است، ادامه داد: در کمیجان (قهاوند و همدان) بیشترین فرونشست ۱۲ و هشت دهم سانتیمتر به وسعت ۲۷ کیلومتر مربع در سال و روستای دهنو سه و ۲ دهم سانتی‌متر به وسعت تقریبی ۴۰ کیلومتر مربع در سال ثبت شده است.

اکنون ۳۰۰ دشت ایران دچار بحران فرونشست زمین است و در برخی از دشت‌های ایران شرایط از فرونشست عبور کرده و مرحله بحرانی ایجاد فروچاله‌ها شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی هم هدف از برگزاری این نشست را آشنایی دستگاه‌های اجرایی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سازمان نقشه‌برداری کشور در همه حوزه‌ها از جمله داده‌های مکانی و نقشه‌ها دانست.
عسگری افزود: در حوزه زیست‌محیطی، ریزگرد‌ها و اجرای طرح‌های کلان ملی و استانی و اجرای طرح‌های حوزه راه و شهرسازی، کشاورزی و منابع طبیعی احتیاج به اطلاعات است که سازمان نقشه‌برداری در اختیار دستگاه اجرایی قرار می‌دهد.
او با بیان به روزرسانی نقشه‌های هوایی و اطلاعات در حوزه‌های مرتبط با فرونشست زمین گفت: این موضوع از مسائل مهم استان بوده و حدود هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع در نقاط مختلف استان درگیر این موضوع است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار