در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی بیرجند عنوان شد؛
معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی آمادگی این اداره‌کل برای تغییر کاربری زمین به استفاده به عنوان کتابخانه عمومی را در شهرستان بیرجند اعلام کرد.
کد خبر: ۷۰۹۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۷ 30 January 2019

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی بیرجند با حضور فرماندار، رئیس شورای اسلامی بیرجند و جمعی از اعضای این انجمن در سالن اجتماعات فرمانداری این شهر برگزار شد.

 

فرماندار بیرجند در این جلسه تصریح کرد: در جنوب شهر بیرجند، زمینی برای احداث کتابخانه عمومی در اختیار اداره کتابخانه‌های عمومی نیست و از راه و شهرسازی، دستگاه‌های مرتبط، مردم و خیران درخواست می‌شود برای تامین فضای ساخت کتابخانه عمومی در این قسمت از شهر بیرجند اقدام کنند تا به این منطقه از شهر که به دلیل وجود دانشگاه‌ها و حضور دانشجویان پر تردد است یک باب کتابخانه اضافه شود.

 

علی ناصری ضمن تشکر از پیگیری‌های دهیاری روستای دستگرد و کتابخانه‌های عمومی شهرستان بیرجند، جهت تسریع در بهره‌برداری از کتابخانه پروفسور معتمدنژاد، تأکید کرد: در روستاهای بزرگ و دارای جمعیت جوان، باید مکان‌های فرهنگی مانند کتابخانه تقویت شود.

 

وی افزود: خوشبختانه بسیاری از کتابخانه‌های عمومی شهرستان بیرجند، به خصوص در مناطق مرکزی و شمال شهر بازپیرایی شده و ضرورت دارد در دهه فجر، اعضای انجمن از کتابخانه‌ها بازدید کنند تا چنانچه مسائل و مشکلاتی وجود دارد، برطرف شود و با کیفی سازی محیط کتابخانه ای شهر، بتوان خدمات مورد نیاز اعضا و مراجعان به کتابخانه را فراهم  کرد.

 

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بیرجند نیز در این جلسه، با اعلام خبر افتتاح کتابخانه عمومی پروفسور معتمدنژاد در روستای دستگرد در دهه فجر گفت: این کتابخانه سال 92 در زمینی به مساحت 500 مترمربع کلنگ زنی شد.

 

مهدی نیازی افزود: زیربنای این کتابخانه 220 مترمربع است که 2 میلیارد و 150 میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و 70 میلیون ریال از محل اعتبارات انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بیرجند برای ساخت و تجهیز آن هزینه شده است.

 

وی با اشاره به اینکه از خیابان ارتش تا جنوب شهر و از بلوار سجاد تا انتهای شرقی بیرجند، کتابخانه عمومی تحت نظارت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور وجود ندارد، ادامه داد: با توجه به مناطق هدف بازآفرینی در ستاد بازآفرینی شهری علاوه بر الهیه، احداث سه کتابخانه دیگر در خیابان 17 شهریور، کارگران و ادامه محله خیرآباد و فرزان تصویب شده است که در  صورت عملی شدن آن حدود 2250 مترمربع از سرانه فضای کتابخانه‌ها در این مناطق تأمین می‌شود و نیاز فضای کتابخانه‌ای آن با توجه به پیش بینی جمعیت مرتفع می‌شود.

 

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بیرجند تاکید کرد: تا سال 1404 باید به ازای هر صد نفر 4 مترمربع فضای کتابخانه‌ای تامین شود در حالی که فضای موجود، 4397 مترمربع است و تا پایان امسال به حدود 5 هزار مترمربع می‌رسد.

 

نیازی در پایان، از رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بیرجند برای مساعدت در تبلیغات طرح کشوری کتابخوان ماه و اختصاص سه مکان در شمال، مرکز و جنوب شهر بیرجند به منظور نصب بنر تبلیغاتی این طرح تشکر کرد و از مدیران سازمان‌ها خواست طی اقدامی جهت فرهنگ سازی پیشگام شده و به کتابخانه‌ها کتاب اهدا کنند تا مورد استفاده عموم مردم قرار گیرد.

 

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان بیرجند گفت: راه و شهرسازی در جنوب شهر در زمین‌های موسوم به زعفرانیه با کاربری فرهنگی قادر به تأمین زمین است.

 

وحید داعی با بیان اینکه اداره کل راه و شهرسازی، آماده همکاری برای تغییر کاربری زمین برای استفاده کتابخانه‌ها است ادامه داد: برای واگذاری حق بهره‌برداری کتابخانه الهیه باید تفاهمنامه سه‌جانبه بین فرمانداری، راه و شهرسازی و کتابخانه‌های عمومی شهرستان بیرجند منعقد شود تا طی این تفاهمنامه، بهره‌برداری از کتابخانه الهیه به کتابخانه‌های عمومی واگذار شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار