معاون حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه نگهداری و حفاظت آثار تاریخی نیازمند حضور تشکل‌های مردم‎نهاد است، گفت: اعتبارات دولتی برای حفظ و نگهداری آثار تاریخی پاسخگو نیست.
کد خبر: ۴۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴ 12 February 2015
معاون حقوقی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه نگهداری و حفاظت آثار تاریخی نیازمند حضور تشکل‌های مردم‎نهاد است، گفت: اعتبارات دولتی برای حفظ و نگهداری آثار تاریخی پاسخگو نیست.

به گزارش تسنیم ، اسدالله درویش امیری ظهر امروز در آیین افتتاح خانه تشکل‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر اظهار داشت: مردم به خوبی نشان دادند که مالک اصلی شعار " استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" هستند و تاکنون نیز یک قدم از این شعار عقب نرفته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه این واژه‌های زیبا نمی‎تواند از سوی گروه یا جناحی مصادره شود، افزود: مردم مالک اصلی این شعار بوده و به آن نیز پایبند هستند، مردم ایران تاکنون از این شعارها کوتاه نیامده و اجازه فراموش شدن این شعارها را نداده‌اند.

درویش امیری با اشاره به اینکه در گذشته تنها حوزه میراث فرهنگی دارای تشکل‌هایی بود، گفت: امروز هر ۳ حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارای تشکل‌های مردم‌نهاد هستند.

وی تاکید کرد: دولت باور ویژه‎ای نسبت به نظارت مردم به امور خود داشته و تشکل‌های مردم‌نهاد و مدنی براساس این باور می‎توانند بر فعالیت‌های دولت نظارت داشته و هرجا دولتمردان پای خود را کج گذاشتند، فریاد برآورده و وارد شوند.

درویش امیری با تاکید بر اینکه هر جا آسیبی به میراث تاریخی وارد شود فریاد تشکل‌ها باید بلند شود، گفت: میراث و آثار تاریخی به مردم تعلق دارد و تشکل‌ها نیز از خود مردم هستند که در این زمینه باید حساسیت‌های لازم را داشته باشند.

از ظرفیت تولید ثروت سازمان کمتر استفاده شده است

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد: سازمان گنجینه پنهانی است که می‎‏تواند تولید ثروت داشته باشد ولی تاکنون کمتر از این ظرفیت استفاده شده است، در حالی که می‏توان از این ظرفیت برای اشتغالزایی نیز بهره گرفت.

وی با بیان اینکه تشکیل و تقویت سمن‌ها و تشکل‌ها در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کمک شایانی به دولت است، افزود: در حال حاضر ۳۲ هزار سایت تاریخی در کشور وجود دارد که دولت توان حفاظت و نگهداری از این آثار را به تنهایی ندارد و نیاز است تا تشکل‌های بخش خصوصی ورود داشته باشند.

درویش امیری تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی با توجه به شرایط و ساختار خود نمی‎تواند بدون حمایت تشکل‌های مردم‌نهاد و سمن‌ها از آثار تاریخی کشور حفاظت و نگهداری کند.

تشکل‌ها در کنار سازمان میراث فرهنگی قرار دارند

وی با بیان اینکه تشکل‌ها سازمان غیررسمی در کنار سازمان رسمی میراث فرهنگی قرار دارند، عنوان کرد: مواقعی سازمان میراث فرهنگی به سبب مسائل قانونی امکان ورود را ندارد ولی تشکل‌ها می‎توانند در این زمینه به بخش دولتی کمک کرده و برای نمونه اگر اثر ارزشمند تاریخی تخریب می‎شود نسبت به این مسئله واکنش نشان دهند.

وی با اشاره به اینکه ۴۵۰ اثر صنایع دستی ایران در یونسکو ثبت شده است، افزود: متاسفانه برخی از این رشته‌ها تنها به چند نفر محدود شده و دیگران با آنها آشنایی ندارند و در صورت فوت آنها آن هنر نیز از بین می‏رود.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه ادارات استانی باید در این زمینه آموزش‌های لازم را ارائه دهند، گفت: اگر میراث فرهنگی در این زمینه آموزش‌های لازم را برگزار نمی‎کند تشکل‌ها باید ورود پیدا کرده و اعتراض کنند.

زمینه فعالیت تشکل‌ها با آغاز دولت یازدهم فراهم شد

وی با بیان اینکه تجریه خوبی از فعالیت سمن‌ها در کشور داریم، تصریح کرد: در دولت‌های سازندگی و اصلاحات سمن‌ها در زمینه‌های مختلفی فعالیت داشتند و شرایط فعالیت تشکل‌ها از آغاز دولت تدبیر و امید نیز فراهم شده است.

درویش امیری با تاکید بر اینکه حضور تشکل‌ها در صحنه سبب کنترل بیشتر بخش دولتی می‎شود، اظهار داشت: اگر خطا، کج‎روی و لغزش‌هایی را در سیستم اداری می‎بینیم به سبب این است که به تشکل‎ها پشت شده و چشم آنها را نسبت به این موضوعات بسته‎ایم.

اعتبارات دولت برای حفظ و نگهداری آثار تاریخی پاسخگو نیست

وی با بیان اینکه دولت با شرایط اقتصادی موجود قادر به حفظ، احیا و مرمت تمامی آثار تاریخی خود ندارد، گفت: بودجه‎ای که دولت برای این موضوع در نظر گرفته تنها ۲ درصد از نیاز بخش را تامین می‎کند که پاسخگو نیست و از این نیاز داریم تا مردم وارد میدان شوند.

درویش امیری با اشاره به اینکه دولت به تنهایی نمی‎توانیم از آثار تاریخی حفاظت و نگهداری کنیم، بیان کرد: متاسفانه امروز کم توجهی به حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور احساس می‎شود که نیاز است این رویه تغییر کند.

در دولت گذشته آثار تاریخی بسیاری بدون تعیین حریم ثبت شد

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: در دولت گذشته تعداد زیادی از آثار تاریخی بدون در نظر گرفتن و تعیین حریم به ثبت ملی شد که برای مردم و دستگاه‎های اجرایی مشکل ایجاد کردف همین امر سبب شد تا تعدادی از این آثار از ثبت ملی خارج شوند.

درویش امیری افزود: ثبت آثار تاریخی در تمامی دنیا سبب خوشبختی همسایگان آن اثر می‎شود ولی در ایران سبب بدبختی شده است، از این رو سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دنبال راهکاری برای بهبود این وضعیت است.

وی با تاکید بر اینکه به شدت دنبال ثبت آثار تاریخی در چارچوب شرایط قانونی هستیم، اظهار داشت: به دنبال این هستیم تا آثار تاریخی با مطالعه کافی به ثبت برسد تا مردم و دستگاه‎های اجرایی در امور خود دچار مشکل نشوند.

آماده واگذاری آثار تاریخی به بخش خصوصی و تشکل‌ها هستیم

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: قانون واگذاری آثار تاریخی به بخش خصوصی و تشکل‌ها وجود دارد ولی این به معنای واگذاری آثاری چون تخت جمشید، پاسارگاد، بوعلی سینا، کاخ گلستان و کاخ سعدآباد نیست.

وی با اشاره به اینکه سازمان آمادگی لازم برای واگذاری حمام‎های تاریخی و خانه‎های قدیمی را دارد، اظهار داشت: سازمان می‏‌تواند این اماکن را به تشکل‌ها واگذار کند چراکه سبب حفظ و مرمت آثار تاریخی نیز می‎شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار