نظر سنجی تابناک ... / آخرین رخدادهای دو جناح اصولگرایان و اصلاح طلبان ... / پیامک موبایلی دکتر روحانی برای ایرانیان: مردم عزیز ایران؛ کشور، امروز به رای شما نیاز دارد...
بر اساس نظر سنجی تابناک: اغلب مردم به لیست های انتخاباتی رای می دهند/ احتمال تشکیل دو فراکسیون اصولگرایان و حامیان دولت در مجلس دهم/ دعوای پلوی انگلیسی در روزنامه های تهرانی ادامه دارد/ تغییر همه بنرهای انتخاباتی روحانی/واکنش هاشمی به «لیست انگلیسی»
کد خبر: ۱۸۷۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹ 24 February 2016

روزگاری نه چندان دور، متخصصان سیاست از فردمحوری روندهای سیاسی در کشور انتقاد می کردند، اما این روزها مردم ترجیح می دهند به لیست های نامزدها رای دهند تا اینکه فرد فرد نامزدهای خورد نظرشان را از گوشه و کنار انتخاب کنند. آیا این تغییرات را می توان واپسین نفس های سیاست فردی و طلوع احزاب فراگیر در افق سیاسی ایران دانست؟

بر اساس آخرین نظرسنجی سایت خبری-تحلیلی تابناک، 47.76 درصد از مخاطبان در روز رای گیری به لیست های انتخاباتی رای خواهند داد. به بیان دیگر نزدیک به نیمی از مردم تمامی اعضای یک لیست را به عنوان نمایندگان خود مطرح خواهند کرد. در این نظرسنجی که با حضور 32749 نفر به انجام رسید، رای به لیست با تعدیل محدود 23.05 و رای به افراد به صورت گزینشی نیز 29.19 درصد آرا را به خود اختصاص داده اند

به گزارش «تابناک» طی نظرسنجی های موجود گرایش به لیست ها به صورت روزافزونی رشد نشان می دهد. به طوری که به نظر می رسد 70 درصد مردم در انتخابات آخر هفته به لیستها رای خواهند داد. این گرایش به فهرست های جریانی در حالی تقویت می شود که شاید تا 2 دهه پیش این لیست ها چندان جایگاهی در میان مردم نداشتند

شاید نخستین باری که فهرستهای مدونی برای انتخابات مجلس ارائه شد، به سال 1378 باز می گشت. اما پس از آن تقریبا هر انتخاباتی با حضور لیست های متعددی همراه بود که در برخی از موارد عمر آنها حتی به انتخابات نیز نمی رسید. در انتخابات مجلس نهم نیز فهرست های داوطلبان در تعیین ترکیب نهایی مجلس نقش ایفا کردند. به طوریکه بخش قالب نمایندگان تهران از فهرست اصولگرایان و جبهه پایداری به مجلس رسیدند

دو ادعای عجیب در باره: تلاش تندروها برای تعطیلی مدارس و تخلیه تهران از جمعیت و کم شدن رای اصلاح طلبان و انتقال روستائیان اطراف به تهران برای رای آوردن اصولگرایان

به هر حال بر اساس یافته های این نظر سنجی، مردم دیگر علاقه چندانی به گزینش فردی داوطلبان نداشته و فهرست های انتخابی را ارجح می دانند. اما نباید فراموش کرد که شاید تعامل مداوم آحاد مردم با احزاب فراگیر در فواصل 4 ساله بتواند به تجمیع آرای مردمی منتهی شده و ترکیب فهرست ها را برای مردم قابل قبول تر کند. در چنین شرایطی شاید مسئله تعدیل در لیست ها نیز کاهش یافته و به مرور زمان به خاطرات مردم پیوند بخورد

 

 دو ادعای عجیب در باره: تلاش تندروها برای تعطیلی مدارس و تخلیه تهران از جمعیت و کم شدن رای اصلاح طلبان و انتقال روستائیان اطراف به تهران برای رای آوردن اصولگرایان بخش دوم: رخدادهای انتخاباتی اصولگرایان و اصلاح طلبان

در آستانه برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بازار رقابت‌های انتخاباتی در کشور داغ شده است و نامزدهای باقی مانده در عرصه رقابت‌ها و هواداران آن‌ها با شدت بخشیدن به انجام فعالیت‌های تبلیغاتی، برای کسب کرسی‌های بهارستان تلاش می‌کنند.

به گزارش«تابناک»، حضور پرشور مردم و به ویژه جوانان در محل ستادهای تبلیغاتی نامزدهای اصولگرا، اصلاح طلب و مستقل، حاکی از حضور گسترده مردم در دو انتخابات پیش رو است و فعالان سیاسی از هر سه گروه نیز با برگزاری مراسمات سخنرانی در شهر و روستا و اعلام مواضع و دیدگاه‌ها، حمایت‌ها و صدور بیانیه‌ها، از طریق تبلیغات مکتوب و یا فضای مجازی برای پیروزی طیف مورد نظر خود تلاش می‌کنند.
با تعقیب کردن تحرکات انتخاباتی در دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب، شاید بتوان برخی از اتفاقاتی که در روزهای آینده رخ خواهد داد را پیش‌بینی کرد.
آخرین تحرکات انتخاباتی جناح اصولگرایان و اصلاح طلبان را در زیر دنبال کنید؛

فراخوان اعضای دولت برای مشارکت در انتخابات
اعضای دولت یازدهم در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، با انتشار پیام‌های جداگانه‌ای مردم را به حضور گسترده پای صندوق های رای دعوت کردند.
جمعه 7 اسفند انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود. با توجه به لزوم مشارکت گسترده مردم در این انتخابات برای شکل‌گیری دو مجلس اثرگذار در جمهوری اسلامی، وزرای دولت تدبیر و امید و اعضای هیات دولت در صحبت‌هایی از مردم برای حضور در این دو انتخابات مهم دعوت کردند.
از صبح روز چهارشنبه نیز پیامکی از طرف رئیس‌جمهور برای مردم ارسال می‌شود که در آن، مردم به حضور در انتخابات دعوت شده‌اند.
متن پیامک حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به این شرح است: «مردم عزیز ایران؛ کشور، امروز به رای شما نیاز دارد. جمعه 7 اسفند، آینده پرامید را رقم بزنیم». وزرای نفت، بهداشت، ارتباطات، جهاد کشاورزی و کار و رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز در صحبت‌های جداگانه‌ای بر لزوم شرکت مردم در انتخابات تاکید کردند.
روز سه‌شنبه هم معاون اول رئیس جمهور، وزیر دفاع و سخنگوی دولت، از مردم خواستند با حضور در انتخابات به پیشرفت و سربلندی کشور کمک کنند.
وزیر نفت امروز با تاکید بر اینکه مردم به فهرست کامل کاندیداها رای بدهند، گفت: اگر بخواهیم هر روز مجلس، محل درگیری و دعوا و بدزبانی نباشد، باید مردم در انتخابات حضور داشته باشند. انتخابات برای کشور ما فوق العاده مهم و تعیین سرنوشت ما و از دست آوردهای مهم انقلاب اسلامی و مردم سالاری دینی در کشور ما است.
زنگنه همچنین اظهار کرد: من خواهش می کنم از همه مردم که واجد شرایط رای دادن هستند در انتخابات شرکت کنند. حداکثر یک ساعت باید وقت بگذارند، اما سرنوشت کشور خود را تعیین می کنند. مردم فکر نکنند که رایشان تاثیر ندارد، رای مردم بسیار تاثیرگذار است و هر یک رایی تاثیر گذار است.
وزیر نفت ضمن خواهش برای شرکت همگان در انتخابات، عنوان کرد: شرکت کنندگان به صورت کامل به لیست ها رای دهند و ناقص نگذارند . فکر نکنند اگر به 10 نفر رای بدهند کفایت می کند. رای دهندگان به همه فهرست 30 نفری مجلس و 16 نفری خبرگان، رای دهند، یا در شهرستان ها به همه تعداد مورد نیاز رای دهند. این برای آینده وآرامش و توسعه کشور مهم است.
همچنین وزیر بهداشت ضمن درخواست از ملت ایران برای حضور در پای صندوق‌های رای در انتخابات پیش رو، خطاب به مردم گفت: امیدواریم با انتخاب‌تان بتوانید فرصت‌های بیشتری را فراهم کنید تا ما نیز بتوانیم سایر حلقه‌های زنجیره "تحول نظام سلامت" را کامل کرده و نظام سلامتی کارآمد را برای همه ایرانیان شاهد باشیم.
سید حسن قاضی زاده هاشمی ادامه داد: مردم کشور خوب می‌دانند که مقوله "انتخابات" مهم‌ترین فرصتی است که حکومت برای تعیین سرنوشت‌شان در اختیارشان قرار می‌د‌هد. یک ساعت وقت گذاشتن و پای صندوق رای حضور یافتن، نه تنها چهار سال بلکه ممکن است سرنوشت کشور را تغییر دهد. بنابراین اگر این فرصت را از خودمان دریغ کنیم، ظلم است به خود، آینده و میهن.
در همین ارتباط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مردم خواست تا در زمان حضور در پای صندوق‌های رای، تمام لیست خود را پر کنند و افزود: به عنوان مثال در شهری مانند تهران مردم می‌توانند به 30 کاندیدا برای مجلس شورا و به 16 نفر به مجلس خبرگان رای دهند که ما درخواست داریم این دو لیست به طور کامل رای داده شود و هر 46 نفر انتخاب شوند، چرا که اگر اینگونه اقدام شود قطعا مانند انتخابات سال 1392 یک انتخابات پرقدرت خواهیم داشت که می‌تواند حماسه سیاسی دیگری برای ملت ایران بیافریند.
محمود واعظی در ادامه بیان کرد: اکنون در کشورهای منطقه و اطراف ما افراطی‌گری‌هایی در حال رخ‌دادن است که باعث وارد شدن صدماتی می‌شود، اما ما با نگاه اعتدالی خود می‌توانیم یک مجلس اعتدالی داشته باشیم که راه دولت و اهداف و پیمانی که رییس جمهور با مردم بسته را هرچه سریع‌تر محقق کند.
وزیر جهاد کشاورزی نیز با دعوت مردم برای شرکت در انتخابات، یادآور شد: همانطور که با تکیه و پشتیبانی آحاد جامعه، دولت در این دوره موفق شد مسائل برجام را در سطح جهانی به خوبی مدیریت کند و به نتیجه برساند، حضور و مشارکت مردم می‌تواند در پشتوانه مجلس شورای اسلامی و خبرگان موثر باشد.
محمود حجتی اضافه کرد: امیدوارم همه بتوانیم این فرصت را غنیمت شمرده و با حضور و مشارکت خود در روز جمعه (هفتم اسفند) پای صندوق‌های رای، یک بار دیگر بتوانیم حمایت خود را از نظام جمهوری اسلامی اعلام کرده و در سرنوشت آینده مملکت خود تاثیرگذار باشیم.
همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتشار پیام تصویری در فضای مجازی از مردم خواست 7 اسفندماه در انتخابات شرکت کنند.
علی ربیعی در بخشی از این پیام گفت: بنده به عنوان یک کنشگر دیرین اجتماعی و وزیری که با اقشار ضعیف و نیازمند و کسانی که نیاز به بهبود زندگی شان دارند، سرو کار دارم، توصیه‌ام به همه این است که همه پای صندوقهای رای بیاییم و به نفع افرادی که فکر می کنیم برای ساخت آینده بهتر ایران، برای حفظ اسلامیت و جمهوریت نظام و امید و تلاش و امتداد فعالیتهایی که منجر به گشایش مناسبات بین المللی و تاثیر آن در زندگی مان شده تلاش می کنند، پای صندوق های رای بیاییم.
رئیس دفتر رئیس جمهور در پیامی ویدئویی، ضمن دعوت از تمامی مردم برای حضور در انتخابات رأی مردم ایران را گامی استوار جهت زنده نگه داشتن امید دانست.
در بخشی از پیام محمد نهاوندیان آمده است: با حضور همه مردم پای صندوق‌های رأی هم امنیت کشور تضمین می‌شود؛ چراکه انتخابات نمایشی است از مشارکت و حضور مردم در حراست از این کشور هم نشانه آزادی مردم در حق انتخابات است و هم نشان‌دهنده مشارکت مردم است در ایرانی که باید ساخته شود. ما اگر اقتصاد پویا می خواهیم، اقتصادی که مردم در آن مشارکت دارند، این باید با مشارکت سیاسی تضمین شود.
روز سه‌شنبه نیز معاون اول رئیس‌جمهور در همایش ملی «تبیین برنامه ششم توسعه» عنوان کرد: مردم در سال 92 کاری کردند که تهدیدات علیه کشور برطرف شد و در سال 94 باید کاری کنند که چرخ اقتصاد کشور به حرکت دربیاید. انتخابات زمانی برای ترمیم بسیاری از تنگناها و مشکلات گذشته است.
اسحاق جهانگیری همچنین تاکید کرد: شواهد نشان می‌دهد ملت ما در حال خلق حماسه دیگری است. انتخابات فرصتی برای بالا بردن اقتدار، امنیت و امید به نظام است و باید از روی آوردن مردم به سمت صندوق‌های رأی استقبال کنیم. رأی بیشتر یعنی امید و تدبیر بیشتر، آینده بهتر و تقویت پایه‌های اقتدار و عظمت نظام در سطح بین‌المللی.
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران اظهار کرد: آرزو می کنم که این انتخابات به نحو شایسته ای برگزار شود و ملت بزرگ ایران در راستای آرمان ‌های انقلاب اسلامی و توسعه و پیشرفت ملی و در عرصه های منطقه‌ای و جهانی بتوانند از نمایندگان شایسته ای در مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برخوردار شوند.
همچنین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سخنانی در جمع کارکنان وزارت دفاع اظهار کرد: انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر اساس خواست و اراده مردم شکل گرفت و تا امروز با صلابت به مسیر نورانی خود ادامه داده است. حضور مردم دراین انتخابات ادای دین به شهیدان و ایثارگرانی است که برای پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی جان خویش را فدا کردند.
سردار حسین دهقان ادامه داد: انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر اساس خواست و اراده مردم شکل گرفت و تا امروز با صلابت به مسیر نورانی خود ادامه داده است. حضور مردم دراین انتخابات ادای دین به شهیدان و ایثارگرانی است که برای پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی جان خویش را فدا کردند.
وزیر امور خارجه نیز، اظهار کرد: من معتقدم هرچه حضور مردم در انتخابات پیش‌رو گسترده‌تر و وسیع‌تر باشد اعتبار، حیثیت و توان کشور در عرصه بین‌المللی افزایش پیدا می‌کند. مردم ما همیشه در انتخابات حضور گسترده‌ای داشتند و هوشمندانه عمل کرده‌اند و در این انتخابات نیز حضور گسترده‌ای خواهند داشت و براساس منافع ملی هوشمندانه عمل می‌کنند.
محمدجواد ظریف همچنین تاکید کرد: مردم ما هیچ‌گاه از خارجی‌ها حرف گوش نکرده‌اند و نیازی به این موضوع ندارند که خارجی‌ها برای آن‌ها تعیین تکلیف کنند. مردم ما خوب می‌فهمند که چگونه عمل کنند و من یقین دارم که در این انتخابات نیز مردم با حضور وسیع خود یک برگ مهم قدرت در اختیار دستگاه دیپلماسی ایران قرار می‌دهند تا ما بتوانیم در عرصه بین‌المللی با سربلندی و قدرت از منافع ملی کشور دفاع کنیم.

احتمال تشکیل دو فراکسیون اصولگرایان و حامیان دولت در مجلس دهم
غلامعلی حدادعادل گفت: این احتمال وجود دارد که دو فراکسیون قوی از اصولگرایان و حامیان دولت در مجلس آینده وجود داشته باشند.
وی در ارزیابی از این دوره از انتخابات مجلس، اظهار کرد: ارزیابی دقیق از این دوره را باید به بعد از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج موکول کنیم اما تا اینجا ارزیابی بنده این است که یک انتخابات رقابتی و بسیار جدی خواهد بود که شاید در طول 10 دوره انتخابات مجلس هیچ وقت رقابت این اندازه جدی و واقعی نبوده است.وی افزود: در واقع در این انتخابات می‌توان رگه‌هایی از تاریخ دو دهه مواضع سیاسی جناح‌ها و جریان‌های حاضر در جامعه را مشاهده کرد.
حداد عادل همچنین درباره اینکه اگر اصولگرایان رأی نیاورند عکس‌العمل شما چگونه خواهد بود، گفت: بعید می‌دانم اصولگرایان رأی نیاورند اما احتمال اینکه در مجلس آینده دو فراکسیون قوی از اصولگرایان و حامیان دولت وجود داشته باشد محتمل‌ترین فرضی است که می‌توان داشت.
وی درباره اینکه انگیزه انتشار لیست‌هایی که این روزها مشابه لیست ائتلاف اصولگرایان منتشر می‌شود، چیست؟ اظهار کرد: این فهرست‌ها جعلی است و بی نام و نشان هم هست اما می‌توان حدس زد که چه کسانی اینها را منتشر می‌کنند، بنده تنها مطلبی که می‌توانم بگویم این است که فهرست اصولگرایان همان فهرست 30 نفره است که بیش از دو هفته قبل منتشر شده است.
سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان در پایان در توصیه‌ای به مردم برای حضور در انتخابات، اظهار کرد: خطاب به هموطنان عرض می‌کنم که انقلاب اسلامی دو نعمت بزرگ به ما هدیه کرده یکی استقلال و دیگری آزادی و شرکت در انتخابات شکر این نعمت است و قدرشناسی از نعمت آزادی و همچنین پشتیبانی از نعمت استقلال ماست.

برخی از لیست های اصلاح طلبان که این روزها منتشر شده است

دو ادعای عجیب در باره: تلاش تندروها برای تعطیلی مدارس و تخلیه تهران از جمعیت و کم شدن رای اصلاح طلبان و انتقال روستائیان اطراف به تهران برای رای آوردن اصولگرایاندو ادعای عجیب در باره: تلاش تندروها برای تعطیلی مدارس و تخلیه تهران از جمعیت و کم شدن رای اصلاح طلبان و انتقال روستائیان اطراف به تهران برای رای آوردن اصولگرایان

فهرست جعلی 35نفره مصداق بارز بداخلاقی انتخاباتی است

غلامعلی حدادعادل در واکنش به انتشار فهرست 35 نفره منتشر شده اظهار کرد: برخی با انتشار لیست‌های مشابه و جعلی به دنبال تخریب ائتلاف هستند و می‌طلبد مردم با هشیاری مراقب این‌گونه روش‌ها باشند.

سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان همچنین بیان کرد: به‌عنوان مثال لیستی 35 نفره منتشر می‌کنند که 30 نفر ائتلاف در آن هست و کسانی دیگر را به آن اضافه می‌کنند و می‌گویند حالا به 30 نفر رای دهید.

وی تاکید کرد: ائتلاف اصولگرایان این گونه لیست‌ها را جعلی و مصداق بارز بداخلاقی انتخاباتی می‌داند.


به اقتدارگرایان رای ندهند

مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه و از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در صفحه اینستاگرام خود مطلبی انتخاباتی منتشر کرد. حمید بعیدی‌نژاد نوشت: «اقتدارگرایان حتی وقتی خودشان هم توسط مردم انتخاب شوند، وقتی به قدرت می‌رسند مردم را از حق انتخاب محروم می‌کنند. از نعمت بزرگ حق انتخاب در کشور عزیزمان استفاده کنیم و با حضور در پای صندوق‌های رای افراد اصلح را برای دو مجلس انتخاب کنیم. یک متفکر سیاسی به درستی می‌گوید: «مقامات بد» کشورها را «شهروندان خوب» آن کشورها با «عدم شرکت در رای‌دادن» انتخاب می‌کنند.

دعوت میرزاده از دانشگاهیان برای شرکت در انتخابات

در متن پیام میرزاده آمده است: "هفتم اسفند، میعادگاه دیگری است که مردم ایران با حضور گسترده در پای صندوق­های رأی دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، نقش موثر خود در بسط مردم‌سالاری دینی را در کشورمان به منصه ظهور می­‌رسانند.

در شرایطی که دولت تدبیر و امید با اتکا به خواست مردم و با حمایت­‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، توانسته است سد تحریم­‌ها را در مقابل دشمنان خارجی شکسته و موجی از امید در دل ایرانیان بیافریند، همگان اتفاق نظر دارند که اختلاف میان نمایندگان و دولت می‌­تواند به تشدید اختلاف میان مردم و گسترش یأس و ناامیدی جوانان منجر شود. خوشبختانه در هر دو طیف عمده سیاسی کشور، افراد فرهیخته، دلسوز، مجرب، روشن­‌بین و آینده­‌نگر وجود دارند که انتخاب ایشان می­‌تواند شاکله یک مجلس قوی و همراه و همگام با دولت را برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و به طور خاص رشد 8درصدی اقتصاد ملی فراهم سازد و ان‌شاءالله این مهم با حضور گسترده مردم در پای صندوق­‌های رأی و انتخاب نامزدهای اصلح، در هفتم اسفند جاری رقم خواهد خورد.

بی­‌شک عدم مشارکت در انتخابات پیش رو، فرصت دادن به افرادی است که جایگزین نمایندگان دلسوز خواهند شد و این رویکرد منفی یعنی 4 سال آینده به جای توسعه کشور و کاهش فاصله‌­ها و جبران عقب‌ماندگی‌­ها، به موضوعات فرعی و حاشیه­‌ای پرداخته شود و کشور محل منازعاتی گردد که در افق توسعه­‌ای و برنامه چشم­‌انداز جایی ندارد.

به عنوان عضوی از جامعه دانشگاهی ایران، اطمینان خاطر دارم که اساتید محترم و دانشجویان عزیز و کارکنان گرامی همه دانشگاه­ها و سایر اقشار ملت عزیز و هوشمند ایران، شرکت فعالانه­ ای در این روز تاریخی و انتخابات سرنوشت­‌ساز خواهند داشت و به نمایندگانی رأی خواهند داد که رویکرد اصلی آنها توسعه و آبادانی ایران اسلامی باشد. نمایندگانی که سابقه دشمن‌ستیزی، فسادستیزی، پاکدستی و پاکدامنی داشته و اعتلای کشور برای آنان بر مصالح حزبی و گروهی و شخصی ترجیح داشته باشد."

 
مجلسی که عاقلانه تشکیل شود بر اساس منافع ملی گام بر می‌دارد

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم گفت: هرگاه انتخاباتی در جمهوری اسلامی ایران برگزار شده است مردم حاضر شده‌اند و توطئه‌های دشمنان را خنثی کرده‌اند و همین امر سبب استحکام داخلی کشور شده و دشمنان نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری با بیان این‌که «در طول این 37 سال برای ما ثابت شده است که همواره حضور حداکثری مردم در صحنه موجب استحکام پایه‌های نظام شده است» اظهار کرد: اگر می‌خواهیم یک مجلس همه جانبه داشته باشیم باید تمام گروه‌ها و سلایق در انتخابات حاضر شوند. اگر بر این اساس پیش برویم طبیعتا شاهد این امر هستیم که فقط یک سلیقه خاص در مجلس حاکم نمی‌شود و یک مجلس متفکر و متنوع با افکار و اندیشه‌های مختلف تشکیل می‌شود و نتیجه آن به وجود آمدن یک مجلس عقلانی می‌شود.

   دو ادعای عجیب در باره: تلاش تندروها برای تعطیلی مدارس و تخلیه تهران از جمعیت و کم شدن رای اصلاح طلبان و انتقال روستائیان اطراف به تهران برای رای آوردن اصولگرایان   بخش سوم: مرور روزنامه های چهارشنبه پنجم اسفند ماه؛

دعوای پلوی انگلیسی در روزنامه های تهرانی ادامه دارد

هر چه به دو انتخابات هفتم اسفند نزدیکتر می شویم، روزنامه ها سیاسی تر، و شاید جناحی تر، می شوند. و روزنامه نگاران، تعلق خاطر خود به یکی از جناح ها را علنی تر می کنند. روزنامه ها، فقط امروز دیگر فرصت تبلیغ داشتند، پس تا توانستند از این فرصت تبلیغاتی استفاده کردند...

هفتم اسفند بر سر رسانه های کاغذی تهران برای پنجم اسفند سایه افکنده است؛ روزی که شهروندان ایران رأی های خود را به صندوق هایی می اندازند که برگزیدگانش راهی دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان قانون اساسی خواهند شد.

به گزارش «تابناک» روزنامه های چهارشنبه را می توان به سه دسته تقسیم کرد: روزنامه های آرام و یا کم چالش، مثل دو روزنامۀ اطلاعات و دنیای اقتصاد؛ و روزنامه هایی که هر یک در یک طرف تقابل ایستاده اند. اغلب روزنامه های سیاسی چنین وضعیتی دارند. این روزنامه ها به دو اردوگاه تعلق دارند. یک اردوگاه خود را انقلابی می داند و اردوگاه دیگر هم اصلاح طلب.

مطالب روزنامه های اهل تقابل، همه حول کلیدواژۀ «انگلیس» شکل گرفته است و انسان را یاد دعوای معروف می اندازد؛ پلوی انگلیسی. برخی روزنامه ها، حمایت شبکه بی بی سی از یک لیست انتخاباتی را نشانه ای از تمایل پادشاهی این جزیره برای دخالت در انتخابات ایران می دانند و لیست مذکور را انگلیسی خطاب می کنند و طرف مقابل، از منتقدان می خواهند که از این حمله دست بکشند و از آن توبه کنند.

از طرف دیگر، روزنامه ها هر یک با رویکرد خاص خود یکی از همایش های دولت دربارۀ اقتصاد مقاومتی را گزارش داده اند. یک طرف آن را دستمایۀ نقد دولت قرار داده اند و طرف دیگر، با پوشش همدلانه، از دولت حمایت کرده اند.

روزنامۀ جوان که یک صفحه را به گزارش سخنان پیام فضلی نژاد علیه تکنوگرات ها اختصاص داده و «تیتر یک» اش هم علیه همایش اقتصادی دولتی هاست، هفتم اسفند را این گونه به زبان کاریکاتور درآورده است:

دو ادعای عجیب در باره: تلاش تندروها برای تعطیلی مدارس و تخلیه تهران از جمعیت و کم شدن رای اصلاح طلبان و انتقال روستائیان اطراف به تهران برای رای آوردن اصولگرایان 

صفحۀ ویژۀ انتخابات روزنامۀ جوان هم به دلتنگی انگلیس برای دخالت در ایران پرداخته و آن را تبیین کرده است و مدیر مسئول این روزنامه نیز از «رقابت هويت‌ها» در انتخابات پیش رو نوشته است. وی با طعنه ای به رییس مجلس و رییس فراکسیون رهروان ولایت، می نویسد: «رقابت موجود بين «هويت حقوقي» و «هويت حقيقي» انقلاب اسلامي است».

عبدالله گنجی، در توضیح سخنش می نویسد: «معني اين حرف را اگر بخواهيم روشن‌تر بيان نماييم بايد رقابت را بين «طرفداران انقلاب اسلامي» و «طرفداران جمهوري اسلامي اسمي» بدانيم. رقابت را بين «پرچمداران پسوند اسلامي» و «پرچمداران محتواي اسلامي» بايد دانست. رقابت را نه بين ضدانقلاب و انقلابي كه بين معتقدين به پايان انقلاب اسلامي و استمرار آن بايد دانست. طرفداران جمهوري اسلامي اسمي، به مجلسي مي‌انديشند كه از نظر سياسي خنثي، از جهت هويتي بي‌اعتقاد به واژه‌ دشمن و مرزبندي با غرب، از جهت مدل اداره كشور بي‌اعتقاد به مدل‌هاي بومي و راه حل مشكلات كشور را هضم شدن در پروسه جهاني‌سازي مي‌دانند و تلاش مي‌نمايند از جمهوري اسلامي تصويري مخابره كنند كه با استانداردهاي سياسي- اجتماعي غرب همخواني داشته باشد و غرب را ساكت كنند. طرفداران ماهيت حقيقي نظام بر اين باورند كه رسيدن به قله‌هاي عزت و پيشرفت با ايستادن بر خودباوري بومي و پشتكار ملي قابل حل است. بر اين باورند كه قله‌هاي پيشرفت تاكنون با روح انقلابي فتح شده است. كاظمي‌آشتياني (سلول‌هاي بنيادين)، تهراني‌‌مقدم (موشكي) و شهيد شهرياري (هسته‌اي) نمونه‌هايي از عمل انقلابي و پيشرفت است» 

وی در ادامه می افزاید: «رقابت از يك سو بين كساني است كه از عبوس شدن چهره امريكا نگرانند و معتقدند «ديگر هر حرفي را نبايد زد» و كساني كه هويت، استقلال و قدرت منطقه‌اي ايران را در سايه اسلام انقلابي مي‌دانند. طرفداران جمهوري اسلامي اسمي به  نمايندگاني مي‌انديشند كه مرگ بر امريكا نگويند، انقلابي‌گري (مي‌گويند افراط‌گري) را مانع توسعه كشور مي‌دانند، از پاسداران نيروي دريايي سپاه تشكر نمي‌كنند كه خداي ناكرده كري و اوباما در راهرويي، جايي گلايه نكنند! و به مدلي از حكومت جمهوري اسلامي مي‌انديشند كه غرب نسبت به آن احساس آرامش كند».

این هم اقسام وکلای ملت از نگاه کاریکاتوریست روزنامۀ جوان:

دو ادعای عجیب در باره: تلاش تندروها برای تعطیلی مدارس و تخلیه تهران از جمعیت و کم شدن رای اصلاح طلبان و انتقال روستائیان اطراف به تهران برای رای آوردن اصولگرایان

روزنامۀ کیهان هم مثل روزنامۀ جوان همزمان به دلتنگی انگلیس برای انتخاب پرداخته و از پول های کثیف در انتخابات گفته است. همچنان که، باز هم مثل جوان، در «تیتر یک»اش به نقد دولت پرداخته است. دستمایۀ این نقد، نامۀسرگشاده‌ چهار تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس‌جمهور است که در آن برخی ادعاها دربارۀ دولتیان آمده است:

دو ادعای عجیب در باره: تلاش تندروها برای تعطیلی مدارس و تخلیه تهران از جمعیت و کم شدن رای اصلاح طلبان و انتقال روستائیان اطراف به تهران برای رای آوردن اصولگرایان

این نامه را علیرضا زاکانی، الیاس نادران، حسین نجابت و احمد امیرآبادی منتشر کرده اند. زاکانی، چند روز قبل نیز در برابر خبرنگاران پشت میکروفون رفت و سخنانی علیه برخی دولتیان بر زبان آورد. در نامۀ این چهار تن، حملاتی هم متوجه دولت قبل هست.

در ستون اخبار ویژۀ روزنامۀ کیهان هم با طعنه و قاطعیت دو جمله، بالای یک خبر، آمده است. طعنۀ کیهان این است: «انتخابات، فضای مجازی نیست، اکثریت مردم به اصولگرایان رأی می‌دهند». این جمله، درآمدی است بر این خبر قاطع که: «اصولگرایان براساس نتایج آخرین نظرسنجی‌ها، اکثریت کرسی‌های مجلس را در دست می‌گیرند». باید صبر کرد و دید در چند روز آینده، آنچه مردم به صندوق های رأی گیری می اندازند با این طعنه و خبر قاطع چه خواهند کرد.

حال و هوای روزنامۀ اقتصادی «دنیای اقتصاد» هم انتخاباتی است؛ اما بر خلاف دو روزنامۀ کیهان و جوان، این روزنامه از همایش اقتصادی دولتی ها گزارش همدلانه ای ارائه داده است و بر خلاف روزنامۀ جوان، دنیای اقتصاد با لاریجانی و یارانش هم مهربانانه برخورد کرده است. نتیجۀ این گزارش و برخورد هم شده است یک «تیتر یک» برای دولتی ها و یک «عکس یک» برای رییس مجلس:

دو ادعای عجیب در باره: تلاش تندروها برای تعطیلی مدارس و تخلیه تهران از جمعیت و کم شدن رای اصلاح طلبان و انتقال روستائیان اطراف به تهران برای رای آوردن اصولگرایان

سرمقالۀ روزنامۀ دنیای اقتصاد هم حاوی یک نتیجه گیری است که تا اندازۀ زیادی با باور عمومی متفاوت است. حمید قنبری، در این سرمقاله، در پاسخ به این پرسش که: «قانون‌گذاری، عملی سیاسی است یا کارشناسی؟» می نویسد: «امور دولت، عمدتا توسط کارمندان و کارشناسانی اداره می‌شود که منتخب مردم نیستند و از طریق آزموده شدن در سیستم اداری دولت وارد شده‌اند. این کارمندان و کارشناسان ممکن است به دلایلی، ترجیحاتی غیر از ترجیحات عموم مردم داشته باشند و تصمیمات خود را نیز مبتنی بر این ملاحظات اتخاذ کنند. از این رو ممکن است در تدوین لوایح قانونی نیز خواسته‌های عموم مردم مغفول بماند».

از نظر وی، «با توجه به اینکه منتخب مردم هستند و خواسته‌های ملت را به خوبی می‌دانند و به آنها معتقدند، می‌توانند این خلأ را مرتفع کنند وگرنه اگر بنا بر وجود تخصص است، دولت متخصصان لازم و کافی را در تمامی رشته‌های مورد نیاز دارد و خلأ کارشناسی در دولت وجود ندارد که مجلس بخواهد آن را رفع کند». پس، زنده باد مجلس سیاسی و غیرکارشناسی!

«روزنامه آرمان» در گزارشی با عنوان« كارت دعوت پايداري براي اصلاح‌طلبان!» ادعاهای جالبی را مطرح کرده است. در بخشی از این گزارش می خوانیم:« روز دوشنبه بود كه پيامكي با اين محتوا براي تعدادي از اصلاح‌طلبان ارسال شد: «با عرض سلام. از جنابعالي دعوت مي‌شود به همراه ديگر دوستان متدين خود سه شنبه 4 اسفند ساعت 3 بعد از ظهر در همايش بزرگ اصولگرايان شركت فرماييد. ميدان بهارستان مدرسه عالي شهيد مطهري جبهه پايداري استان تهران» اما ارسال اين پيامك براي طيف رقيب به چه معناست؟»

دو روزنامۀ ابتکار و آفتاب یزد، تمام نیم تای بالای صفحۀ اول خود را به انتخابات تهران و تبلیغ از یکی از لیست های اصلاح طلبان اختصاص داده اند. اولی از حمایت برخی بازیگران سینما از این لیست سخن گفته است و دومی هم از استقبال عارفانۀ مردم از یک نامزد نمایندگی مجلس! این دو روزنامه، مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کرده اند.

در عوض، روزنامۀ سیاست روز، نگران «فتنه» است. در پایان سرمقالۀ این روزنامه آمده است: «با نزدیک شدن به انتخابات ۷ اسفند و تبلیغ اصلاح‌طلبان برای حضور حداکثری، این خطر احساس می‌شود که در صورت عدم راهیابی نامزدهای مورد نظر آنها به مجلس، انگشت اتهام خود را به سوی نهادهای برگزار‌کننده نشانه بگیرند و هزینه‌های برگزاری انتخابات در ایران را برای نظام بالا ببرند».

روزنامۀ رسالت، رویکردش به انتخابات، شبیه کیهان است؛ منتها با ادبیات موتلفه ای. دو سوژۀ اصلی این روزنامه هم یکی روایت دلتنگی انگلیسی ها برای دخالت در ایران و آثار انتخاباتی آن است و یکی هم اتحاد اصولگرایان در انتخابات پیش رو. در این روزنامه از قول «رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه کشور و قائم مقام جامعه روحانيت مبارز تهران» هم آمده است که: «بعد از برجام عده اي پيشنهاد کردند که شعار مرگ بر آمريکا را از نمازهاي جمعه حذف کنيد و اين در حالي است که آمريکا جنايتهايش را بيشتر کرده است».

روزنامۀ اعتماد نیز، هم جهت با دو روزنامۀ ابتکار و آفتاب یزد، از یکی از لیست های اصلاح طلبان حمایت و آن را محور اخبار و مطالب خود قرار داده است. این روزنامه، با بازی در زمین حریف، به انگلیسی بودن یک لیست پرداخته و از زبان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از منتقدان خواسته است که به خاطر این سخن توبه کنند. این روزنامه، انگلیسی بودن برخی لیست ها را اتهام می داند.

عبدالحميد اسماعيل زهي، امام جمعه اهل سنت زاهدان، هم در نوشته ای کوتاه، شركت در انتخابات را فريضه ای اجتماعي دانسته و نوشته است: «مردم كه حساسيت‌ها و اهميت حضور خود در پاي صندوق‌هاي راي را مي‌دانند، بهتر است كه در انتخاب خود هم نهايت دقت را به كار برند تا نامزدهاي اصلح را برگزينند، يعني كساني كه حضورشان در مجلس تقويت‌كننده كارايي بيشتر اين نهاد مهم خواهد بود».

 آنتولوژي پرتاب اشيا، هم عنوان نوشتۀ کوتاه شهرام شهیدی در روزنامۀ اعتماد است:

لاريجاني: با پرتاب اشيا با بنده مذاكره كردند.

اگر به سمت شما كفش پرت كردند: يعني مرد حسابي چه نشستي، پاشو پاشنه كفشات را بكش و بيا سر ميز مذاكره. زود باش دير شد.

اگر به سمت شما موشك كاغذي پرت كردند: يعني مذاكرات ما بايد مكتوب بوده تا در صورت لزوم نامه‌ات را وا نكرده پس بفرستم ! يا به دوئل موشك جواب موشك دعوتت كنم.

اگر به سمت شما گوجه فرنگي پرت كردند: يعني ما بيشتر به يك فعال اقتصادي كه بتواند قيمت گوجه فرنگي در حوزه نارمك را بررسي و آناليز كند نياز داريم.

اگر به سمت شما با حرك دست، بوس فرستادند: يعني مذاكره ما با شما به اينجا رسيده كه شما نگران چيزي نباش و خودي هستي و در ليست ما قرار مي‌گيري.

اگر به سمت شما نخود پرت كردند: يعني دارند به شما گرا مي‌دهند براي ايجاد رابطه و مذاكره رودررو.

اگر به سمت شما زرشك پرت كردند: يعني هيچ حرفي بين ما نمانده و خلاص.

اگر به سمت شما آب پرت كردند: يعني مي‌خواهند شما از صحنه سياست بروي بيرون و پشت سرتان آب بريزند».

اما در اقدامی بسیار نادر، اردشیر رستمی، آن هم در روزنامۀ دولتی ایران، مردم را در روز جمعه به خوردن [...] دعوت کرده است:

دو ادعای عجیب در باره: تلاش تندروها برای تعطیلی مدارس و تخلیه تهران از جمعیت و کم شدن رای اصلاح طلبان و انتقال روستائیان اطراف به تهران برای رای آوردن اصولگرایان

از شوخی گذشته، کاریکاتور روزنامه ایران، که عنوان فارسی «نگاره» را در گوشۀ سمت راست خود دارد، مثل صفحۀ اول این روزنامه، انتخاباتی است و با شعری از حافظ، خیال انگیزتر شده است:

بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم

فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم!

تیتر یک روزنامه ایران نیز، از قول نخبگان، می گوید که: «جمعه نوبت مردم است» و داود رشیدی هم در صفحۀ آخر آن نوشته است که: «من روز جمعه و در این انتخابات، رأی می‌دهم به چهره هایی که بعد از نماینده شدن، ضمن تحقق بخشیدن به خواسته‌ها و مطالبات جامعه، به فکر آرامش و همدلی هم باشند...». این روزنامه در گزارشی می گوید که هم ائتلاف اصلاح طلبان و حامیان دولت و هم شورای ائتلاف اصولگرایان تأکید کردند: «به هر30 نامزد رأی دهید». و این شاید مهم ترین نکته ای است که همه رقبا، در این انتخابات، بر سر آن با هم توافق دارند.

و روزنامۀ شرق، که صفحۀ اولش آن چنان انتخاباتی است که در آن جای سوزن انداختن نیست، پیام اینستاگرامی سید حسن خمینی را در صفحۀ آخر آورده است. وی در این پیام می نویسد: «سیاست عرصه واقعیت‌هاست نه حقیقت‌ها. یک انسان در زندگانى خود باید واقعیت‌ها را بپذیرد تا به حقیقت نزدیک شود نه‌آنکه تسلیم واقعیت‌هایى شود که در مقابل حقیقت‌اند».

حجت الاسلام سید حسن خمینی از این مقدمه، نتیجه می گیرد که: «در انتخابات پیش‌رو واقعیت را باید پذیرفت تنهاوتنها بدان امید که به زیباترکردن آن و نزدیک‌ترکردن آن به حقیقت کمک کرده باشیم. همه با هم و همدوش هم در انتخابات خبرگان و مجلس به بهترین لیست رأى بدهیم. عکس خاطره‌انگیز از همراهى با امام و پدر در یک روز رأى‌گیرى».

عنوان کاریکاتور روزنامۀ شرق «کارتن خواب» است؛ اما صندوق رأیش پرواز می کند:

دو ادعای عجیب در باره: تلاش تندروها برای تعطیلی مدارس و تخلیه تهران از جمعیت و کم شدن رای اصلاح طلبان و انتقال روستائیان اطراف به تهران برای رای آوردن اصولگرایان

پوریا عالمی هم پایان ستونش، در روزنامۀ شرق، طوری است که می تواند پایان گزارش روزنامه های امروزِ چاپ تهران باشد:

آقايى شعارش اين است: «ازدواج جوانان اولويت ماست» خب استاد، دوره پيش داماد كردند الان شما بايد زحمت بزرگ‌كردن بچه‌ها و توليدات قبلى را بكشى. فيلم يك مهندس هم منتشر شده كه ايستاده و بغل‌دستش يك آقايى دارد بشكن مى‌زند و شش‌وهشت مى‌خواند و مى‌خواند: دلسوز اين كيه؟ مردم هم در حال نمایش جواب مى‌دهند: مهندس فلانيه... آقاهه: عاشق اين مردم كيه؟ مردم در حال كف‌زدن: مهندس فلانيه... آقاهه: نماينده اصلح ما كيه؟ مردم در حال بازنمایش: مهندس فلانیه... خب عزيز من پاتختى كه نيست، انتخابات است. داماد را با كانديدا اشتباه گرفتى، مراقب باش.

«راستی تا کی باید مهم ترین روزنامه های ایران را تهرانی بنویسند و منتشر کنند؟»

دو ادعای عجیب در باره: تلاش تندروها برای تعطیلی مدارس و تخلیه تهران از جمعیت و کم شدن رای اصلاح طلبان و انتقال روستائیان اطراف به تهران برای رای آوردن اصولگرایان   بخش چهارم: بسته خبری «تابناک»؛

تغییر همه بنرهای انتخاباتی روحانی/واکنش هاشمی به «لیست انگلیسی»/دو ادعای عجیب منتجب نیا

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

واکنش هاشمی به «لیست انگلیسی»

آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از ظهر امروز در دیدار نامزدهای اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا که در لیست «امید» متبلور شده، به همراه مسئولان ستادهای انتخاباتی آنان در شهرهای تهران، ری و شمیرانات، تعبیر لیست انگلیسی را توهین به فهم و شعور مردم ایران دانست و گفت: تبلیغ بر این ماجرا که دشمنان برای مردم ایران تعیین تکلیف می‌کنند، بسیار زشت و زننده است، چون به گونه‌ای دارند القا می‌کنند که انگلیسی‌ها در سراسر کشور ایران نفوذ دارند و نامزد معرفی می‌کنند

 به گزارش فارس، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ادامه سخنان خویش با قرائت آیه «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِی الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعاً یَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِّنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْنَاءهُمْ وَیَسْتَحْیِی نِسَاءهُمْ إِنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ»، وارد یک بحث مبنایی و ایدئولوژی برای پرهیز از ایجاد تفرقه در میان مردم شد و با تأکید بر اینکه یکی از اقدامات تفرعونی، تفرقه انگیزی در جامعه برای ماندگاری در قدرت است، گفت: در فضای سیاسی نیز «فَرِّق تَسُد» شیوه استکباریون برای غارت اموال مردم است و نباید بگذاریم این شیوه در داخل جامعه و بین مردم اختلاف اندازد.  وی با بیان اینکه «معمولاً افراد سیاسی موجه جامعه به عنوان نماینده و یا نامزد انتخابات به مردم معرفی می‌شوند»، تقسیم‌بندی نخبگان کشور به داعشی‌ و عوامل نفوذی را تأسف‌انگیز خواند و گفت: بالاخره از بین نامزدهای موجود یک عدّه به مجلس راه می‌یابند و پس از آن با این تعابیر و توصیفات زشتی که علیه آنان به کار برده می‌شود، چگونه می‌توانند در آرامش روحی و براساس حمایت مردم، از مصالح نظام در تصویب قوانین عمل نماید؟!

 

دولت روحانی چرا عمق فاجعه اقتصادی دولت احمدی نژاد را فاش نکرد؟

 محمدحسین عبده تبریزی در روزنامه ایران نوشت: دولت یازدهم در شرایط رکود تورمی اقتصاد را از دولت دهم تحویل گرفت و با حل مسأله تورم، امروز بر آن است تا از رکود خارج شود. دولت یازدهم به دنبال آن است که مارپیچ کاهشی اقتصاد را کنترل کند.موقعیت‌های حبابی زمین و ساختمان در دهه گذشته، نرخ بالای سود بانکی، معوقات سنگین بانکی و به طور کلی وضعیت شبه بحرانی بانک‌ها، بدهی‌های سنگین دولت، مسکن مهر، یارانه‌های نقدی و بودجه‌های دولتی کاهش یافته که همه از دولت قبل به ارث رسیده، معجون زهرآلودی برای اقتصاد ایران ساخته است.دولت یازدهم به درستی تشخیص داد که این وضعیت حاصل تضعیف جدی تقاضای کل و وقوع تنگنای مالی در کشور است. تقاضای کل، نتیجه تضعیف طبقه متوسط در دولت قبل و تنگنای مالی عمدتاً حاصل وضعیت نامناسب نظام بانکی است.  رئیس دولت یازدهم از طرح و افشای وضعیتی که از دولت دهم به ارث برده بود و اشتباه‌های فاجعه‌آمیزی که رخ داده بود، صرفنظر کرد چرا که نگران بود این انتقادها ابهام و واگرایی را در میان مردم دامن خواهد زد در حالی که اقتصاد و توسعه ایران بیش از همیشه به اتحاد و ثبات نیاز دارد.برداشت دولت این بود که دوری از افشاگری در این زمینه (سیاست‌های اقتصادی دولت‌های نهم و دهم) به همبستگی اجتماعی می‌انجامد و بهتر است اقتصاد و جامعه این زخم‌ها را تحمل کند و اجازه دهد تا زخم‌ها خود به خود التیام یابند، غافل از اینکه این زخم‌های عمیق فقط وقتی التیام می‌یابد که در معرض اشعه ضد عفونی خورشید قرار بگیرد.دولت یازدهم در مقطع تحویل دولت می‌باید عمق فاجعه اقتصاد بحرانی به ارث برده را- از مسکن مهر و وضعیت صندوق‌های بازنشستگی گرفته تا بودجه، یارانه‌ها، بدهی‌های دولت، بیکاری، فساد... و بویژه وضعیت بانک‌ها- برای مردم افشا می‌کرد. دولت روحانی اما ترجیح داد به انسجام و همبستگی ملی خدشه‌ای وارد نشود حتی اگر بار ترمیم خرابی‌ها فراتر از طاقت دولت باشد.

 

پیام انتخاباتی سعید حجاریان

سعید حجاریان در پیامی برای دانشجویان امیرکبیر اعلام کرد: گذر از این چشم‌انداز مه‌آلود جز به امید میسر نیست. امید بذر هویت ماست و هیچ آرمانی بدون امید پا به عرصه واقعیت نمی‌نهد.به گزارش روزنو، سعید حجاریان که به دلیل مشکلات جسمی موفق به حضور در همایش (چرا باید رای بدهیم) در دانشگاه امیر کبیر نشد در پیامی ضمن تشویق دانشجویان و عموم مردم به شرکت در انتخابات هفتم اسفند و رای دادن به لیست کامل ائتلاف اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به بیان نکاتی درباره وضعیت موجود سیاسی یک کشور پرداخت.

 

دو ادعای عجیب منتجب نیا

به گزارش ایلنا، رسول منتجب نیا با بیان اینکه دو هشدار به مردم شریف خودمان می‌دهم، خاطرنشان کرد: اصولگرایان و تندروها با مسئله تعطیلی روز شنبه تلاش می‌کنند دولت را وادار به تعطیلی مدارس کنند و مردم به مسافرت بروند و در تهران نباشند تا لیست اصلاح‌طلبان رای نیاورد و با مشارکت حداقلی پیروز انتخابات شوند.این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: تندروها می‌دانند اگر مردم پای صندوق بیایند، آنها شکست می‌خورند لذا می‌خواهند مشارکت مردم کم باشد. به همین دلیل این هشدار را به اعضای دولت و مردم می‌دهم که ما از این تعطیلات ضربه خوردیم و یادآوری می‌کنم که از خیانت‌های دولت قبل همین تعطیلی‌های مکرر بود. این توطئه خطرناکی است؛ نکند دولت تحت تاثیر این فشار‌ها قرار گیرد.منتجب‌نیا ابراز داشت: از چند ماه قبل خبردار شدیم تندروها در جلسات سری تصمیم گرفتند جمعیتی بالغ بر ۱ میلیون نفر را از روستا‌ها به تهران بیاروند و بودجه‌ای هم برای آن در نظر گرفتند تا آنها در تهران رای بدهند و آرای خود را بالا ببرند، لذا برای این مسئله باید وزارت کشور فکری کند چراکه برخی نهاد‌ها از پول بیت المال هزینه می‌کنند تا مردم را برای رای دادن به تهران بیاورند.

 

اکثریت مجلس دهم با اصولگرایان خواهد بود

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارخبر با اشاره به شور و نشاط انتخاباتی گفت: انشاله در هفتم اسفند، شاهد حضور با شکوه مردم در انتخابات خواهیم بود و نامزدهای اصلح از سوی مردم انتخاب خواهند شد.نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شانس پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم گفت: از آنجا که تعداد کاندیداهای اصولگرا زیاد است، شانس آنها برای پیروزی بیشتر است و اکثریت مجلس دهم هم با اصولگرایان خواهد بود.لاهوتی در عین حال گفت: اقلیت مجلس دهم، یک اقلیت قوی خواهد بود و هماهند مجلس هشتم شاهد یک اقلیت قوی در مجلس دهم خواهیم بود.وی افزود: حضور سلایق متفاوت در مجلس دهم باعث ایجاد مجلس قوی خواهد شد و مجلس آینده با مجلس همه دوره ها متفاوت خواهد بود.

 

لاین، واتس آپ و تانگو فیلتر می‌شوند!

به گزارش«شفاف»، مقام قضایی دستور فیلترینگ سه نرم‌ افزار پیام‌ رسان را صادر کرده است. در همین رابطه یک منبع در کمیته تبیین مصادیق مجرمانه گفت: دستور قضایی، فیلترینگ نرم‌ افزارهای ارتباطی تلفن همراه شامل لاین، واتس‌آپ و تانگو صادر شده است، این طرح ارتباطی به فیلترینگ هوشمند ندارد و نرم‌ افزارهای یاد شده به‌ طور کامل فیلتر می‌ شوند.این خبر در حالی منتشر شده است که اردیبهشت‌ ماه امسال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه دولت موافق مسدودکردن و بستن شبکه‌ های اجتماعی خارجی که مخرب نیستند و در کشور جایگزین ندارند نیست، گفت: «رییس‌جمهور دستور توقف فیلتر شبکه اجتماعی «واتس‌آپ» که از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام شده را صادر کرده است.» به همین دلیل نیز این شبکه اجتماعی در آن تاریخ به فیلترینگ دچار نشد و همچنان استفاده از آن برای همه کاربران آزاد بود.

 

اصولگرایی مدینه فاضله نیست

«در اردوگاه اصولگرایی اختلاف نظر وجود دارد وهمه نیز عمار یاسر و مالک اشتر نیستند، بعضی‌ها دلشان می‌خواهد که بر صندلی مجلس دست پیدا کنند، بعضی‌ها برای مقام تلاش می‌کنند، بعضی‌ها باندبازی می‌کنند، بعضی‌ها پشت پرده زد و بند می‌کنند و چیزی که از آن سخن می‌گویم مدینه فاضله نیست.»به گزارش ایسنا قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی نه می‌پذیرد که اصولگرایان در انتخابات 92 شکست خورده‌اند و نه دولت یازدهم را نزدیک به اصولگرایان می‌داند. او هم قائل به اداره امور کشور توسط همه جریان‌هاست و هم سپردن مناصب مهم را به کسانی که از دیدگاهش «تندرو، التقاطی، انحرافی و افراطی» توصیف می‌شوند را قبول نمی‌کند.نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی معتقد است که کشور متعلق به هشتاد میلیون جمعیت است، اما «تنها با یک تفکر اصیل میشود آن را اداره کرد». به اعتقاد او سایر جریان‌هایی که در اداره امور کشور می‌توانند سهیم باشند باید توسط این تفکر اصیل که وی آن را «اصولگرایی» می‌داند، «هدایت» شوند تا در مسیر «درستتر» قرار گیرند.اسدالله بادامچیان خط اصیل انقلاب را جریان اصولگرایی معرفی می‌کند اما اذعان دارد که در این جریان «اصیل» و «مخلص» نیز هستند کسانی که به دنبال کسب مقام، باندبازی و زد و بند کنند. او در تحلیلش از شاخه‌های فراوان اصولگرایی عده‌ای از آنها را افراطی‌هایی می‌داند که احساسات پاکی دارند و عده‌ای دیگر را جمعی تلقی می‌کند که نسبت به مقتضیات روز، آگاهی لازم را ندارند و ناخواسته، خواسته استکبار را انجام می‌دهند.اما در نهایت به اعتقاد او دستِ بالا را در جریان اصولگرایی خط «اصیل» و «نابی» دارد که معتقد به فقه حوزوی هستند و «برمبنای تکلیف و وظیفه» عمل می‌کنند.

 

درخواست کاندیدای اصولگرا از ائمه جماعات

نامزد ائتلاف اصولگرایان گفت: جریان مقابل از شبکه های اجتماعی برای تشویق مردم به رای دادن استفاده می کنند بنابراین روحانیت و ائمه جماعات نیز با توجه به ابزارهای ارسال پیامک، لیست انتخاباتی اصولگرایان را معرفی کنند.به گزارش ایرنا، مجتبی رحماندوست روز سه شنبه پیش از آغاز رسمی همایش علما و ائمه جماعات و روحانیت تهران که در مسجد امام صادق(ع) میدان فلسطین برگزار شد، افزود: بسیاری از مردم برای رای دادن به دنبال افراد امین و با اعتماد می گردند. وی ادامه داد: روحانیت با آبرو ، حیثیت و توانی که دربین مردم دارند در این ایام به معرفی نامزدهای انتخابات هفتم اسفند کمک کنند.نامزد ائتلاف اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم همچنین اظهارداشت: امروز رقابت بین لیست ها است و یک رای هم یک رای است.رحماندوست از روحانیت خواست فقط به رای دادن خود و خانواده اکتفا نکنند چراکه اصولگرایان نیازمند تبلیغ در سطح گسترده به واسطه اعتماد مردم به روحانیت هستند.وی اضافه کرد: برای این منظور هم فقط امروز و فردا فرصت داریم.

 

نتایج یک نظرسنجی انتخاباتی در گوگل پلاس

اخیرا درباره میزان حضور مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان که در هفتم اسفندماه برگزاری می شود یک نظرسنجی در شبکه اجتماعی گوگل پلاس برگزار شده است که نتایج جالبی دارد.

دو ادعای عجیب در باره: تلاش تندروها برای تعطیلی مدارس و تخلیه تهران از جمعیت و کم شدن رای اصلاح طلبان و انتقال روستائیان اطراف به تهران برای رای آوردن اصولگرایان

حمله به بنرهای سیدحسن با تصور استفاده از عکس کروبی 

شماری از افراد ناشناس به بنرهایی با تصویر سیدحسن خمینی و یکی از نامزدهای مجلس از حوزه تهران حمله کردند.به گزارش عصر ایران، این افراد ضمن حمله به این بنرها، آنها را پاره کردند و پایین کشیدند. این افراد از معرفی خود یا ارائه هرگونه مجوز قانونی خودداری کردند. این اقدام، با مخالفت و مقاومت شماری از مردم عادی و حامیان این کاندیدای مجلس روبه‌رو شد و به درگیری با مهاجمان انجامید.مهاجمان گفته بودند فکر می‌کردند در این بنرها از عکس «کروبی» استفاده شده است!

 

مخالفان هاشمی مخالفان امام هم بودند

محمد هاشمی تحلیلگر و رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به فضای انتخاباتی کشور در آستانه انتخابات مجلس و مجلس خبرگان رهبری گفت: رقابت در انتخابات چندان عادلانه نیست. در فهرست اصول‌گرایان افراد شناخته شده و باسابقه‌ای حضور دارند اما در فهرست اصلاح‌طلبان به دلیل رد صلاحیت‌ها افراد کمتر شناخته شده‌ای حضور دارند و این باعث شده است دو فهرست که از نظر وزن سیاسی باهم متفاوت هستند با هم رقابت کنند. رئیس سابق سازمان صداوسیما در مصاحبه با خبرنگار عصر ایران خاطر نشان کرد: سبد رای اصول‌گرایان در انتخابات حدود 20 درصد است و جریان اعتدال و اصلاحات حدود 40 تا 45 درصد ضریب نفوذ اجتماعی دارد.برادر آیت‌الله هاشمی افزود: کسانی که امروز به هاشمی حمله می‌کنند نه سابقه انقلابی دارند، نه در جبهه حاضر بودند حتی مخالف امام بودند. مخالفین هاشمی همیشه می‌گویند او «خاکریز اول» است و برای زدن نظام باید از خاکریز اول یعنی هاشمی عبور کنیم.رئیس سابق صداوسیما ادامه داد: آنها اول هاشمی را می‌زدند تا بتوانند امام را بزنند. هاشمی را می زدند تا رهبری را بزنند.

 

کمپين موج سلفي؛ فعاليت جديد اصلاح طلبان در تلگرام

کمپین موج سلفی اصلاح طلبان در فضاهای مجازی در حال گسترش است.به گزارش شفاف، در این کمپین موج سلفی چهره های شاخص سیاسی، فرهنگی ، هنری با قرار گرفتن مقابل دوربین علاوه بر اعلام پیام حضور در انتخابات از مردم می خواهند که به لیست اصلاح طلبان و حامیان دولت که به لیست 16+30 نفره تعبیر می شود رأی دهند.از جمله چهره های سیاسی که تاکنون به این کمپین پیوستند می توان به معین ، صوفی، خاتمی ، خانیکی، عرب سرخی، ابراهیمی یزدی، موسوی لاری، بهزاد نبوی، شکوری راد و خانم فخر السادات محتشمی پور و دیگر کاندیداهای لیست اصلاح طلبان اشاره کرد.همچنین از چهره های هنری نیز رضا کیانیان، حبیب رضایی، حسام الدین سراج و رخشان بنی اعتماد و تعدادی دیگر در این خصوص پیام داده اند.سلفی ها و تصاویر این کمپین علاوه بر کانال تلگرامی اصلاح طلبان در فضای مجازی در حال تکثیر است.

 

دو رکن اساسی شعار اصولگرایان

اسماعیل کوثری از کاندیداهای ائتلاف اصولگرایان در تهران در گفت و گو با تسنیم با اشاره به شعار اصلی ائتلاف بزرگ اصولگرایان، تأکید کرد: در ابتدا، معیشت و سپس امنیت ملی دو رکن اساسی شعار اصولگرایان است و مجلس آینده باید با این تفکر کارش را آغاز کند.

 

نهادهای نظامی در روند انتخابات دخالتی ندارند

به گزارش ایسنا، وزیر کشور گفت: اجرای انتخابات تاکنون با هیچ مشکلی روبرو نیست.وزیر کشور با اشاره به اینکه با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی و اطمینان کامل اخذ رای صورت می‌گیرد، عنوان کرد: شمارش آرای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری هر دو در هر شعبه و به صورت هم زمان انجام می‌شود.وی با بیان اینکه در روند انتخابات نهادهای نظامی دخالتی ندارند، گفت: قانون برای تمام افراد فضا و شرایطی را ایجاد کرده تا بدون کمک گرفتن از جایگاه و توانمندی‌های حقوقی خود در عرصه انتخابات وارد شوند.

 

روش معاون اول رئیس جمهور برای حرکت انداختن چرخ اقتصاد

اسحاق جهانگیری صبح روز سه‌شنبه در همایش ملی «تبیین برنامه ششم توسعه» در سالن اجلاس سران، اظهار کرد: مردم در سال 92 کاری کردند که تهدیدات علیه کشور برطرف شد و در سال 94 باید کاری کنند که چرخ اقتصاد کشور به حرکت دربیاید. انتخابات زمانی برای ترمیم بسیاری از تنگناها و مشکلات گذشته است. به گزارش ایسنا  معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: مردم باید در انتخابات 94 کاری کنند تا چرخ اقتصاد کشور به حرکت دربیاید.

 

حمله وزیر احمدی نژاد به مشاور روحانی

محمد جهرمی وزیر اسبق کار در گفتگو با «نسیم آنلاین» در واکنش به آمار ارائه شده اشتغالزایی دولت روحانی توسط نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور اظهار کرد: طبق آمار، کشور سالانه نیاز به 900 هزار تا یک میلیون شغل دارد. ایجاد هر شغل به طور میانگین بین 100 تا 150 میلیون تومان هزینه دارد که البته برای بعضی از شغلها این مبلغ بیشتر است.وی خاطرنشان کرد: با توجه به تشدید رکود در دو سال و نیم اخیر، بعید می دانم که شغل زیادی ایجاد شده باشد. هرچند که بسیاری از شغلهای موجود در کشور هم از دست رفته است. وقتی نیاز به سالی 900 هزار تا یک میلیون شغل است، یعنی حداقل ماهی بین 75 هزار تا 80 هزار شغل ایجاد شود، تا به این آمار برسیم.

 

آخرین نتایج نظرسنجی اینترنتی انتخابات

براساس نتایج نظرسنجی اینترنتی یک موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی که با موضوع ترکیب سیاسی مجلس دهم شورای اسلامی و در بازه زمانی اول آبان ماه تا ساعت ۱۶ و ۴۰ دقیقه یک شنبه دوم اسفند ماه ۱۳۹۴ انجام شده است، اصولگرایان اکثریت مجلس آینده و اصلاح طلبان جایگاه بعدی را در اختیار خواهند داشت. به گزارش مهر، در سوال این نظرسنجی آمده است: «به نظر شما اکثریت مجلس دهم سهم کدام جریان است؟» از میان جامعه آماری ۸۰۱۵ نفری شرکت کنندگان در این نظرسنجی، این نتایج به دست آمده است:

اصولگرایان: ۶۱.۹۸ درصد

اصلاح طلبان: ۳۲.۷۵ درصد  

حامیان دولت: ۳.۵۱ درصد

مستقل ها: ۱.۷۶ درصد

 

شورای نگهبان متخلفین را تهدید کرد

ره پیک عضو حقوقدان شورای نگهبان در گفت و گوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان گفت؛ اگر تخلفی صورت گرفته باشد که معنای آن این باشد که صلاحیت فرد با توجه به مواد قانون تأیید نمی‌شود، این مسائل در صلاحیت شورای نگهبان است و اگر تخلفی در تبلیغات صورت گرفت که این تخلفات باعث شده در آن حوزه یا شعبه انتخابیه به نحو غیرقانونی تأثیرگذار باشد شورای نگهبان در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کند و ممکن است منجر به تجدیدنظر در صلاحیت فرد شود و در مرحله تبلیغات ممکن است در مورد آرای یک یا چند صندوق تصمیم‌گیری شود که در حیطه اختیار شورای نگهبان است ولی وقتی جرمی هم اتفاق افتاد آنجا موظف هستند که آن جرم را به دستگاه قضایی اعلام کنند دستگاه قضایی نیز آن جرم را پیگیری کند که اگر محرز شد، برای آن مجازات تعیین می‌کنند و اگر رسیدگی در زمانی صورت گرفت که نتیجه حاصل شده که آن نتیجه می‌تواند در این انتخابات موثر باشد قطعا تأثیرگذار خواهد بود ولی گاهی اوقات ممکن است فرایندها یا به خوبی نیانجامد و به این انتخابات نرسد و که طبیعتا اگر در دور بعدی انتخابات به آن نیز رسیدگی خواهد شد البته داوطلبان نمایندگی مجلس یک مرحله بررسی اعتبارنامه آنها در مجلس است که مکن است در آنجا هم این مسائل تأثیرگذار باشد که باید در مجلس بررسی شود.  

 

واکنش سردار نقدی به دخالت انگلیس در انتخابات

به گزارش «انتخاب»، سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین عصر امروز در نشست روشنگری هیأت عاشقان ولایت در جمع بسیجیان ناحیه مقاومت قدس طی سخنانی اظهار داشت: مردم تهران و ایران جنازه نیستند که انگلیسی‌ها و ملکه انگلیس برای ما لیست تعیین کنند که به چه کسی رأی دهیم یا ندهیم؛ ما باید هوشیار باشیم و خلاف خواست انگلیس عمل کنیم.

 

پیش‌بینی سردار صفوی از بحران در تهران

رحیم صفوی در نشست خبری بررسی فرصت و چالش های پایتخت گفت: تهران تا ۱۰ سال آینده به سمت بحران حرکت می‌کند. به گزارش مهر، صفوی با بیان این مطلب که تهران دو درصد وسعت کشور و ۲۰ درصد جمعیت کشور را داراست، تصریح کرد: به اصطلاح ظرف تهران لبریز شده و حتی برای نفس کشیدن هم مشکل وجود دارد. تهران تا ۱۰ سال آینده به سمت بحران حرکت می کند. این خوب است که تهران نماد ملی کشور باشد اما آیا برنامه ای برای آن داریم. تهران مدلی است برای همه کشور و در بسیاری از تحولات کشور تعیین کننده است لذا با یک رویکرد ملی باید به مشکلات آن بپردازیم. مسائل تهران قابل مسکوت گذاشتن نیست. برای حل مشکلات تهران باید فکر اساسی شود. ۶۰ درصد سرمایه کشور در تهران است و تهران بالاترین مزیت سرمایه گذاری را دارد. بیش از ۵۲ درصد مالیات کشور از تهران تامین می شود. ما در تهران ۳ میلیون خودرو و ۲ میلیون موتورسیکلت داریم. جمعیت روز و شب تهران ۳ میلیون تفاوت با هم دارند و مهمتر اینکه ۱۲ گسل در تهران وجود دارد که همه اینها باید مدنظر قرار گیرد.

 

کنایه جلیلی به پیشرفت دولت یازدهم

به گزارش فارس، سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در جمع دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر و فعالین دانشجویی دانشگاههای تهران در توضیح پیشرفت پایدار و واقعی برای کشور این پرسش را مطرح کرد که پیشرفتی که ما داشتیم مدیون چیست؟ رفاه، پیشرفت و موضوعاتی از این دست در کدام تفکر به دست می‌آید؟ آن پیشرفت پایدار، آن امنیت عمیق و صحیح با کدام یک از اینها به دست می‌آید؟ اصلاً چه چیزی را می‌شود پیشرفت گفت؟ یک وقت شما می‌گویید تعریف من از پیشرفت این است که بتوانم با اتکا به نیروهای خودم علیرغم همه تحریم‌ها ماهواره امید را با یک جاندار به فضا بفرستم. یک وقت هم می‌گویی ببین چقدر خوب است یک هواپیمای ایرباس داشت از روی ایران رد می‌شد، به او گفتیم بی‌زحمت بیا توی فرودگاه مهرآباد بنشین تا ما با تو یک عکس یادگاری بگیریم. شاخص‌های پیشرفت واقعی چیست؟ یک وقت هست که شما می‌گویی شاخص من این نیست که تو قطعنامه دادی یا ندادی. بله، من سعی می‌کنم هر چیزی را که به کشورم فشار بیاورد کم بکنم اما شاخص من این است که بگویم من باید پیشرفت بکنم. شاخص پیشرفت این است که کسانی از هزاران کیلومتر آن طرف تر نتوانند برای نوع، سطح و میزان تحقیقات من تصمیم-گیری کنند. موضوع مهم این است که اگر کسی به خودش این حق را داد و این اجازه را داد که از شما یک حق را ضایع بکند، به همان دلیل می‌گوید حقوق دیگرت را هم می‌توانم ضایع بکنم.

 

پاسخ لاریجانی به ادعای دیدار با شیرین عبادی

علی لاریجانی در دیدار با جمعی از طلاب حوزه علمیه قم به سوالات آنها در مورد مسائل داخلی کشور، موضوعات بین المللی به ویژه پرونده هسته ای و موضوعات منطقه ای پاسخ داد. به گزارش ایسنا، رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که «آقای لاریجانی یکی دیگر از موضوعات، مسئله دیدار شما با شیرین عبادی و سپس متوقف شدن لایحه تحکیم خانواده پس از این دیدار است، آیا چنین دیداری صورت گرفته بود؟» گفته: این موضوع از پایه خلاف است، زیرا من در عمرم تاکنون با این خانم هیچ دیداری نداشته ام، ملاحظه کنید که براساس یک حرف غلط و خلاف واقع ماجرایی درست می شود.

 

تغییر همه بنرهای انتخاباتی روحانی

طی شب گذشته بنرهای اولیه ستاد حسن روحانی در سطح شهر جمع‌آوری و بنرهایی که پس از عکس روحانی تصویر رفسنجانی نیز به عنوان سرلیست اضافه شده بود، جایگزین شدند. به گزارش نسیم، پس از اینکه رفسنجانی در لیست انتخاباتی خبرگان خود، حسن روحانی را از سر لیستی حذف و خود را به تنهایی سر لیست انتخاباتی معرفی کرد، اعضای ستاد انتخاباتی حسن روحانی نیز با طراحی بنرهایی با سرلیستی روحانی، پاسخ لیست منتشر شده از سوی ستاد رفسنجانی را دادند. پس از این درگیری تبلیغاتی اما، تغییراتی در لیست انتخاباتی حسن روحانی ایجاد شد و تصویر رفسنجانی پس از حسن روحانی به عنوان سرلیست لیست تبلیغاتی ستاد روحانی اضافه شد. در پی این اقدام، ظرف عصر روز گذشته و دیشب، تمامی بنرهای تبلیغاتی ستاد حسن روحانی که تنها عکس او به عنوان سرلیست آنها قرار گرفته بود از سطح شهر تهران جمع آوری شد و بنر دوم با تصویر روحانی و رفسنجانی به جای آنها نصب شده است.

 

لیست صدای ملت یعنی تحقیر مضاعف اصلاح‌طلبان 

پرویز امینی جامعه شناس سیاسی طی یادداشتی با عنوان "اصلاح‌طلبان و تحقیر مضاعف" در تسنیم نوشت: انتخابات هفتم اسفند در حال طی کردن پیچ آخر خود است و کم‌کم می‌توان درباره نتایج بخش‌هایی از آن صحبت کرد. با نهایی و اعلام شدن فهرست‌های  انتخابات، وضعیت گروه‌های سیاسی در انتخابات روشن شده است. جریان اصلاحات در وضعیتی وارد انتخابات مجلس دهم شد که به نوعی وابستگی، نسبت به دولت و حامیانش تن داده بود که در گفتگوهایی این وابستگی را به وضعیت "آپاندیسیت" تشبیه کردم. بنابراین قابل پیش‌بینی بود که اصلاح‌طلبان در انتخابات، موضع فعالی نسبت به شریک سیاسی خود یعنی دولت و حامیانش، خصوصا ضلع روحانی و هاشمی، نخواهند داشت و دست بالا را در تعیین فهرست انتخاباتی ندارند. فهرست انتخاباتی موسوم به اصلاح‌طلبان در تهران، بیش از هر چیز رنگ حامیان دولت و رئیس‌جمهور را دارد. خصوصا که هویت اصلاح‌طلبی این فهرست در کنار طیف طرفدار لاریجانی در این فهرست، به شدت رنگ باخته است و آنچه آنها را در این فهرست گرد هم آورده، به قول ویتگنشتاین، نه تنها قدر مشترک ذاتی آنها نیست، بلکه حتی شباهت خانوادگی بین آنها نیز نیست. تقلیل و تعدیل هویت یک جریان سیاسی تا آن حد که با کسانی در یک فهرست قرار گیرد که در منتهاالیه فکری آنها محسوب می‌شدند و با شعار «آزادی» در رد «اقتدارگرایی» آنها هویت سازی می‌کردند، به خودی خود تحقیرآمیز است. خصوصا اینکه پیشاپیش بر روی مدیریت لاریجانی بر مجلس آینده نیز به نوعی توافق شده باشد. اما اقدام علی مطهری به عنوان یک فعال سیاسی «منفرد» و «محدود» در شکل دادن به فهرستی مستقل از این فهرستی که اصلاح‌طلبان نیز در آن حضور دارند، با نام «صدای ملت»، علی‌رغم این میزان تنزل هویتی در اصلاح‌طلبان، تحقیری مضاعف است. چرا که علی‌رغم اینکه اصلاح‌طلبان بر روی مطهری به عنوان بخشی از برند فهرست خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما وی را نتوانسته‌اند در چارچوب سیاست‌های خود مدیریت کنند و حتی وی حاضر نشده است جناب عارف را به عنوان مهمترین نامزد اصلاحات، در ائتلافی که ایجاد کرده است، بپذیرد.

 

قاب تاریخ

دو ادعای عجیب در باره: تلاش تندروها برای تعطیلی مدارس و تخلیه تهران از جمعیت و کم شدن رای اصلاح طلبان و انتقال روستائیان اطراف به تهران برای رای آوردن اصولگرایان

این عکس 17 سال پیش از پیروزی انقلاب در قم ثبت شده است و دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای آن را به تازگی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است. تصویری قدیمی مربوط به اولین روزهای شروع حرکت انقلاب اسلامی ایران که آیت الله خامنه ای را در کنار امام خمینی نشان می دهد. در سال 1340.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار