در حالی این روزها آمار مایوس کننده در ارتباط با میزان جذب گردشگر نوروزی و رتبه آخر یزد در میان استان‌های کشور منتشر شده که به نظر می‌رسد میراث فرهنگی همچنان در خواب زمستانه قرار دارد و هیچ برنامه‌ای در این حوزه ندارد.
کد خبر: ۱۱۶۰۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲ 25 March 2024

خبرگزاری تابناک – فرشاد براتی – یزد را به خودی خود می توان یک جاذبه بزرگ گردشگری دانست که آثار تاریخی از هزاران سال قبل تاکنون، جاذبه های طبیعی بسیار زیبا و منحصر به فرد، اماکن مذهبی بسیار مهم؛ روستاهای بکر و زیبا و موارد مختلف دیگر را در خود جای داده و به طور قطع رضایت هر گردشگر با هر سلیقه ای که به این شهر سفر کند را جلب خواهد کرد.

به ویژه پس از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در فهرست یونسکو، توجه به این شهر و به دنبال آن دیگر نقاط استان افزایش پیدا کرد و یزد به عنوان یکی از هدف‌های اصلی ایران در حوزه گردشگری مطرح گردید.

گردشگری زمانی در یزد اوج اهمیت خود را نشان داد که در سال 1400 و پس از انتخاب مهران فاطمی به عنوان استاندار یزد، رئیس جمهور ایران در حکم وی گردشگری را به عنوان یکی از دو محور اصلی توسعه استان به صورت ویژه مورد توجه قرار داد و خواستار توسعه هرچه بیشتر این حوزه در استان شد.

تاکید رئیس جمهور از یک سو و توجه خاص و ویژه استاندار یزد به موضوع گردشگری، سبب شد در چندماه ابتدایی فعالیت دولت توسط مصطفی فاطمی و پس از آن احمد آخوندی برنامه های گردشگری در یزد مطابق با بندهای در نظر گرفته شده در سند توسعه ای یزد نوین به پیش رود و بخشی از نمود آن را در نوروز سال گذشته و حضور بسیار زیاد مسافران نوروزی در این شهر مشاهده گر باشیم که نوید بخش سال‌های پرفروغ گردشگری در استان بود.

با این وجود اما گلایه‌ها از بی برنامگی میراث فرهنگی یزد برای حوزه گرشگری در طول ماه‌های قبل و اکتفا به برنامه‌های خوبی که عمدتا توسط استاندار یزد و دستیار ویژه استاندار که پیش از این مدیرکل میراث فرهنگی یزد بود انجام گرفته و میراث نقش چندانی در آن نداشت  موجی از یاس در ارتباط با آینده گردشگری و برنامه‌محور بودن میران فرهنگی یزد را به وجود آورد.

ناامیدی که با انتشار یک آمار از سوی خبرگزاری ایسنا به اوج خود رسید؛ آماری که نشان می‌داد یزد در صدر استان‌های با کمترین میزان جذب گردشگر قرار گرفته و در تعداد گردشگران نوروزی از آخر اول شده است.

شاید بتوان مهمترین برنامه‌ای که در طول ایام نوروز در یزد برگزار شده را برنامه‌های جشن بلوار بسیج دانست که همه به خوبی می‌دانند متولی اصلی آن سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری است و غیر از آن برنامه خاصی توسط میراث فرهنگی برگزار نشده و به چند بازارچه کوچک و برنامه‌های معمول هر ساله اکتفا شده است.

کاهش آمار جذب گردشگران نوروزی علاوه بر این موضوع دلایل دیگری هم دارد که در یادداشت‌ها و گزارش‌های بعدی به صورت تفصیلی در ارتباط با آن بررسی خواهد شد.

همچنین با وجودی که میراث فرهنگی یزد در گزارش‌های پیشین به خوبی نشان داده که عادت به پاسخگویی در ارتباط با نقاط ضعف، روندهای اشتباه و تخلفات صورت گرفته ندارد اما خبرگزاری تابناک باز هم آمادگی خود برای انتشار پاسخ میراث فرهنگی یزد را اعلام می دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار