-توسعه شبکه برقی استان کرمانشاه به ویژه روستاهای محروم کرمانشاه همواره از ابتدای انقلاب اسلامی از اولویت‌های این حوزه بوده و پوشش برق در روستاهای کرمانشاه ۹۹ درصد است.
کد خبر: ۱۱۵۳۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸ 11 February 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از مهر استان کرمانشاه با جمعیت قریب به ۲ میلیون نفر و مساحتی بالغ بر ۲۵ هزار کیلومتر مربع، هفدهمین استان ایران از نظر وسعت به شمار می‌رود، که مرکز آن کلانشهر کرمانشاه نهمین شهر پرجمعیت کشور و مرکزیت غرب کشور است.

کرمانشاه از شمال به استان کردستان، از جنوب به استان لرستان و ایلام، از شرق به استان همدان و از غرب به کشور عراق محدود شده و به‌دلیل همسایگی با کشور عراق و واقع شدن در مسیر شهرهای زیارتی کربلا و بغداد و داشتن مرز با دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

استان کرمانشاه از نظر تقسیمات کشوری در طول ۴۳ سال گذشته دچار تغییرات قابل توجهی شده است، در سال ۱۳۵۷ تنها پنج شهرستان در استان کرمانشاه وجود داشت که این تعداد با اضافه شدن ۹ شهرستان و جدیداً به ۱۴ شهرستان افزایش یافت، این امر در افزایش سرعت خدمات رسانی، ارتقای وضعیت اقتصادی و عمرانی و توسعه سیاسی و اجتماعی شهرستان‌های استان نقش مهمی داشته است.

کرمانشاه در سایه حمایت‌های انقلاب اسلامی در زمینه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نقش به‌سزا و رشد چشم‌گیری در کشور داشته است، لذا خبرگزاری مهر قصد دارد طی ایام الله دهه مبارکه فجر به ارائه گوشه‌ای از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف در استان کرمانشاه بپردازد.

در حوزه برق و زیرساخت‌های صنعت برق نیز قبل انقلاب در کل کشور فقط هفت هزار مگاوات نیروگاه نصب شده بود و این آمار به حدود ۹۶ هزار مگاوات رسیده و نشان دهنده رشد بالا در احداث نیروگاه‌ها و توسعه شبکه است.

توسعه ۹۹ درصدی برق روستایی

ظرفیت تولید برق نصب شده در غرب کشور از آغاز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تا کنون ۳۶ برابر رشد داشته و از ۱۱۰ مگاوات در سال به سه هزار و ۹۵۸ مگاوات رسیده است.

میزان تولید برق در کشور از ۱۷ میلیون و ۳۱۱ هزار کیلو وات ساعت در سال ۱۳۵۵ با رشدی ۱۵۰۰ درصدی به ۲۸۹ میلیون ۱۹۶ هزار کیلو وات ساعت در سال ۱۳۹۵ رسیده است.

با توسعه شبکه برق رسانی، تعداد مشترکین برق کشور با افزایشی ۱۱۰۰ درصدی مواجه بوده و به ۳۳۸۲۴ هزار مشترک رسیده است. در سال ۵۵ با وجود نیاز کشور به توسعه زیرساخت‌ها حدود ۲۸۰۰ مشترک برق در کل کشور وجود داشت. مضاف بر اینکه این مشترکان نیز در طول شبانه روز برای چند ساعت برق داشتند.

بر اساس آمار ارائه شده تعداد مشترکان برق رشد شتابانی به خود گرفته است به طوری که از سال ۸۵ تا ۹۵ به بیش از ۱۳ هزار مشترک رسید. قاعدتاً با این حجم از تقاضا نیاز به سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت تولید برق وجود دارد که در بخش دیگر گزارش به آن پرداخته می‌شود.

توسعه شبکه برقی استان کرمانشاه به ویژه روستاهای محروم کرمانشاه همواره از ابتدای انقلاب اسلامی از اولویت‌های این حوزه بوده و پیگیری شده است، در حال حاضر بر اساس آخرین آمار اعلام شده پوشش برق در روستاهای استان کرمانشاه بیش از ۹۹ درصد است.

در استان کرمانشاه در حال حاضر بیش از ۸۳۵ هزار مشترک برق در استان کرمانشاه فعال است که از این تعداد سهم بخش خانگی ۸۲ درصد است.

افزایش ۳۵ برابری تولید برق در کرمانشاه

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب اظهار کرد: در ابتدای انقلاب اسلامی استان کرمانشاه تنها ۶۴ مگاوات ظرفیت تولیدی داشته در حالی که با ۳۵ برابر شدن این ظرفیت امروز به تولید ۲۲۱ مگاوات رسیدیم.

وی همچنین به مشترکین برق در استان کرمانشاه و رشد ۱۰ برابری آن با قبل از وقوع انقلاب اسلامی، افزود: تعداد مشترکین برق در استان کرمانشاه قبل از وقوع انقلاب ۸۱ هزار بوده که با توجه به پیشرفت‌ها و افرایش ظرفیت تولید برق استان اکنون این تعداد به ۸۳۲ هزار مشترک رسیده است.

جعفر الفتی‌نیا تصریح کرد: پیش از انقلاب اسلامی طول خطوط انتقال برق استان کرمانشاه ۳۳۵ کیلومتر بود که با رشد ۱۰ برابری هم اکنون سه هزار و ۲۳۷ کیلومتر خطوط انتقال برق در این استان کشیده شده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب همچنین به پیک مصرف استان کرمانشاه طی سال جاری اشاره و تاکید کرد: در تابستان سال جاری بیشترین پیک مصرف ۹۷۰ مگاوات برآورد شد که بر اساس وابستگی تولید برق به بارش‌ها با توجه به کاهش بارندگی پیش بینی می‌شود تابستان سختی در ۱۴۰۳ در پیش داشته باشیم چرا که بخشی از تولیدات از برق آبی تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب در ادامه به پروژه‌های افتتاحی در ایام دهه فجر اشاره کرد و افزود: ۶ پروژه بزرگ صنعت برق با اعتبار ۴۳۱ میلیارد تومان در سه استان منطقه غربی کشور شامل کرمانشاه کردستان و ایلام بهره برداری شده و طرح توسعه‌ای پست ۲۳۰ کیلوولت نیروگاه بیستون نیز در استان کرمانشاه به افتتاح رسیده است.

۸۳۵ هزار مشترک برق در کرمانشاه

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار اظهار کرد: توزیع برق از نظر ارتباط مستقیم با مردم و مشترکین بسیار حائز اهمیت می‌باشد که در حال حاضر بالغ بر ۸۳۵ هزار مشترک برق در استان کرمانشاه داریم که از این تعداد سهم بخش خانگی ۸۲ درصد است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پوشش برق در روستاهای استان کرمانشاه بیش از ۹۹ درصد است، خاطرنشان کرد: هیچ روستای بالای ۱۰ خانوار بدون برقی نداریم و روستاهای معدودی که فاقد برق هستند نیز عمدتاً ساکنین فصلی دارند.

محمد مرادی در ادامه تصریح کرد: در سال جاری ۳۹۳ کیلومتر شبکه فشار متوسط و ۲۴۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف احداث و تعداد بیش از ۲۰ هزار چراغ در بخش روشنایی معابر تعویض و نصب شده است و در حال حاضر در کل استان بیش از ۲۰۴ هزار چراغ روشنایی معابر در استان نصب شده وجود دارد که به صورت دوره‌ای اصلاح و بهینه سازی می‌شوند.

وی تاکید داشت: تعداد روستاهای برق دار شده در دولت سیزدهم ۲۱ روستا بوده است که تعداد ۱۷۲ خانوار از نعمت برق برخوردار شدند و همچنین تعداد ۵۴۴ دستگاه سلول خورشیدی متحرک به عشایر کوچ رو در مناطق مختلف استان تحویل گردیده است.

وی در ادامه بیان کرد: ۱۱ هزار و ۲۵۰ کنتور هوشمند در دولت جدید نصب گردید که از محل نصب کنتورهای هوشمند چاه‌های آب قابل کنترل می‌باشند و ۶ هزار و ۶۹۰ حلقه چاه آب برق‌دار در سطح استان وجود دارد و هوشمند سازی تمام کنتورهای کشاورزی استان کرمانشاه را برنامه‌ای اعلام کرد که باید تا پایان امسال اجرایی شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه از پروژه‌های دهه فجر شرکت توزیع برق استان کرمانشاه نیز یاد کرد و افزود: در این ایام ۶۲ پروژه با اعتبار ۱,۲۵۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده که اجرای این طرح‌ها برای ۱۲۵ نفر نیز اشتغالزایی به همراه داشته است.

وی برق رسانی به هشت روستای صعب‌العبور با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال را از جمله مهمترین این طرح‌ها برشمرد و افزود: اصلاح شبکه ۴۰ روستا و برق رسانی به ۱۵ پاسگاه مرزی را نیز در دهه فجر اجرایی کردیم.

در پایان مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی تحولات مهمی در صنعت برق صورت گرفته، تاکید کرد: در استان کرمانشاه از شروع دولت سیزدهم تا کنون ۲۱ روستای صعب‌العبور با ۱۷۲ خانوار از نعمت برق برخوردار شدند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار