رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسلام آبادغرب گفت: در پی گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم تپه باستانی چغاگاوانه، مشخص شد که مساحت این محوطه باستانی چندین برابر مساحت کنونی آن است.
کد خبر: ۱۱۳۳۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۸ 25 October 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا شهرام علی‌یاری، با اشاره به تعیین عرصه و حریم تپه باستانی چغاگاوانه، اظهارکرد: با توجه به اینکه آخرین بار سال ۱۳۶۷ تعیین عرصه و حریم این محوطه باستانی صورت گرفته بود، لذا باید محدوده آن بروزرسانی می‌شد.

وی ادامه داد: در این راستا یک تیم باستان شناسی به سرپرستی بهنام قنبری کار تعیین عرصه و حریم این محوطه باستانی را انجام داد.

رئیس میراث فرهنگی اسلام آبادغرب تصریح کرد: در این پروژه ۴۱ گمانه در ابعاد مختلف و تا عمق ۲.۵ تا ۳.۵ متر در تپه چغاگاوانه زده شد که نتایجی را در بر داشت.

وی که ناظر پروژه تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی چقاگاوانه نیز بوده، خاطرنشان کرد: در اکثر گمانه هایی که در این پروژه داشتیم، به بقایایی از بناهای تاریخی و مواد فرهنگی همچون سفال برخوردیم که نشان می داد وسعت حریم محوطه باستانی چغاگاوانه بسیار بیشتر از چیزی است که تاکنون فکر می کردیم.

علی‌یاری اضافه کرد: در حال حاضر وسعت تپه چغاگاوانه حدود چهار هکتار است، اما طبق گمانه هایی که داشتیم، مشخص شد که این تپه باستانی چندین برابر وسعت دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق کاوش های باستان شناسی صورت گرفته  در دهه‌های گذشته تپه چغاگاوانه حدود ۱۰ هزار سال(از دوره نوسنگی) قدمت استقرار بشری دارد، گفت: تاکنون دو مرحله کاوش باستان شناسی طی سالهای ۱۳۴۸ و ۱۳۷۷ دراین محوطه تاریخی مهم انجام گرفته که در این کاوش‌ها ۵۶ لوح گلی با خط میخی اکدی که سندهای حسابرسی و حسابداری بودند، کشف شد.

رئیس میراث فرهنگی اسلام آبادغرب ادامه داد: براساس نظریات باستان شناسی، تپه چغاگاوانه در گذشته یک ارگ حکومتی بوده که در اطراف آن خانه های مسکونی تا شعاع یک کیلومتر قرار داشته است.  

وی در خصوص اینکه چرا کاوش های باستانی در عرصه این محوطه مهم تاریخی ادامه پیدا نکرده، گفت: تپه چغاگاوانه در وسط بافت شهری اسلام آبادغرب قرار گرفته و انجام کاوش سختی و هزینه های بسیار بالایی دارد، لذا فعلا برای ادامه کاوش‌ها در آن برنامه ای نداریم.

علی‌یاری در پایان اعلام کرد: اگر اعتبارات ملی خوبی برای کاوش باستان شناسی در این تپه اختصاص پیدا کند، می توان آن را به مانند تپه باستانی هگمتانه همدان به یک سایت موزه تبدیل کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار