سیاره ما همواره در حال گردش است و همواره سیل عظیمی از تغییر و تحولات را در خود میپروراند؛ از پر زدن پروانهای که در طول یک فرایند تبدیل به یک طوفان میشود گرفته تا استخراج نفت از پالایشگاهها و آلودگی هوا که به مرور زمان باعث گرمایش زمین و آب شدن یخچالهای قطب شمال و جنوب که در نهایت باعث غرق شدن شهرهایی که به آبهای آزاد دسترسی دارند میشود. دنیای ما پر از این فعل و انفعالات با نتایج مثبت و منفی است. یکی از جدیدترین پدیدههایی که زندگی همه ما بخصوص جوانان و نوجوانان را تحت الشعاع قرار داده است گیم (بازیهای ویدیویی) میباشد. اگر مقالات قبلی را تا به اینجا دنبال کرده باشید با اهمیت، حقیقت و جهان گیم آشنا شده اید. در این مقاله با تاثیرات گیم در زندگی و جهان بیشتر آشنا میشویم.
تاثیرات یک گیم از همان مراحل تولیدش آغاز میشود. با بوجود آمدن شرکتهای بازی سازی، کلی فرصت شغلی برای جوانان جامعه ایجاد میشود. این فرصت راه را برای سرمایه گذاری بر روی ایدههای کارآفرینی و ایجاد بستری چالش برانگیز برای رونمایی از خلاقیت و به تکاپو افتادن جامعه همراه خواهد داشت که جمع این موارد باعث نوآوری و در نهایت باعث سازندگی و رشد یک ملت میشود. همچنین برای ایجاد یک گیم ضرورتهایی مانند برنامه نویسی، انیمیشن سازی، بازیگری و همچنین صداپیشگی پیش میآید که در شرف مهیاکردن این پیش نیازها، باعث رشد سواد و تکنولوژی در اجتماع میشود. همچنین برای پیشرفت در این حوزه، باید اطلاعات و دانش خود را در رابطه با دنیای دیجیتال و برنامه نویسی بروز رسانی کنیم که باعث میشود از لحاظ فناوری از دنیا عقب نمانیم. همچنین بعد از تولید یک بازی ویدیویی و تجربه آن، درک خود را از مسائل جامعه بالا خواهیم برد؛ چراکه بازیهای ویدیویی، بازیکن را با شرایط مختف اجتماعی مثل فشارهای روانی، قتل، طمع، فساد، مواد مخدر، اعتیاد و اهمیت خانواده رو برو میکند و باعث رشد تفکر اجتماعی و یک جامعه عاقل و آگاه میشود.
درآمد ناخالص (GDP) بسیاری از کشورها، از نفت است، طلای سیاهی که تعجبی هم ندارد. کمتر بازاری را میتوان یافت که به اندازه بازار نفت با ارزش و پر درآمد باشد. صنعت گیم به همان اندازه یا حتی بیشتر از نفت، در بازار جهانی با ارزش شده است؛ با این تفاوت که تمام نمیشود، هوا را آلوده نمیکند، در هر کشور و مکانی قابل توسعه است و همچنین باعث رشد و شکوفایی دیگر صنایع از جمله سینما، انیمیشن و صنایع تولیدی مثل لباس و اسباب بازی و... میشود. با تولید یک بازی خوب با استانداردهای جهانی میتوان با ساخت فیلم و سریال یا حتی انیمیشن و تولید و فروش اسباب بازی و لباسهای نماد و شخصیتهای آن بازی، به سود کلانی دست یافت و در کنار گیم دیگر صنایعمان را گسترش دهیم. پیشرفت و فروش محصولات بازی و ساخت فیلم و سریال از آن، به میزان محبوبیت آن اثر بستگی دارد. این به این معنی نیست که بازار نفت را کنار بگذاریم، اما یک سرمایه دار زبده و با تجربه، همه تخم مرغ (سرمایه)های خود را درون یک سبد نمیگذارد و اینکه تمام کشورها دسترسی کامل به نفت و گاز به صورت طبیعی را ندارند و نمیتوانند از بازار نفت استفاده کنند، صعنت گیم برای آنها مثل معدن طلا میماند از جمله کشور لهستان که نه تنها با تاسیس شرکت CD Projekt و با ساخت بازی ویچیر، کشور خود را در جهان مشهور کرد بلکه یک سهم بزرگ از بازار گیم را تصاحب کرد. درست است که کشور ما دارای منابع فراوانی است از نفت تا گاز، اما هیچ محدودیت برای توسعه و پیشرفت وجود ندارد.
بی شک یکی از مهمترین بخشهای هر کشور و ملتی فرهنگ و تاریخ اوست که روایتگر قدمت، ارزش و هویت اوست. اگر غیر از این بود، کشورهای غربی سالانه میلیونها دلار صرف تبلیغ فرهنگ و تاریخ خود نمیکردند؛ چرا که میخواهند خود را مهم و وارث برحق حکومت بر دنیا بدانند. از آن گذشته، فرهنگ رابطه مستقیمی با رفتار مسالمت آمیز هر ملتی دارد؛ بنابراین ترویج فرهنگ و فرهنگ سازی اهمیت ویژهای در هر کشوری دارد و چه چیزی بهترین راه برای فرهنگ سازی است؟ رسانه. از قدیم انسان با نوشتن کتاب؛ و با رشد فناوری با ساخت فیلم و سریال دست به فرهنگ سازی و تبلیغ فرهنگ خود کرده است و حال با پا گذاشتن به عرصه صنعت گیم، این روند تسریع شده است. (به مقاله گیم در زیر تیغ جراحی مراجعه کنید). کشور ما همان گونه که منابع فراوانی دارد، دارای فرهنگی غنی سرشار از عقاید، زبانها و قومیتهای مختلف است که با داشتن تاریخی بیش از ۶۰۰۰ سال میتوان آنرا به رخ جهانیان کشید؛ فرهنگ و تاریخی که آنها به خواب هم نمیبینند. ساخت یک بازی ویدیویی با چنین فرهنگ و تاریخی بسیار قدر قدرت ظاهر خواهد شد؛ چرا که یکی از مهمترین بخشهای تشکیل دهنده اتمسفر و فضای بازی، فرهنگ غالب سازنده آن کشور است که کشور ما از این مقوله هیچ کمبودی ندارد.
سال هاست که چه در کشور خودمان چه در کشورهای خارجی شایعههایی مبنی بر تاثیرات بد بازیهای ویدیویی بر روان و ذهن جوانان و نوجوانان میشنویم مثل ترویج خشونت و ... که در مقاله اهمیت گیم در جهان حال و آینده مفصل راجع به آن بحث کردیم. نکته اینجاست که باید بدانید نه تنها بازیهای ویدیویی هیچ تاثیر منفی بر ذهن ما ندارند بلکه باعث تقویت سلولهای خاکستری و ارتباط نرونهای مغزی و جلوگیری از برخی بیماریها مثل آلزایمر میشود و اینکار از طریق بکارگیری سلولهای خاکستری مغز و تحریک آنها به فعالیت به وسیله چالش میسر میشود؛ اینگونه که بازیکن را با موانع مثل دشمنان، پازلها و پرسشهای مختلف مواجه میکند که برای عبور از این موانع و پاسخ دادن به پرسش ها، مغز و سلولهای او را مجبور به فکر کردن و فعالیت میکنند. در واقع سلولهای مغز را به باشگاه بدنسازی میبرند تا قویتر و سریعتر بشوند چرا که دلیل بیماری آلزایمر، ضعف و تحلیل سلولهای مغز انسان است و زمانی بوجود میآید که سلولهای مغز فعالیت لازم را نداشته باشند. در گذشته انسان با خواندن کتاب و بازیهای فکری مثل شطرنج و معما، چیستان تا حل پازل برای تقویت سلولهای مغز خود انجام میداد که هر کدام بر روی بخشی از سلولها تاثیر میگذاشتند که به لطف بازیهای ویدیویی میتوان این توانبخشی را در یک پکیج انجام داد به گفته دانشگاه آکسفورد هرکس روزانه ۴ تا ۵ ساعت بازیهای ویدیویی انجام دهد هیچگاه به بیماری آلزایمر مبتلا نخواهد شد. همچنین برای کاهش پیشروی بیماری آلزایمر به بیماران توصیه میشود گیم، بازی کنند. این بازیها لازم نیست حتما بازیهای پیچیده و بزرگی باشند با بازیهای سادهای مثل پکمن، سوپرماریو، که حتی بر روی گوشیهای موبایل نیز به راحتی قابل نصب است هم باعث تقویت مغز و حافظه میشود.
گیم به یکی از با ارزشترین مسائل در تمام زمینهها تبدیل شده است و تاثیر زیادی را نه تنها بر روی زندگی، اجتماع، اقتصاد، تاریخ و فرهنگ گذاشته است، بلکه تاثیر بسزایی بر روی علم گذاشته به قدری علم در دیجیتال پیشرفت داشته است که حال میتواند هر چیزی را به راحتی شبیه سازی کند به ویژه یک زندگی و به همین دلیل در آینده نه چندان دور انسان دارای دو زندگی خواهد بود.