حجت الاسلام و المسلمین سیدابوالحسن دزفولی کارشناس مذهبی، باور و عمل به دین خدا را از جمله وظایف انسان در این دنیا دانست و با استناد به آیات، خط بطلان قرآن بر دو تفکر انسان در عرصه انتخاب دینی غیر از دین حقیقی را بررسی و تحلیل کرد.
به گزارش تابناک همدان، حجت الاسلام و المسلمین سیدابوالحسن دزفولی در مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا (س) در موسسه دارالزهراء (س) به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۳۲ سوره بقره میفرماید: «وَوَصَّىٰ بِهَا إِبْرَاهِیمُ بَنِیهِ وَیَعْقُوبُ یَا بَنِیَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَىٰ لَکُمُ الدِّینَ فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» حضرت ابراهیم (ع) و حضرت یعقوب (ع) به فرزندان خود سفارش و توصیه کردند که خدا برای شما دین و آیین پاک برگزیده است، پس نمیرید مگر اینکه تسلیم خدا و دیندار باشید و در حقیقت با دین از دنیا بروید؛ که دین در لسان آیات و روایات یعنی تسلیم خدا باشیم.
این کارشناس مذهبی با طرح این پرسش که چرا باید دین و آیین داشته باشیم؟ ادامه داد: دین مجموعهای از مقررات و قوانین که برای سعادت بشریت وضع شده است و باید دین داشته باشیم چرا که خداوند حق است و وجود دارد، بعثت و قیامت دارد، زمین و آسمان و خلقت آن نیز حق است بنابراین حتماً خداوند قوانینی به ما ارایه دهد و ما آن قوانین و دستورات را اجرا کنیم و تسلیم آن دستورات شویم که اگر چنین کردیم سعادتمند هستیم و اگر اجرا نکردیم، شقاوت داریم. خداوند در قرآن نیز به این موضوع اشاره میکند و میفرماید: وَخَلَقَ اللَّهُ السَّماواتِ وَالأَرضَ بِالحَقِّ؛ خداوند آسمان و زمین را به حق خلق کرده؛ وَلِتُجزىٰ کُلُّ نَفسٍ بِما کَسَبَت وَهُم لا یُظلَمونَ؛ و هدف خلقت این است که انسان در مقابل عملی که انجام میدهد، پاداش و جزا داشته باشد و اینطور نیست که در این دنیا آمده باشید و هر طور خواستید زندگی کنید.
وی گفت: خداوند انسانها را به اجرای مجموعهای از قوانین و مقرراتی به نام دین دستور داده است، حال اگر برخی بخواهند آنچه به فکرشان میرسد را به عنوان قانون وضع و اعمال کنند؛ قرآن بلافاصله بر این امر خط بطلان میکشد و میفرماید: «أَفَغَیْرَ دِینِ اللَّهِ یَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعًا وَکَرْهًا وَإِلَیْهِ یُرْجَعُونَ؛ آیا میخواهند دینی غیر دین خدا داشته باشند؟! حال آنکه هر که در آسمانها و زمین است، خواه ناخواه مطیع امر خداست و همه به سوی او رجوع خواهند کرد.» به عبارت دیگر اگر کسی تسلیم مقررات و دین خداوند نشود باید خلاف جهت تمام این عالم حرکت کند و این هم ممکن نیست.
دزفولی تضمین حیات ابدی را اعتقاد و عمل به دین دانست و بیان کرد: در مرحله دیگر، ممکن است برخی بیان کنند که غیر از دین خدا، دینی نخواهند داشت؛ اما دین خدا را با آنچه خودشان در ذهن دارند، پیوند میزنند و دین جدیدی ارایه میدهند و در حقیقت ترکیبی از دین و غیر دین داشته باشند. قرآن به این گروه نیز پاسخ میدهد و میفرماید: «أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَابِ وَتَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ» میخواهید دین را با غیر دین پیوند بزنید و به برخی از مقررات عمل کنید و به برخی از مقررات عمل نکنید؟! «فَمَا جَزَاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذَٰلِکَ مِنْکُمْ إِلَّا خِزْیٌ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ یُرَدُّونَ إِلَىٰ أَشَدِّ الْعَذَابِ» این اقدام شما سبب میشود که اولاً در دنیا خوار و ذلیل شوید و پیشرفتی نمیکنید و در قیامت هم عذاب دردناک به دنبال دارید.
وی افزود: ممکن است کسی در دنیا دیندار باشد و پاسخ دینداری خود را نگیرد، طبق گفته قرآن «هٰذِهِ الحَیاةُ الدُّنیا إِلّا لَهوٌ وَلَعِبٌ» زندگی این دنیا گذرا و چیزی جز سرگرمی و بازی نیست. «وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِیَ الحَیَوَانُ لَو کانوا یَعلَمونَ» حیات واقعی انسان، آخرت است و آنچه سبب سعادت ابدی انسان در زندگی اخروی است، عمل به دین خداست.
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: اگر از دین واقعی دست بردارید، تمام اعمال دینی که در دنیا انجام میدهید، هیچ فایدهای ندارد. در زمانی فتنه گران در پی این بودند که مردم را از دین واقعی منحرف کنند لذا قرآن میفرماید: «وَالْفِتْنَةُ أَکْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَلَا یَزَالُونَ یُقَاتِلُونَکُمْ حَتَّىٰ یَرُدُّوکُمْ عَنْ دِینِکُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا وَمَنْ یَرْتَدِدْ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَیَمُتْ وَهُوَ کَافِرٌ فَأُولَٰئِکَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَأُولَٰئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ؛ فتنهگری، فساد انگیزتر از قتل است؛ و کافران پیوسته با شما مسلمین کارزار کنند تا آنکه اگر بتوانند شما را از دین خود برگردانند، و هر کس از شما از دین خود برگردد و به حال کفر باشد تا بمیرد چنین اشخاص اعمالشان در دنیا و آخرت ضایع و باطل گردیده و آنان اهل جهنّمند و در آن همیشه (معذّب) خواهند بود.»
وی با بیان اینکه دین و اعتقاد به دین سرمایه ابدی ماست، اظهار کرد: دین قانون خداست و خداوند در این عالم این چنین از ما خواسته که دین واقعی داشته باشیم و اگر این چنین نباشیم همه اعمال ما از بین رفته است.
وی با طرح این پرسش که دین واقعی چیست؟ گفت: أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینا؛ روزی که علی (ع) به ولایت، امامات و وصایت نصب شد، دین کامل شد و دینی که در آن علی (ع) نباشد، کامل نیست و روح و ارزشی ندارد؛ بنابراین اسلامی که خداوند خواسته و ما باید تسلیم آن شویم، همان اسلامی است که علی (ع) در آن باشد.
دزفولی با تأکید بر اینکه ولایت علی (ع) جزو دین است و اگر نباشد، دین حقیقی و کامل نیست، بیان کرد: کسانی که ولایت علی (ع) را قبول نکردند یا قبول ندارند در حقیقت قدرت خدا را قبول ندارند و رد علی در حقیقت رد توحید و نبوت است. قرآن میفرماید؛ کسانی که بر سر علی (ع) اختلاف دارند و او را بزرگ نمیپندارند، در حقیقت عجز خدا را ثابت میکنند لذا در سوره نبأ به چند نمونه از قدرت نماییها اشاره میشود.
وی ادامه داد: خداوند به پیامبر (ص) دستور داد که دین را به مردم معرفی کند و بر مردم هم واجب است از این دین اطاعت کنند. فاطمه (س) نیز وقتی دید که دین واقعی در خطر است، برای دفاع از دین، حرکت کرد. بحث فاطمه (س) با مخالفان، بحث مبارزه با ظلم، ظالم و هدایت ظالم نیست بلکه مخالفان میخواستند دین را از ریشه از بین ببرند و وقتی حضرت زهرا (س) دید که علی (ع) و در حقیقت روح دین از دین خارج میشود و دین تبدیل به جسد میشود، وارد میدان شد و از این دین واقعی دفاع کرد.
دزفولی اظهار کرد: پیامبر (ص) که خود آورنده دین بود، میدانست که پس از خودش، منافقین پلید این دین را از بین میبرند لذا نه تنها در غدیر خم بلکه هر زمانی که فرصت میکرد، علی (ع) را به عنوان رکنی از دین معرفی میکرد و پس از آن فاطمه (س) را نیز به عنوان رکن دیگر به طرق مختلف علمی و عملی به مردم معرفی میکرد. پیامبر فرمودند: «یا فاطمةُ إنّ اللهَ یَغضِبُ لِغَضَبِکِ و یَرضى لِرضاکِ؛ مردم بدانید که رضای فاطمه، رضای خداست، خشم فاطمه، خشم خداست». هر کجا فاطمه (س) هست، خدا آنجاست و هر کسی که با فاطمه (س) مبارزه کرد، سایرین بداند که آنها دشمنان دین و بشریت هستند و باید با آنها مبارزه کنند.
منبع: شفقنا