برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، مطمئناً دندانپزشک به شما گفته است که مرتباً مسواک بزنید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. اما آیا می‌دانستید رژیم غذایی نیز نقش مهمی در تعیین سلامت دهان و دندان شما دارد؟ نوشابه
کد خبر: ۹۹۸۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸ 03 October 2021
برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، مطمئناً دندانپزشک به شما گفته است که مرتباً مسواک بزنید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. اما آیا می‌دانستید رژیم غذایی نیز نقش مهمی در تعیین سلامت دهان و دندان شما دارد؟ نوشابه

به گزارش تابناک همدان، علاوه بر افزایش چاقی، نوشابه‌ها یکی از بدترین مواد غذایی برای دندان شما هستند. نوشابه‌های سرشار از اسید و قند به مینای دندان شما حمله می‌کنند. اگر آن‌ها را به طور منظم بنوشید، دندان‌های خود را در معرض خطر فرسایش، حساسیت و حفره دندان قرار می‌دهید.

آب نبات

آب نبات، به ویژه آب نبات‌های جویدنی – مانند کارامل و شیرین بیان – که به دندان شما می‌چسبد، مخصوصاً برای مینای دندان شما مضر است.

چیپس

ممکن است به اندازه آب نبات شیرین نباشد، اما چیپس و کراکر می‌توانند به همان اندازه برای دندان شما مضر باشند. این غذا‌های نشاسته‌ای به دندان شما می‌چسبند و باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

میوه خشک

ممکن است حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر باشد، اما میوه‌های خشک می‌تواند برای سلامت دهان و دندان شما مضر باشد. میوه خشک و چسبناک و شیرین منبع غذایی فوق العاده‌ای برای باکتری‌هایی است که باعث فرسایش و حفره دندان می‌شوند.

نوشیدنی‌های انرژی زا

بر اساس یک مطالعه، نوشیدنی‌های انرژی زا که به مقدار زیاد مصرف می‌شوند، فقط برای سلامتی شما مضر نیستند – به دلیل میزان اسیدیته بالا، آن‌ها می‌توانند “صدمات جبران ناپذیری به دندان‌ها” وارد کنند.

تکه‌های یخ

جویدن یک تکه یخ در تابستان ممکن است طراوت بخش باشد، اما عادت خوبی نیست. خوردن تکه‌های یخ به طور منظم می‌تواند مینای دندان را ضعیف کند؛ و دندانی که مینای آن دچار فرسایش شده است، نسبت به تغییرات دما حساس‌تر است.

آب میوه

آب میوه‌های شیرین و اسیدی، مخصوصاً کوکتل و مشت‌های میوه، برای دندان‌های شما مضر است. با ایجاد فرسایش دندان، آب میوه خطر ابتلا به حفره‌های دردناک را افزایش می‌دهد.

نان سفید

کربوهیدرات‌های ساده موجود در نان سفید عادت بدی دارند که به دندان شما می‌چسبند. با ماندگاری بیشتر در دهان، باعث پوسیدگی دندان می‌شوند.

ماکارونی سفید

ماکارونی سفید با بافت چسبناک خود به دندان‌های شما می‌چسبد و به سختی از بین می‌رود، حتی با بزاق و کار با زبان شما. در حالی که به دندان‌های شما چسبیده است منبع خوبی برای باکتری‌هایی است که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند.

شیر

شیر سرشار از کلسیم و ویتامین D برای سلامت دهان و دندان مفید است. حتی اگر حاوی لاکتوز، نوعی قند باشد، باز هم حفره‌ها را دور نگه می‌دارد. با این حال، در کودکانی که برای خوابیدن با یک بطری شیر به رختخواب می‌روند باعث پوسیدگی دندان می‌شود.

پنیر

پنیر با فرسایش دندان مبارزه می‌کند، خوردن پنیر با ارتقاء تولید بزاق باعث کاهش اسیدیته در دهان می‌شود.

ماست

وقتی صحبت از مبارزه با پوسیدگی دندان می‌شود، ماست یکی از بهترین غذا‌ها است. ماست به مینای دندان کمک می‌کند و اسیدیته دهان را کاهش می‌دهد.

آجیل

آجیل‌هایی مانند بادام هندی سرشار از پروتئین و چربی سالم به خلاص شدن از شر باکتری‌های مضر از دهان و حذف غذا‌های چسبناک مانند میوه‌های خشک کمک می‌کند.

پیاز

پیاز یکی از بهترین غذا‌ها برای دندان‌های شما است. برخی از ترکیبات شیمیایی موجود در پیاز مستقیماً به چندین نوع باکتری که باعث ایجاد حفره و بیماری لثه می‌شوند، حمله می‌کنند.

سیب

گاز گرفتن سیب تولید بزاق را تحریک می‌کند و باکتری‌های مسئول پوسیدگی دندان را از بین می‌برد.

آب

آب نه تنها در مورد هیدراته ماندن بهترین نوشیدنی است، بلکه دهان شما را نیز شستشو می‌دهد و بقایای غذای کوچک را از بین می‌برد، بدون این که اثرات مضر نوشیدنی‌های اسیدی یا قندی وجود داشته باشد.

شکلات تلخ

بر اساس تحقیقات، پلی فنول‌های موجود در کاکائو در مبارزه با باکتری‌های مسئول پلاک دندان و اسید دهان بسیار مفید هستند.

چای سیاه

چای سیاه علاوه بر اینکه برای قلب و استخوان مفید است، برای سلامت دهان و دندان نیز مفید است. کاتچین‌ها و تئافلاوین ها، ترکیبات پلی فنلی موجود در این نوشیدنی داغ، به جلوگیری از حفره و سرطان دهان کمک می‌کند.
 
منبع: شفقنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار