به مناسبت هفته دفاع مقدس، ویژه برنامه شقایق‌های کوشک ویژه بزرگداشت شهیدان حاجی‌بابایی و مظاهری در کتابخانه عمومی شهید حبیب الله مظاهری مریانج برگزار شد.
کد خبر: ۹۹۷۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹ 01 October 2021
به مناسبت هفته دفاع مقدس، ویژه برنامه شقایق‌های کوشک ویژه بزرگداشت شهیدان حاجی‌بابایی و مظاهری در کتابخانه عمومی شهید حبیب الله مظاهری مریانج برگزار شد. 

به گزارش تابناک همدان، ویژه برنامه شقایق‌های کوشک، بزرگداشت شهیدان سردار حبیب الله مظاهری، سردار علیرضا حاجی‌بابایی و مرحوم طوبی یعقوبی از پشتیبانان هشت سال دفاع مقدس که برای رزمندگان به صورت شبانه روزی نان پخت می‌کرد، در کتابخانه شهید حبیب الله مظاهری شهر مریانج و با حضور سعید بیابانکی و حسن کرمی نور از شاعران فعال در حوزه ادبیات پایداری و خانواده‌های شهید مظاهری و مرحومه طوبی یعقوبی برگزار و از آن‌ها تجلیل به عمل آمد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این آیین اظهار کرد: بسیار خرسندیم که نخستین برنامه فرهنگی در کتابخانه عمومی شهید حبیب الله مظاهری شهر شهید پرور مریانج و مرکز مطالعات کتاب و کتابخوانی استان همدان را با موضوع شهدای دفاع مقدس برگزار می‌کنیم. 

عاطفه زارعی افزود: کتابخانه‌های عمومی استان به عنوان یک نهاد فرهنگی همواره در راه ترویج فرهنگ شهادت و جهاد پیشگام بوده و با استعانت به کتاب، این امانت دار کلام الهی، در این مسیر هر آنچه در توان داشته، دریغ نکرده است.

وی با بیان اینکه استان همدان به عنوان یکی از ارکان مهم دفاع در دوران هشت سال جنگ تحمیلی بود و مردان و زنان آن بار‌ها حماسه آفریدند تصریح کرد: حماسه‌هایی که امروز هم ورد زبان‌ها است و دهان به دهان می‌چرخد. 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان ادامه داد: سردارانی، چون شهید حاج حسین همدانی، شهید علیرضا حاجی‌بابایی، شهید حبیب الله مظاهری، شهید ابوالقاسم حاجی‌بابایی، شهید تقی بهمنی، شهید محسن نائینی شقایقی‌هایی بودند که در کوشک و دیگر خط مقدم‌های دفاع پر پر شدند و امروز به عنوان سرمایه این استان کهن، باعث افتخار و سربلندی پایتخت نشینان تاریخ و تمدن ایران هستند. 

وی با بیان اینکه در کنار شیرمردان استان همدان، زنان نیز گام به گام حاضر بودند و در عرصه جهاد پا به پای مردان پیش رفتند خاطرنشان کرد: بانو طوبی یعقوبی نمونه بارز زنان همدانی است که اجری کمتر از رزمندگان ندارد و شبانه روز در راه پشتیبانی از جبهه‌های جنگ حق علیه باطل کوشید و خستگی را خسته کرد. 

زارعی با بیان اینکه بدون تردید به تصویر کشیدن این مجاهد‌ها وظیفه امروز ما است تا به نسل‌های امروز و آینده بگوییم که دستاورد‌های فعلی ما از کجا نشأت می‌گیرد گفت: از همین رو تنها در هفته دفاع مقدس امسال بیش از ۷۰۰ برنامه فرهنگی در ۱۱۸ کتابخانه عمومی استان همدان با محوریت کتاب برگزار شد.

وی ادامه داد: برنامه‌هایی، چون نشست‌های تخصصی کتابخوان، معرفی کتاب، خاطره گویی رزمندگان، نمایشگاه‌های کتاب، نقد و بررسی کتاب‌های حوزه دفاع مقدس، عصر شهر، قصه گویی از کتب دفاع مقدس برای آشنایی هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان با این ثروت عظیم معنوی و مادی و ... برگزار شد.

سعید بیابانکی، شاعر و نویسنده نیز اظهار کرد: امروز هر انچه، چون آزادی، عزت و سربلندی که داریم، مدیون شهدا هستیم و اگر آن‌ها نبودند، زیبایی‌های امروز نیز وجود نداشتند. 

جانشین فرمانده سپاه انصارالحسین (ع) استان همدان نیز در این آیین اظهار کرد: شهید حبیب الله مظاهری وشهید علیرضا حاجی‌بابایی همواره در کنار هم بودند و زیارت عاشورا‌های دو نفره آن‌ها هرگز از یاد ما نخواهد رفت.
مهدی فرجی با اشاره به اینکه امثال ننه طوبی در ایران بسیار زیاد است افزود: همه رزمندگان که این محور عبور می‌کردند خاطره پذیرایی در مریانج را در خاطر دارند که با استقبال مواجه می‌شدند مانند موکب‌هایی که امروز میزبان زائران هستند.

وی تصریح کرد: حبیب‌الله مظاهری و شهید حاجی‌بابایی بسیار مظلوم بودند و شهید حاجی‌بابایی امسال بیشتر مظلوم شد. 

در ادامه برخی از همرزمان شهیدان حاجی‌بابایی و مظاهری به ارائه خاطراتی از این شهیدان در جبهه‌های حق علیه باطل پرداختند.

همچنین سعید بیابانکی هم شعر زیر را خواند: 

دور تا دور حوض خانه‌ی ما
پوکه‌های گلوله گل داده است
پوکه‌های گلوله را آری
پدر از آسمان فرستاده است
عید آن سال، حوض خانه‌ی ما
گل نداد و گلوله باران شد
پدرم رفت و بعد هشت بهار
پوکه‌های گلوله گلدان شد
پدرم تکه تکه هر چه که داشت
رفت همراه با عصاهایش
سال پنجاه و هفت چشمانش
سال هفتاد و پنج پاهایش
پدرم کنج جانماز خودش
بی نیاز از تمام خواهش‌ها
سندی بود و بایگانی شد
کنج بنیاد حفظ ارزش‌ها
روی این تخت رنگ و رو رفته
پدرم کوه بردباری بود
پدر مرد من به تنهایی
ادبیات پایداری بود ...
 
منبع: روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار