مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان:
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: در سند مدیریت جامع تالاب آقگل، وظایف همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها مشخص شده است و این سند به درستی مدیریت مشارکتی را معنا کرده است.
کد خبر: ۹۹۶۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳ 23 September 2021
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: در سند مدیریت جامع تالاب آقگل، وظایف همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها مشخص شده است و این سند به درستی مدیریت مشارکتی را معنا کرده است.

به گزارش تابناک همدان، محسن جعفری نژاد بسطامی در نشست با اعضای سازمان مردم نهاد آق گل بیان کرد: طرح جامع مدیریت تالاب آقگل به تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان رسید و مقرر شد این برنامه به عنوان یک سند بالا دستی بین بخشی برای تمامی دستگاه‌های اجرایی استان مبنا قرار گیرد.

جعفری نژاد بسطامی اظهار کرد: طرح جامع مدیریت تالاب‌ها از تکالیف مندرج در برنامه پنجم و ششم توسعه بوده که طبق آن سازمان محیط زیست موظف است با همکاری و هماهنگی با ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه نسبت به احیای ۳۵ تالاب مهم کشور اقدامات لازم را انجام دهد. در استان همدان نیز با توجه به اینکه تالاب آقگل از جمله تالاب‌های طبیعی کشور است، اقدامات عمرانی و برنامه‌های مشارکتی با مساعدت و تخصیص اعتبارات ملی، صورت گرفته است.

وی بیان کرد: تالاب آقگل با توجه به عدم بارندگی کافی، عدم هر گونه تخصیص حقابه تالاب، برداشت بیش از حد از آب‌های زیرزمینی جهت کشت، شرایط خوبی نداشت و با توجه به حساسیت خاص این تالاب از نظر موقعیت جغرافیایی بین دو استان همدان و مرکزی، لازم بود هماهنگی و همکاری بیشتری در بین دو استان صورت گیرد، با انجام رایزنی و پیگیری‌های مستمر هماهنگی لازم صورت پذیرفته و طرح جامع مدیریت آقگل به تصویب شورای شورای برنامه ریزی استان همدان رسید.

وی گفت: ساختار بین بخشی مصوب برنامه از طرف جناب آقای استاندار ابلاغ و به منظور اجرایی شدن برنامه مدیریت، عملیاتی می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند اجرای اقدامات اولویت دار برنامه مدیریت جامع تالاب آقگل مرتبط با دستگاه خود را در برنامه و بودجه سنواتی خود لحاظ نموده و گزارش پیشرفت کار خود را به کمیته استانی مدیریت جامع تالاب آقگل و شورای برنامه ریزی و توسعه استان ارائه کنند.

وی گفت: با توجه به مصوبات شورای برنامه ریزی استان همدان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مکلف است در تخصیص بودجه‌های استانی به دستگاه ها، اقدامات اولویت دار برنامه جامع مدیریت آقگل را لحاظ نماید و اداره کل حفاظت محیط زیست دبیرخانه کمیته استانی مدیریت تالاب است.

جعفری نژاد تاکید کرد: هرگونه عملیات اجرایی و عمرانی و طرح‌های توسعه مربوط به اشتغال زایی و تغییر کاربری در حوزه تالاب آقگل در آینده باید برابر مقررات و برنامه مدیریت جامع تالاب و هماهنگی لازم با اداره کل حفاظت محیط زیست استان انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان اظهار کرد: سند مدیریت تالاب آق گل در اختیار فعالان محیط زیست قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: همه مردم ساکن در اطراف تالاب آقگل از منافع احیای این تالاب نفع خواهند برد و نباید به دلیل تعارض منافع خللی در روند احیای تالاب ایجاد شود، زیرا ضرر‌های خشکی و نابودی تالاب متوجه هزاران نفر و همه ساکنان اطراف تالاب در دو استان همدان و مرکزی خواهد شد. 

وی گفت: احیای تالاب آقگل موجب تلطیف هوا، رونق گردشگری، تقویت معیشت و اقتصاد بومی منطقه، سرسبزی منطقه، پر شدن آبخوان‌ها برای انجام کشاورزی اصولی و ... می‌شود.

جعفری نژاد بیان کرد: اگر تالابی از دست برود، احیای آن ناممکن و بسیار سخت خواهد بود و اکنون که تالاب آقگل چشم انداز‌های روشنی دارد نباید بگذاریم نابودی تالاب رقم بخورد.

وی خواستار توجه جدی مسوولین ارشد دو استان و مدیران محلی به منظور اجرای سند مدیریت تالاب آقگل شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار