بهار و تابستان برای برخی سرگرم کننده و برای برخی دیگر وحشتناک است، زیرا شروع بسیاری از علائم فصل آلرژی است.
کد خبر: ۹۹۵۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۷ 20 September 2021
 بهار و تابستان برای برخی سرگرم کننده و برای برخی دیگر وحشتناک است، زیرا شروع بسیاری از علائم فصل آلرژی است.

به گزارش تابناک همدان، به نقل از  لایو ساینس، این دو فصل با مشکل آلرژی همراه است، زیرا گرده‌های درختان و علف‌ها در هوا منتقل می‌شوند و می‌توانند علائم آلرژی را تحریک کنند. فصل حساسیت به دلیل موقعیت مکانی و درختان فصلی و گرده‌های خاص در هوایی که در آن زندگی و کار می‌کنند، برای همه متفاوت است.

علائم حساسیت فصلی شامل خس خس سینه، خارش، آبریزش بینی و تورم و تحریک چشم می‌شود. اغلب برای تشخیص دقیق و جلوگیری از واکنش شدید ایمونولوژیک در افراد مستعد، نیاز به نظارت دقیق توسط یک متخصص پزشکی است.

علائم فصل آلرژی بسته به حساسیت سیستم ایمنی فرد به روش‌ها و درجات مختلف ظاهر می‌شود. دارو‌ها به تسکین برخی از این علائم کمک می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به اجتناب از قرار گرفتن در معرض عوامل محرک داشته باشند. فرد مبتلا به تب یونجه ممکن است یک یا چند مورد از این علائم را داشته باشد.

۱- خارش

خارش زمانی رخ می‌دهد که ماست سل‌ها، نوعی گلبول سفید خون در بدن شما، ماده‌ای شیمیایی به نام هیستامین آزاد می‌کنند. بسته به ناحیه‌ای از بدن که در معرض آلرژن قرار دارد، خارش می‌تواند در نواحی خاصی مانند چشم، بینی یا پوست موضعی یا عمومی شود.

۲-سرفه خشک

سوزش گلو از قطره‌های بعد از بینی باعث ایجاد سرفه خشک مشخصی می‌شود که با حساسیت مرتبط است. قطره بعد از بینی جریان مایع و مخاط تجمع یافته از پشت حفره بینی به سمت گلو است.

۳-خس خس سینه

خس خس صدایی است که بیشتر در بیماران مبتلا به آسم یا کسانی که دارای مجاری هوایی حساس هستند شنیده می‌شود. ورود آلرژن‌های تنفسی باعث آزاد شدن مایعات و مخاطی می‌شود که تجمع کرده و راه‌های هوایی کوچک در ریه‌ها را مسدود می‌کند.

۴-آبریزش بینی

مواد حساسیت زای هوایی استنشاق باعث تولید مایعات در بینی می‌شوند که از بینی جمع شده و از بینی خارج می‌شوند. ترشحات بینی اغلب شفاف هستند، اما ممکن است به رنگ مخاط دیده شوند.

۵-عطسه

این یک واکنش بازتابی است، زیرا اجسام خارجی مانند گرده، گرد و غبار و سایر ذرات هوا در بینی وجود دارد. عطسه به عنوان یک مکانیسم دفاعی برای دفع مواد حساسیت زای هوایی استنشاق کننده، که محرک بینی هستند، عمل می‌کند.

۶-چشم‌های متورم

آلرژن‌هایی که در معرض چشم قرار می‌گیرند یک واکنش التهابی موضعی را همراه با تورم بافت در چشم تحریک می‌کنند. در برخی افراد، این ممکن است با اشک در چشم همراه باشد، که راهی است که بدن برای دفع ذرات خارجی در چشم‌ها انجام می‌دهد.

۷- گلو درد

مواد حساسیت زا استنشاقی باعث تولید مایع و غلیظ مخاطی می‌شوند که در بینی جمع شده و به داخل گلو جریان می‌یابد و منجر به گلو درد می‌شود.

۸- قرمزی چشم‌ها

واکنش التهابی موضعی در چشم جریان خون را افزایش می‌دهد که به صورت قرمزی چشم و ناراحتی چشم ظاهر می‌شود.

۹- سردرد

سردرد کسل کننده کلاسیک ممکن است زمانی رخ دهد که مایع التهابی و مخاط سینوس‌های بینی را که فضا‌های هوایی در جمجمه هستند مسدود کنند.

نحوه درمان علائم فصل آلرژی

بنیاد آسم و آلرژی آمریکا (AAFA) بیان می‌کند که درمان فصل آلرژی نیاز به یک رویکرد چند بعدی دارد و بستگی به وجود شرایط پزشکی مانند آسم یا بیماری انسدادی مزمن راه هوایی (COPD) دارد که هر دو بر شدت علائم تأثیر می‌گذارد. دسته‌های مختلفی از دارو‌ها برای درمان آلرژی استفاده می‌شوند و ناحیه‌ای از بدن که تحت تأثیر قرار می‌گیرد، مسیر تجویز دارو را تعیین می‌کند. به عنوان مثال، احتقان بینی نیاز به درمان موضعی مانند اسپری بینی دارد، در حالی که قطره‌های ضد التهابی چشم تورم چشم ناشی از حساسیت را درمان می‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار