دکتر مهردخت مزده متخصص مغز و اعصاب گفت:بیشترین فراوانی بروز بیماری ام‌اس ۳۰تا۴۰ سال بوده، اما در سنین پایین‌تر و بالاتر هم دیده شده است.
کد خبر: ۹۹۴۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳ 17 September 2021
دکتر مهردخت مزده متخصص مغز و اعصاب گفت:بیشترین فراوانی بروز بیماری ام‌اس ۳۰تا۴۰ سال بوده، اما در سنین پایین‌تر و بالاتر هم دیده شده است.

به گزارش تابناک همدان، دکتر مهر دخت مزده، متخصص مغز و اعصاب گفت:ام‌اس نوعی بیماری خود ایمنی است در فرد مبتلا که غلاف‌های میلین عصب مرکزی تخریب می‌شود.

او با بیان اینکه بیماری ام‌اس بیماری درگیر کننده سیستم عصبی مرکزی بوده که فرد با علائمی از جمله اختلال در بینایی، عدم کنترل ادرار و عدم تعادل بدن مواجه می‌شود، تصریح کرد: علائم بیماری ام‌اس بسیار واضح است و فرد باید به پرشک مراجعه کند.

متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: فرد مبتلا به ام‌اس آنتی بادی یا پادزهر در بدنش علیه غلاف میلین سیستم عصب مرکزی ترشح می‌شود و به این ترتیب غلاف میلین وی تکه تکه شده و در نهایت علائم ام‌اس بروز می‌کند.

مزده با تأکید براینکه در مورد بیماری ام‌اس تحقیقات زیادی انجام شده که برخی از تحقیقات و فرضیه‌ها قوت گرفته و برخی نیز رد شده است، یادآور شد: بر اساس برخی تحقیقات انجام شده منطقه جغرافیایی را به درصد ابتلا به ام اس ارتباط دادند، هرچه از منطقه خط استوا دور‌تر می‌شویم و با کاهش سطح ویتامین D همراه می‌شوند، درصد ابتلا به ام‌اس بیشتر می‌شود.

او به تحقیقات انجام شده در مورد ژنتیک اشاره کرد و افزود: در افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به ام اس در آن‌ها وجود دارد، شانس بروز بیماری در آن‌ها بیشتر می‌شود.

 متخصص مغز و اعصاب به وجود عفونت‌های دوران کودکی و بروز بیماری ام‌اس در بزرگسالی اشاره کرد و گفت: بر اساس تحقیقات و فرضیه‌ها، عفونت‌های دوران کودکی ممکن است در بزرگسالی موجب بیماری ام‌اس شود.

مزده نسبت ابتلا در بین زنان نسبت به مردان را چهار به یک اعلام کرد.

او گفت: بیماری ام اس درمان کاملی ندارد و همیشه با فرد همراه است، اما با پیگیری‌های مداوم می‌توان بیماری را کنترل کرد.
 
منبع: باشگاه خبرنگاران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار