یک مطالعه جدید از سوی محققان دانشگاه استرالیای جنوبی نشان می‌دهد که برخی از انواع چربی در بدن، منجر به کاهش ماده خاکستری مغز می‌شود و خطر زوال عقل و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۹۹۴۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶ 17 September 2021
 یک مطالعه جدید از سوی محققان دانشگاه استرالیای جنوبی نشان می‌دهد که برخی از انواع چربی در بدن، منجر به کاهش ماده خاکستری مغز می‌شود و خطر زوال عقل و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

به گزارش تابناک همدان، مدیکال‌اکسپرس در مورد خطرات اضافه وزن برای سلامتی نوشت: محققان بیش از ۳۳۶ هزار پرونده پزشکی در Biobank بریتانیا را تجزیه و تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که به ازای هر ۳ کیلوگرم اضافه وزن در فردی با قد متوسط​​، میزان ماده خاکستری ۰.۳ درصد کاهش می‌یابد.

به گفته محققان، افراد چاق، به‌ویژه افرادی که دارای حجم بسیار زیادی از چربی احشایی در بدن هستند، میزان بسیار کمی از ماده خاکستری مغز را دارند. این مطالعه در مجله Neurobiology of Aging منتشر شده است.

ماده خاکستری یکی از اجزای ضروری مغز و غنی از سلول‌های عصبی، سلول‌های گلیال و مویرگ‌ها است. ماده خاکستری نقش‌های متعددی در یادگیری، تقویت حافظه، عملکرد شناختی و کنترل ماهیچه‌ها دارد. به‌گفته محققان، افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به چاقی همراه با تجمع چربی در اطراف شکم و اندام‌های داخلی هستند، بیشتر در معرض آتروفی هیپوکامپ یا کاهش ماده خاکستری در هیپوکامپ قرار دارند. در این افراد عملکرد مغز ممکن است مختل شود. به گفته محققان، حتی در افراد با وزن نسبتاً طبیعی، وزن اضافی در ناحیه شکم می‌تواند باعث نگرانی شود.

چاقی در سراسر جهان رو به افزایش است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در حال حاضر نزدیک به ۲ میلیارد نفر از افراد دارای اضافه‌وزن و ۶۵۰ میلیون نفر از آن‌ها دچار چاقی هستند.

نزدیک به ۴۰ میلیون کودک زیر ۵ سال و بیش از ۳۴۰ میلیون جوان ۱۵ تا ۱۹ ساله نیز دارای اضافه‌وزن یا چاقی هستند. این سازمان گزارش می‌دهد که بین اضافه‌وزن یا چاقی و طیف وسیعی از مشکلات سلامتی ارتباط وجود دارد. این مشکلات شامل بیماری‌های قلبی و سکته مغزی، دیابت، اختلالات اسکلتی عضلانی، مانند آرتروز و برخی از سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ است.
 
منبع: شفقنا به نقل از نواندیش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار