معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: به استناد ماده ۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، هرگونه شکار و تیراندازی در منطقه شکار ممنوع تالاب شیرین سو در شهرستان کبودراهنگ از مرداد ماه امسال به مدت پنج سال دیگر ممنوع شده است.
کد خبر: ۹۹۳۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷ 14 September 2021
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: به استناد ماده ۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، هرگونه شکار و تیراندازی در منطقه شکار ممنوع تالاب شیرین سو در شهرستان کبودراهنگ از مرداد ماه امسال به مدت پنج سال دیگر ممنوع شده است.

به گزارش تابناک همدان، به نقل از ایرنا؛ مهدی صفی خانی روز سه شنبه در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه این ممنوعیت در آگهی روزنامه رسمی منتشر شد افزود: تالاب شیرین سو به وسعت ۴۳ هکتار در فاصله ۴۰ کیلومتری مرکز شهر کبودراهنگ از توابع استان همدان واقع شده و وسعت محدوده منطقه شکار ممنوع ۳۰۰ هکتار است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: منابع آبی تامین کننده آب این تالاب چشمه همجوار با آن و روان آب‌های سطحی است که در فصل‌های پر بارش جاری می‌شود.

صفی خانی گفت: این منطقه به علت شرایط زیستی از جمله محل فرود و زیست پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از اهمیت بالایی برخوردار است همچنین گاهی مواقع شاهد حضور طولانی مدت پرندگان مهاجر در این تالاب و جوجه آوری نیز هستیم.

وی اظهار داشت: تالاب شیرین سو کبودراهنگ از سال ۸۹ به عنوان منطقه شکار ممنوع معرفی و در سال‌های ۹۵ و ۱۴۰۰ ممنوعیت شکار در این منطقه تمدید شد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان درباره چرایی شکار ممنوع شدن برخی مناطق توضیح داد: به دنبال شناسایی استعداد‌های بالقوه مناطق توسط کارشناسان محیط زیست در زمینه وضعیت اکوسیستم و حیات وحش مناطق اقدامات لازم برای ممنوعیت شکار در آن مناطق صورت می‌گیرد.

تالاب «شیرین‌سو» کبودراهنگ پنج سال دیگر شکار ممنوع شد

صفی خانی اضافه کرد: برخی مواقع مناطق شکار ممنوع شاید از نظر زیستی شرایط لازم را نداشته باشند، اما به علت حفظ گونه‌های دیگری به عنوان مثال «پلنگ» آن منطقه شکار ممنوع اعلام شده تا طعمه و شکار مورد نیاز این گونه درنده از بین نرود در اصل با این کار گونه‌های کمیاب و در معرض انقراض حفظ می‌شوند.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: همچنین با شکار ممنوع کردن مناطق می‌توان اشرافیت بر گونه‌هایی که قابلیت حفاظتی دارند را افزایش داد و تنوع زیستی، جمعیت و نوع زیست این گونه را به صورت مستمر پایش و بررسی کرد.

صفی خانی ادامه داد: برخی مناطق از جمله آن‌هایی که تحت مدیریت آب منطقه‌ای هستند شرایط لازم برای ممنوعیت شکار را ندارند با این وجود برای حفاظت از گونه‌ها مساعدت لازم صورت می‌گیرد.

صفی خانی از دیگر کارکرد‌های ممنوعیت شکار در یک منطقه را آماده کردن آن برای ارتقای سطح به مناطق چهارگانه دانست و افزود: پس از دوره سه یا پنج ساله ممنوعیت شکار، وضعیت منطقه دوباره بررسی شده و در صورت احراز شرایط لازم به یکی از مناطق چهارگانه ارتقا می‌یابد در غیر اینصورت ممنوعیت شکار در آن منطقه تمدید می‌شود.

وی بیان کرد: البته برخی مواقع نیز وجود معادن در یک منطقه یا اجرای طرح‌های آبخیز و آبخوان داری سبب ممانعت دستگاه‌های متولی این طرح‌ها از ارتقای منطقه را نداده و در این مناطق فقط شکار ممنوع می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یادآوری کرد: مواقعی هم شاهد بازگشت وضعیت منطقه از شکار ممنوع به مناطق عادی هستیم به عنوان مثال بخشی از دشت اسدآباد به علت وجود «میش مرغ» شکار ممنوع اعلام شده بود که با تغییر زمین، دست اندازی کشاورزان به اراضی این منطقه و از بین رفتن زیستگاه این پرنده، این منطقه کارکرد خود را از دست داد.

صفی خانی ادامه داد: بنابراین تنها بخشی از دشت اسدآباد ارتقا سطح پیدا کرده و بخش دیگری نیز از وضعیت شکار ممنوع خارج شد. 

استان همدان دارای ۱۳ منطقه شکار ممنوع به نام‌های گرین و آردوشان (نهاوند)، الوند (همدان، تویسرکان، بهار و اسدآباد)، تالاب سد اکباتان، قهاوند، علوی، تالاب سد آبشینه (همدان)، زند، آقگل (ملایر)، تجرک (فامنین)، غینرجه و آقداق (رزن و کبودراهنگ)، شیرین سو (کبودراهنگ) و کرفس (رزن) است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار