درمان‌های فعلی برای بیماران مبتلا به بیماری شدید کووید-۱۹، رمدیسیویر و آنتی بادی‌های مونوکلونال، تنها از طریق IV انجام می‌شود؛ و زمانی که یک بیمار مبتلا به کووید به آن‌ها نیاز دارد، اغلب دیر است.
کد خبر: ۹۹۳۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵ 14 September 2021
دانشمندان دانشگاه جورجیا در مطالعات اخیر خود دریافتند داروی مورد استفاده بر‌ای درمان نقرس، تاثیر چشمگیری در مقابله با ویروس کرونا دارد.

به گزارش تابناک همدان، با افزایش شدید موارد کووید-۱۹ در جهان، گزینه‌های کمی برای درمان بیماران مبتلا به سارس-کوو-۲ در دسترس است، اما تحقیقات جدید دانشگاه جورجیا امیدواری برای یک درمان مناسب را برای مبارزه با این بیماری که بیش از ۴ میلیون نفر را در سراسر جهان قربانی کرده است، ارائه می‌دهد.

این مطالعه که در Natures Reports منتشر شده است نشان داد که پروبنسید دارای خواص ضد ویروسی وسیعی است که آن را به کاندید اصلی مبارزه با عفونت سارس-کوو-۲ بلکه سایر ویروس‌های شایع و کشنده تنفسی مانند RSV و آنفلوآنزا تبدیل کرده است.

پروبنسید یک داروی مورد تایید FDA است که عمدتا برای درمان نقرس استفاده می‌شود و در حال حاضر به طور گسترده در کشور‌هایی مانند آمریکا در دسترس است. این دارو بیش از ۴۰ سال است که در بازار موجود است و حداقل عوارض جانبی را دارد.

رالف تریپ، نویسنده اصلی این مطالعه و محقق برجسته واکسن و درمان GRA در دانشکده دامپزشکی UGA می‌گوید: واقعا هیچ چیزی برای مبارزه ایمن با این ویروس‌ها وجود ندارد. این ضد ویروس برای همه ویروس‌های تنفسی RNA که ما آزمایش کرده‌ایم، از جمله سارس-کوو-۲، کار می‌کند. RSV، کرونا و آنفلوآنزا در یک فصل منتشر می‌شوند. در انتها می‌توانید با استفاده از این داروی خوراکی به طور بالقوه عفونت و بیماری را کاهش دهید.

جلوگیری از تکثیر ویروس
ویروس‌ها با تجمع سلول‌های خود شخص در تکثیر و تولید بیشتر ویروس عمل می‌کنند. پروبنسید این فرآیند تکثیر را مسدود کرده و از آلوده شدن ویروس به سلول‌های فرد جلوگیری می‌کند.

در توسعه بالینی در شرکت دارویی TrippBio، تریپ نشان داد که این دارو به عنوان پیشگیری کننده قبل از قرار گرفتن در معرض ویروس و به عنوان یک درمان پس از قرار گرفتن در معرض در مدل‌های حیوانی در برابر سارس-کوو-۲ و آنفلوآنزا عمل می‌کند. این دارو همچنین در مبارزه با RSV در شرایط آزمایشگاهی موثر بوده و مطالعات در حال انجام است.

اگرچه این دارو در درجه اول پس از مثبت شدن ویروس در فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما یافته‌های پیشگیرانه به این معنی است که افرادی که در معرض تماس قرار دارند نیز می‌توانند به طور بالقوه از این دارو برای جلوگیری از بیماری استفاده کنند.

گزینه‌های درمانی کووید-۱۹ محدود است
درمان‌های فعلی برای بیماران مبتلا به بیماری شدید کووید-۱۹، رمدیسیویر و آنتی بادی‌های مونوکلونال، تنها از طریق IV انجام می‌شود؛ و زمانی که یک بیمار مبتلا به کووید به آن‌ها نیاز دارد، اغلب دیر است.

تریپ گفت: این درمان‌ها تا حدی در برابر سارس-کوو-۲ موثر بوده‌اند، اما بسیار گران هستند و دستیابی به آن‌ها بسیار دشوار است. در واقعیت، تنها تعداد انگشت شماری از گزینه‌ها وجود دارند که می‌توانند به دلیل هزینه، محدودیت استفاده از IV و عدم دسترسی به آن‌ها استفاده شوند. این برای جهان چندان مفید نیست.

پروبنسید، از سوی دیگر به طور گسترده‌ای در دسترس است. پزشکان مراقبت‌های اولیه می‌توانند قرصی را برای بیماران تجویز کنند و آن‌ها می‌توانند آن را در داروخانه محلی خود تهیه کنند.

استفاده مجدد از دارو‌هایی که قبلا تایید شده‌اند برای مقابله با یک مشکل رایج است. به عنوان مثال، رمدیسیویر در ابتدا برای مبارزه با ویروس ابولا در نظر گرفته شده بود، اما هنگامی که در مبارزه با ویروس کرونا کارآیی خود را نشان داد، برای نبرد با کووید-۱۹ کاندید شد.

پروبنسید علاوه بر جلوگیری از بیماری قبل از شروع، ممکن است اثر درمان‌های دیگر را نیز افزایش دهد. پروبنسید در حال حاضر برای افزایش قدرت برخی از آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌شود، بنابراین ممکن است این دارو در کنار سایر درمان‌های کووید-۱۹ نیز کار کند.

اکنون محققان در حال بررسی این هستند که چه دوزی از پروبنسید می‌تواند بیشترین تاثیر را در مبارزه با ویروس‌ها در افراد داشته باشد. TrippBio قرار است آزمایش‌های بالینی دارو را در طول سال آغاز کند.

تریپ گفت: RSV سارس-کوو-۲ و آنفلوآنزا تاثیر زیادی بر سیستم‌های بهداشتی در سراسر جهان دارند. پروبنسید یک اثر ضد ویروسی قوی در برابر این ویروس‌ها دارد و با آسودگی خاطر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
منبع: مدیکال اکسپرس

ترجمه از باشگاه خبرنگاران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار