مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان همدان از هشت طرح سرمایه گذاری با مبلغ ۱۰۹ میلیون دلار و اشتغال ۷۵۷ نفردر دست اقدام در استان همدان خبر داد.
کد خبر: ۹۸۸۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸ 26 August 2021

هشت طرح سرمایه گذاری در استان همدان در دست اقدام استسومین جلسه شورای هماهنگی مدیران دستگاه‌های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان همدان با حضور فتح الله توسلی نماینده مردم بهار و کبودراهنگ، سید علی محمد موسوی معاون وزیر و رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، ابوالفضل کوده_ئی مدیرکل دفتر سرمایه گذاری خارجی و سید ناصر محمودی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان و مدیران استانی دستگاه‌های تابعه وزارت متبوع پیرامون بررسی موانع و مشکلات سرمایه گذاری خارجی در استان همدان برگزار شد.

۸ طرح سرمایه گذاری با مبلغ ۱۰۹ میلیون دلار و اشتغال ۷۵۷ نفر در دست پیگیری است.

 

به گزارش تابناک همدان، سید ناصر محمودی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان اظهار کرد: هشت طرح سرمایه گذاری با مبلغ سرمایه گذاری ۱۰۹ میلیون دلار و اشتغال ۷۵۷ نفر در سال جدید در دست پیگیری است.


 وی در حوزه عملکرد اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان همدان اشاره‌ای به انجام مذاکره با سرمایه گذاران خارجی کرد، و گفت: خوشبختانه از ابتدای امسال مذاکراتی با سرمایه گذارانی از کشور‌های چین در خصوص احداث نیروگاه گازسوز و از کشور‌های کانادا و امارات نیز صورت گرفته است انجام مذاکره در خصوص احداث گلخانه، شرکت الوان ثابت، هلدینگ جاده ابریشم، کارخانه فروسیلیکو با سرمایه گذاری به مبلغ ۳۰ میلیون یورو به صورت فاینانس و پروژه گردشگری با سرمایه گذاری از کشور‌های قطر و سوئیس، همچنین طرح تولید فرنچ فرایر (سیب زمینی فرآوری شده) با مبلغ ۷/۱۱ میلیون یورو سرمایه گذاری خارجی مصوب و پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد از دیگر اقدامات این اداره کل می‌باشد.

 

محمودی در ادامه بیان داشت:  ۴۵ فرصت سرمایه گذاری در استان در سال ۱۳۹۹ شناسایی، بررسی و نهایی گردیده است.

 

وی ادامه داد: بزرگترین سرمایه گذاری استان همدان با سرمایه گذاری از کشور ترکیه سال گذشته به تصویب رسید این شرکت ترکیه‌ای با نام "ام کا تلی"، با مبلغ ۷۲ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب، قصد احداث پروژه باغ ویلا را در این استان دارد که متأسفانه در حوزه شهرداری با مشکلاتی روبرو شده که امیدواریم با تدبیر لازم این پروژه به زودی نهایی و احداث گردد.

 

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان گفت: با ابلاغ از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی، اطلس سرمایه گذاری استان همدان در حال نهایی شدن می‌باشد و ما اولین استانی در کشور هستیم که موضوع تأمین منابع مالی را آغاز و موضوع برگزاری اولین همایش سرمایه گذاری در کشور را بررسی کردیم.

 

 محمودی بیان کرد: ۱۴ پروژه سرمایه گذاری در استان همدان مصوب گردیده است که تعداد ۴ پروژه مربوط به دو شهرستان بهار و کبودرآهنگ است و امروز از پروژه‌های این شهرستان‌ها بازدید خواهیم کرد لازم به ذکر است این مطالعات کاملاً به صورت استانی انجام شده  و نظر کارشناسی کارشناسان استانی را به همراه دارد.

 

وی گفت: در حوزه کسب و کار استان همدان نیز، کلیه مدیران و اعضای شورای هماهنگی همکاری‌های لازم را داشته اند که این همکاری باعث گردید استان همدان رتبه برتر کسب و کار کشور را کسب نماید.

 

مدیر کل اقتصادی و دارایی استان همدان از مساعدت‌ها و همکاری‌های مستمر گمرک استان و سایر دستگاه‌های اجرایی تشکر کرد و افزود: ۷۰ مورد قوانین مخل کسب و کار استان همدان را شناسایی کرده و به هیأت مقررات زدایی ارسال شده است.

 

وی ضمن تشکر از مجموعه بانک‌های استان، گفت: طبق گفته‌های استاندار  همدان، استان همدان تنها استانی است که در حوزه بانکی با مشکل مواجه نیست. در حوزه مسائل درآمدی استان که پیوند تنگاتنگی با مسائل اقتصادی دارد، کمترین تنش را در حوزه وصول درآمد‌های مالیاتی داشته ایم. همچنین در حوزه صادرات و واردات، استان همدان یک استان صادرات محور است و رشد خوبی در این حوزه داشته و گمرک استان توانسته پنجره تجارت فرامرزی را احداث نماید.

 

محمودی گفت: اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان همدان، در حوزه مدیریت بودجه و منابع مالی نقش مهم و سازنده‌ای را بر عهده دارد.

وی گفت: در حوزه خزانه داری الکترونیک اقدامات خوبی صورت گرفته و سامانه مربوطه را راه اندازی کردیم. این اداره کل موفق گردیده طی ۶ سال گذشته، رتبه اول جشنواره شهید رجایی را کسب نماید.

 

محمودی افزود: آموزش الکترونیک مدیران مالی دستگاه‌های اجرایی توسط این اداره کل صورت گرفته است.  

 

مدیر کل اقتصادی و دارایی استان همدان با تأکید بر اینکه اعتبارت عمرانی باید در محل خود هزینه گردد بیان داشت:  خوشبختانه یک ریال از هزینه‌های عمرانی در محل جاری هزینه نشده است همچنین پیگیری موضوع اموال مازاد که از اولویت‌های دولت می‌باشد، توسط این اداره کل همواره پیگیری گردیده است.

 

محمودی گفت: تقریباً ۱۰۰ درصد اموال مازاد استان را شناسایی کرده ایم و توانستیم مبلغ ۴ میلیارد تومان اموال مازاد را در سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ به فروش برسانیم؛ که در نهایت این مبلغ به بودجه استانی تزریق شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: تدوین سیمای اقتصادی استان همدان  از دیگر اقدامات سازنده این اداره کل  است که تحلیل خوبی از اقتصاد استان به دستگاه‌های اجرایی می‌دهد که ۱۱ مورد گزارش تحلیل در خصوص مسائل اقتصادی استان انجام گرفته است. وی اظهار داشت: عملکرد سرمایه گذاری استان شامل ۲۰۲ میلیون دلار سرمایه گذاری مصوب، ۸۰ میلیون دلار جذب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال بالغ بر ۲۰۰۰ نفر گردیده است.

 

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان گفت: استان همدان پایلوت احداث نیروگاه‌های خورشیدی و تولید برق از انرژی خورشیدی در کشور است. اولین نیروگاه خورشیدی را با ظرفیت ۱ مگاوات بود که  به ظرفیت ۷ مگاوات رسید؛ که در حال حاضر ۷ نیروگاه با ظرفیت ۷ مگاوات در استان احداث گردیده است که ۲ نیروگاه در شهرستان کبودرآهنگ راه اندازی شده است.

 

وی همچنین با اشاره به راه اندازی اپلیکیشن تحت اندروید مرکز خدمات سرمایه گذاری استان همدان گفت: مالکیت معنوی این اپلیکیشن متعلق به همدان می‌باشد که شامل تمامی فرصت‌های سرمایه گذاری استان همدان، قوانین و مقررات و سؤال‌های متداول سرمایه گذاری خارجی، آئین نامه تشویق و حمایت از سرمایه گذاری (قانون فیپا) است که به دو زبان فارسی و انگلیسی طراحی شده است.

 

ایجاد طرح سرمایه گذاری شهرکامیون با هدایت سرمایه گذاران خارجی در شهرستان بهار 

فتح الله توسلی نماینده مردم  بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: شاهد هستیم که علی رغم همه  تحریم ها، شرکت‌هایی مشتاق برای سرمایه گذاری به ایران و استان همدان مراجعه کرده اند.

 

وی گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه نرخ ارز است، اما بسیاری از قرارداد‌ها ریالی است و عملاً ارزی جابه جا نمی‌شود.

 

توسلی افزود: مجموعه استان همدان طی سال‌های گذشته، اقدامات سازنده زیادی انجام داده است، اما با به دنبال توزیع عادلانه امکانات و بودجه در استان هستیم، چراکه توزیع ناعادلانه باعث نارضایتی عمومی می‌شود. لذا، مسئولین استانی و رؤسای سازمان برنامه و بودجه باید تناسب در توزیع بودجه و امکانات را در نظر بگیرند.

 

وی گفت: متاسفانه شهرستان کبودرآهنگ یه شدت عقب مانده است و نیازمند اقدامات اساسی است. این شهرستان واقعا یکی از محروم‌ترین شهرستان‌های استان همدان است و این در حالی است که ظرفیت‌های بسیار خوبی به ویژه در حوزه گردشگری، صنعت و معدن و جذب توریست دارد.

 

نماینده مردم  بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور سه هزار خیاط مجرب در شهرستان کبودرآهنگ گفت: این شهرستان خیاط‌های خوب و مجربی دارد، اما متاسفانه در بحث نخ ریسی و نساجی ضعیف است که نیازمند تلاش بیشتر مدیران برای جذب سرمایه گذاری در این حوزه می‌باشد. همچنین در حوزه کشاورزی، همگی مطلع هستیم که سیب زمینی شهرستان بهار در تأمین امنیت غذایی استان نقش مهمی را ایفا می‌کند.

 

توسلی بیان داشت: سرمایه گذاری در حوزه گردشگری، جزء بخش‌های کلان کشور است. در حوزه انرژی خورشیدی نیز ما در دو شهرتان کبودرآهنگ و بهار آفتاب گیری خوبی داریم.

 

وی گفت: در کشور‌های اروپایی به ویژه در کشور آلمان از آنجا که انرژی خورشیدی مناسبی ندارند، اما دولت این کشور‌ها همواره در تلاشند تا انرژی خورشیدی را ذخیره کنند و این در حالیست که مردم ایران با بی برقی مواجه هستند.

 

پیشرو بودن مرکز خدمات سرمایه گذاری استان همدان

مراکز سرمایه گذاری استان همدان در حوزه‌های برگزاری همایش‌های بین المللی سرعت عمل در تصویب طرح‌ها و تدوین نقشه راه سرمایه گذاری و کیفیت فرصت‌های سرمایه گذاری در کشور پیشرو است.

 

ابوالفضل کوده ئی مدیرکل سرمایه گذاری خارجی سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: وضعیت سرمایه گذاری انجام شده در استان همدان در زمینه‌های نیرو و صنایع غذایی به ویژه در شهرستان‌های بهار و کبودرآهنگ، نشان دهنده تنوع پذیری در انجام سرمایه گذاری در این شهرستان‌ها است.

 

وی گفت: احداث پروژه باغ ویلا، همچنین درصد تحقق پروژه و نسبت جذب شده به مصوب همگی حاکی از توان بالای استان در جذب سرمایه گذاری است.

 

کوده ئی بیان داشت: در حوزه سرعت عمل در پیگیری و انجام امور محوله،   استان همدان فعال عمل کرده است که این موضوع قابل تقدیر است. همچنین در حوزه برگزاری همایش‌های بزرگ بین المللی نیز استان همدان اقدامات سازنده‌ای انجام داده است. وی گفت: استانی که بتواند در این سطح همایش برگزار کند قطعاً استان موفقی است.

 

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری خارجی سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، گفت: اولین استانی که نقشه راه و اطلس سرمایه گذاری را پیگیری و نهایی کرده است استان همدان است که خوشبختانه دارای نیروی انسانی فعال و مجرب نیز هست. همچنین مرکز خدمات سرمایه گذاری استان همدان، یکی از مراکزی است که در کیفیت سرمایه گذاری رتبه‌های خوبی در کشور کسب کرده است.

 

وی اظهار داشت: طبق آخرین بررسی‌های صورت گرفته در خصوص وضعیت سرمایه گذاری خارجی در سال‌های اخیر نیز این استان در وضعیت خوبی قرار دارد.

 

کودئی گفت: مصوبه اصلاح مراکز خدمات سرمایه گذاری استان‌ها در سال ۱۳۸۹ تدوین شده که دارای نواقصی بوده و استان همدان در این زمینه نیز نظرات خوب و سازنده‌ای ارائه کرده است.

 

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری خارجی سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، اظهار داست: در حوزه ارتباط با ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز توانستیم رکورد بی سابقه‌ای ثبت کنیم و ۳۱ مورد از ایرانیان خارج از کشور را جذب کردیم.

 

کوده ئی در پایان صحبت‌های خود گفت: اصلاح مصوبه مرکز خدمات سرمایه گذاری، مشوق‌های مالیاتی، گمرکی، تصویب تهاتر تجاری، اصلاح اقامت ۵ ساله، برگزاری دوره آموزشی، معرفی روش‌های نویم تأمین مالی، اعزام رایزنان اقتصادی به سایر کشور‌ها جهت کسب تجربه از دیگر برنامه‌های ما در سازمان سرمایه گذاری کشور است.

 

اطلس سرمایه گذاری استان همدان بزودی به بهره برداری می‌رسد

 

تدوین اطلس سرمایه گذاری کاری ارزشمند در شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری استان همدان برای سرمایه گذاری خارجی است که به جد توسط دکتر محمودی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان همدان در حال پیگیری است و مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

 

سیدعلی محمد موسوی معاون وزیر و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایرانبیان بیان کرد: استان همدان در مقایسه با سایر استان‌های کشور به لحاظ کسب رتبه اول کسب و کار در سطح کشور، بحث خزانه داری و راه اندازی اطلس سرمایه گذاری. در جایگاه خوبی قرار داد.

 

وی گفت: اطلس سرمایه گذاری موضوعی بسیار مهم است چراکه سرمایه گذار در هر کشوری که زندگی می‌کند کافی است وارد سایت شده و بعد از انتخاب طرح مورد نظر خود می‌تواند با محدودیت‌ها و پتانسیل‌های آ ن آشنا شود.

 

معاون وزیر و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران بیان داشت: می‌دانیم که مبحث تأمین مالی بسیار حائز اهمیت است. در شرایط کنونی، وضعیت اقتصادی کشور همگان را نگران کرده، اما باید بدانیم که این وضعیت موقتی است. البته داشتن انضباط مالی و تعهد کاری هم در انجام امور امری لازم و ضروری است.

 

موسوی گفت: امیدورام از امروز وزارت اقتصاد با استارت جدید، اقدامات خوبی را در حوزه اقتصاد کشور رقم بزند.

 

وی بیان داشت: فراز و نشین همیشه بوده و هست، اما باید بدانیم داشتن استقلال هزینه دارد و امروز دولت جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد مستقل عمل کند.

 

موسوی با اشاره به روابط سازند بین کشور‌های چین و روسیه با ایران گفت: اگرچه ایران با دو کشور چین و روسیه رابطه دارد، اما زیر یوق این دو کشور نمی‌رود.

 

وی پیشنهاد کرد: برای تسریع در امور سرمایه گذاری، تهیه بانک اطلاعات از کلیه فرصت‌های سرمایه گذاری استان می‌تواند امری مهم برای جذب سرمایه گذار باشد.

 

موسوی گفت: سعی کنید در امر سرمایه گذاری مثل شکارچی عمل کنید و در لحظه شکار کنید. وی افزود: زمانیکه سفیری از کشوری به استان سفر می‌کند حتماً فرصت‌های سرمایه گذاری استان را به او معرفی کنید تا ضمن آشنایی بیشتر با کشور و استان، قدم‌های مثبتی در امر جذب سرمایه گذار برداشته شود.

 

منبع: روابط عمومی اداره کل اموراقتصادی ودارایی استان_همدان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار