مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: ورودی آب سد اکباتان امسال ۲۶ میلیون لیتر بود در صورتی که این رقم سال گذشته ۶۴ میلیون لیتر بود.
کد خبر: ۹۸۳۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳ 04 August 2021

با توجه به اینکه در سال جاری ۴۵ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته داشتیم همین امر موجب به صدا در آمدن زنگ خطر کم آبی شد البته بارش‌هایی در سطح استان به وقوع پیوست، اما متاسفانه زمان بارش‌ها مناسب نیود.
 این بارندگی‌ها در زمستان بود در صورتی که اگر بارندگی در فروردین و اردیبهشت ماه به وقوع می‌پیوست موثرتر بود میزان بارندگی امسال نسبت به سال گذشته به ۱۵ ملی لیتر کاهش یافت در صورتی که این رقم سال گدشته حدود ۲۰۰ میلی لیتر یوده است البته کاهش بارندگی نسبت به بلند مدت نیز تاثیر داشت، زیرا ۳۲ درصد کاهش بارندگی نسبت به بلند مدت وجود داشت.

به گزارش تابناک همدان، سیدهادی حسینی بیدار در پاسخ به این سوال که با توجه به کاهش بارندگی‌ها نقش مدیریت بحران این شرکت به چه صورت بود، بیان کرد: با مشاهده این وضعیت برای کنترل کم آبی و مدیریت بحران از اسفند ۱۳۹۹ جلسات مدیریت بحران شکل گرفت و خروجی این جلسات ترسیم برنامه‌هایی در جهت رفاه هم استانی‌ها شکل گرفت.

وی گفت: استان همدان ۳۲ شهر دارد که با توجه به اقدامات صورت گرفته تامین آب شهر‌های تویسرکان، ملایر و همدان بر عهده آب منطقه و ۲۹ شهر باقی ماننده بر عهده آب و فاضلاب که نقش تامین، انتقال و توزیع در بخش آب و در بخش فاضلاب وظیفه جمع آوری، انتقال و تصویه را دارد تقسیم شد.

مدیر عامل شرکت آبفا با بیان اینکه تامین آب ۲۹ شهر استان را این شرکت بر عهده دارد گفت: مدیریت خوبی شکل گرفت و مشکلی پیش نیامد با این حال در شهر‌های اسدآباد، فامنین، ملایر، تویسرکان و همدان با چالش‌های جدی روبرو بودیم، شهر همدان ۶۰ در صد استان را شامل می‌شود که میتوان گفت بحرانی‌ترین وضعیت را در این زمینه به خود گرفته است، اما با توجه به تمهیدات شکل گرفته بحران آب در شهرستان‌هایی که با چالش آب مواجه بودند مدیریت شد و مشکلی در این شهر‌ها به وجود نیامد.

حسینی بیدار افزود: برای مدیریت بحران می‌توان گفت بالغ بر ۶۰۰ الی ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار غیر از سرمایه گذاری برای استان پروژه مصوب شده است البته پولی هنوز به حساب مجموعه واریز نشده، اما با این حال تلاش‌ها نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: در بخش سرمایه گذاری حدودا ۵۰۰ میلیارد مصوبه کشور در نظر گرفته شده و به دنبال سرمایه گذار هستیم که در صورت شکل گیری این بخش می‌توان گفت یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب فقط برای استان همدان تعریف شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان در خصوص اقداماتی که برای شهر همدان با توجه به اینکه بحرانی‌ترین وضعیت را داراست، گفت: نزدیک به ۷۰ درصد آب از تصویه خانه سد اکباتان و آبشینه تامین می‌شود.

وی ادامه داد: برای مدیریت مصرف و کاهش میزان برداشت از سد در فصول غیر زراعی از رودخانه عباس آبادو خاکوب آب برداشت شد همین امر باعث ذخیره ۲۱ میلیون متر مکعب آب در سد شد البته این میزان  به ۱۲ میلیون متر مکعب رسیده است یعنی ظرفیت سد فقط تا دوماه  آینده ذخیر آب دارد.

حسینی بیدار خاطر نشان کرد: تلاش‌ها ادامه دارد تا با اجرای طرح ضربتی آب رسانی به شهر بتوانیم ذخیره آب سد را به فصول بارنگی سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ برسانیم لذا برای این منظور طرح ضربتی آب رسانی به همدان کلید خورد که باید در اواخر شهریور بخشی از پروژه که به این شرکت مرتبط بوده به اتمام می رسید، اما با پیگیری‌های صورت گرفته این روند در مردادماه به اتما رسید و در صورت تکمیل شدن فازهای بعدی  که بر عهده شرکت آب منطقه ای است در آینده نزدیک افتتاح می شود، در حال حاضر مخازن انتقال آب پر هستند که با اتصال به چرخه آب نزدیک به ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب به همدان خواهد رسید این امر به واسطه استفاده از چاه‌هایی که قبلا به این منظور حفر شده بودند صورت می‌گیرد و با انتقال آب این چاه‌ها همین میزان برداشت آب از سد اکباتان کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: البته چاه های استیجاری نیز به جدیت دنبال می‌شود که با انتقال آب این چاه‌ها نیز ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب به مدار اضافه می‌شود و با انتقال آب از چاه‌های حفر شده و چاه‌های استیجاری برداشت آب از سد ۴۰۰ لیتر در ثانیه کاهش می‌یابد. لازم به ذکر است در حال حاضر برداشت از سد اکباتان ۱۲۰۰ لیتر در ثانیه است که در مرحله اول ۲۰۰ لیتر کم می‌شود و به مرور و اتصال آب چاه‌های استیجاری به مراتب این عدد اضافه می‌شود.

مدیر عامل شرکت آبفا تاکید کرد: همه اقدامانی که این شرکت در جهت رفاه و آسایش هم استانی‌های عزیز باید انجام میداد با پیگیری‌های مستمر و پیوسته دنبال شد، اما به همین میزان نیازمند همراهی همشریان هستیم، زیرا در صورت عدم مدیریت مصرف همه این اقدامات بی نتیجه می‌شود لذا برای مدیریت میزان آب باقی مانده تا فصل بارش نیازمند اصلاح الگوی مصرف در بین مردم هستیم.

مشترکین پر مصرف جریمه می‌شوند 

حسینی بیدار گفت: آب مشترکین پرمصرف یک هفته قطع می‌شود و اتصال مجدد با دریافت تعهد صورت می‌گیرد البته این امر با ارسال پیامک برای مشترکین پر مصرف آغاز شده و پیرو پیامک در صورت عدم همکاری این روند اجرا خواهد شد.

شاایان ذکر است سامانه تلفنی ۱۲۲ آماده دریافت گزارش مصرف بی رویه آب از طریق همشهریان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار