مدیر منطقه شرکت پخش فراورده های نفتی همدان گفت: برای ارائه هرچه بهتر خدمات سوخترسانی به مشتریان نظارت مستمر بر عملکرد بهره‌برداران جایگاه‌های CNG در منطقه همدان انجام می‌شود
کد خبر: ۹۸۳۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷ 03 August 2021
همه ساله هم‌پای دیگر مراکز عرضه سوخت‌های مایع، نظارت مستمر بر جایگاه‌های CNG نیز در منطقه همدان انجام می‌شود. 

به گزارش تابناک  همدان، امین روستایی، مدیر منطقه با اعلام این مطلب گفت: با هدف ارائه هرچه بهتر و بیشتر از گذشته خدمات سوخت رسانی به مشتریان و هم استانی‌های شریف، کارشناسان واحد سی ان جی منطقه به صورت دوره‌ای عملکرد بهره برداران جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده را مورد پایش قرار می‌دهند.

وی از ارزیابی ۲ بار در سال بهره‌برداران خبر داد و افزود: در حال حاضر جایگاه‌های سی ان جی به سه صورت بهره‌برداری می‌شوند؛ جایگاه‌هایی که متعلق به شهرداری‌ها بوده، جایگاه‌های بخش خصوصی که دارای تجهیزات دولتی هستند و جایگاه‌های بخش خصوصی که همه امکانات موجود توسط خود مالک خریداری شده است.

او با بیان اینکه نمرات ارزیابی از ۱۰۰ امتیاز در نظر گرفته می‌شود، ادامه داد: پس از دریافت مدارک و اسناد، شرکت بهره برداری که حائز امتیاز ۹۰ تا ۱۰۰ شده می‌تواند درخواست افزایش ظرفیت برای بهره برداری از تعداد جایگاه‌های سی ان جی بیشتر را داده و در صورت موافقت شرکت ملی پخش این امر محقق می‌شود و در مقابل اگر نمره ارزیابی بهره بردار از متوسط به پایین (۶۰ به پایین) باشد؛ امتیازاتی از شرکت سلب خواهد شد به طوری که در بعضی موارد پس از پایان قرارداد مجوز تمدید و یا شرکت در هیچ مزایده‌ای برای بهره برداری از جایگاه‌ها به آن‌ها داده نخواهد شد.

روستایی با اشاره به آمادگی بستر لازم و اینکه ظرفیت‌های ملی برای تقویت گرایش عموم مردم به سوی مصرف گاز طبیعی فشرده شکل گرفته است، اذعان داشت: با مدیریت یکپارچه، تحلیل داده‌های آماری و شناخت کامل از نواخت جریان مصرف در شرایط و موقعیت‌های متفاوت، سوخت مورد نیاز را به دست مصرف کنندگان می‌رسانیم.

محمدرضا عالمی، مسؤول امور جایگاه‌های سی ان جی منطقه نیز در این خصوص گفت: در امتیازبندی عملکرد بهره‌برداری از جایگاه‌های سی ان جی، بیشترین امتیازات به شاخص‌های ارزیابی مستندات و گواهینامه‌ها، نیروی انسانی، تجهیزات، ایمنی، بهداشت و محیط زیست اختصاص دارد.

وی افزود: در شاخص مستندات و گواهینامه ها، تمامی گواهینامه‌ها باید دارای تاریخ اعتبار بوده و مستندات هزینه کرد‌ها در دفاتر جایگاه موجود و ثبت شده باشد. همچنین در بخش نیروی انسانی حضور مستمر سرپرست در جایگاه الزامی است و تکنسین آموزش دیده دارای مدرک معتبر نیز باید حاضر و ناظر ایمنی تأیید شده از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم تعیین شده باشد.

وی با اشاره به اینکه باید به ازای هر سکوی فعال یک اپراتور تعیین شود یادآور شد: برای جایگاه‌های تک و دو دیسپنسره یک اپراتور در هر شیفت کافی است. 

او با بیان اینکه سوختگیری بر اساس دستور عمل‌های تعریف شده ضروری و حیاتی است اضافه کرد: پیاده کردن سرنشینان خودرو قبل از شروع سوخت گیری و هدایت به محل امن، انجام سوختگیری توسط اپراتور و باز بودن درب جعبه عقب خودرو در هنگام سوختگیری از جمله الزاماتی است که در این حوزه باید به آن عمل شود.

رئیس واحد سی ان جی منطقه تصریح کرد: سلامت تجهیزات از جمله کمپرسور، مخازن، خشک کننده گاز، کانال ها، لوله و اتصالات انتقال گاز، برق اضطراری، تجهیزات ضد حریق و انفجار و ... جایگاه‌ها نیز در این بازدید‌ها مورد بررسی موشکافانه کارشناسان شرکت قرار گرفته و در صورت مغایرت و پوسیدگی، نشتی، قطعی و ...، تعمیر و اصلاح فوری در دستور کار بهره بردار قرار می‌گیرد.

عالمی اظهار داشت: وضعیت نظافت، سرویس‌های بهداشتی، البسه پرسنل، آماده به کار بودن سیستم اطفاء حریق و کپسول‌های آتش نشانی، اطمینان از عملکرد صحیح سیستم قطع اضطراری و ... نیز در چارچوب دستورعمل‌های بهداشت، ایمنی و محیط زیست (hse) جایگاه بررسی خواهد شد.

این مسؤول با بیان اینکه پایش میدانی به صورت اتفاقی و یا به درخواست مسئولین جایگاه یا شرکت گاز انجام می‌شود، اعلام داشت: اگر اختلافی بین میزان فروش و میزان گاز تحویلی از طرف شرکت گاز محرز شود؛ دستگاه تا ۳ روز همزمان با فروش، پایش شده و در صورت اثبات مغایرت عیب یابی و مشکل رفع می‌شود.

وی با بیان این مطلب که در پی اجرای طرح دوگانه سوز کردن رایگان خودرو‌های عمومی و همچنین اعطای تسهیلات به خودرو‌های اینترنتی و آژانس‌های حمل و نقل بار و مسافر (اسنپ و تپسی) از سوی وزارت نفت شاهد افزایش تعداد خودور‌های مصرف کننده سوخت پاک هستیم، یادآور شد: افزایش تعداد جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی فشرده از طریق جذب مشارکت بخش خصوصی در دستور کار منطقه بوده و در حال حاضر ۶ جایگاه در حال ساخت است تا شاهد کاهش مدت زمان سوختگیری هر خودرو و تسهیل سوخت رسانی به شهروندان عزیز در این بخش باشیم.

رئیس سی ان جی منطقه همدان با تأکید بر نقش نظارتی این منطقه بیان داشت: برای اطمینان از ایمنی در جایگاه‌های سوخت پاک به صورت ماهیانه و بر حسب کارکرد، تجهیزات این جایگاه‌ها توسط گروه‌های تعمیر و نگهداشت طرف قرارداد بازدید شده و در صورت نیاز به حالت اورهال درآمده و تعمیرات انجام می‌شود.

محمدرضا عالمی اطینان داد: ناظرین ایمنی به طور مستمر موارد مرتبط را رصد کرده و در صورت وجود موارد بحرانی جایگاه از مدار خارج و پس از رفع مشکل و حصول اطمینان از صحت عملکرد تجهیز، مجدد به مدار فعالیت بر می‌گردد.

او ضمن یادآوری بازدید میدانی و ارزیابی تمامی ۴۸ جایگاه‌های سی ان جی استان (تک و دومنظوره) در سال گذشته و همچنین انجام آن در سال جاری از اجرای کالیبراسیون سالانه و ۲ سالانه توسط شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و در معیت اداره استاندارد خبر داد و خاطرنشان کرد: برای دیسپنسر‌های هر جایگاه پس از کالیبره شدن و حصول اطمینان از صحت و سقم شمارنده ها، گواهی صادر می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار