حجت اله عباسی
کد خبر: ۹۸۲۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴ 01 August 2021
در بحبوحه اوج گرفتن و کری خوانی طرفداران و منتقدان و مخالفان «طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی»، ورود یک مهمان ناخوانده فرامرزی خواب عده‌ای را به شدت پریشان کرد و آن جاخوش کردن اینترنت ماهواره‌ای بر فراز آسمان ایران است.

در حال حاضر پروژه استارلینک یا اینترنت ماهواره‌ای شرکت اسپیس ایکس برای همسایگان و غرب ایران فراهم شده است و بزودی کل کره زمین و از جمله فضای ایران از طریق ۱۸۰۰ ماهواره این شرکت تحت پوشش کامل قرار خواهد گرفت. در همین حال ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد، شهر تهران نیز دو ماه زودتر از موعد مقرر هم اکنون تحت پوشش قرار گرفته است.

با آفتابی شدن اینترنت ماهواره‌ای بر فراز ایران مباحثی مانند فیلترینگ، کنترل فضای مجازی و اینترنت ملی و مباحثی از این دست در دراز مدت بیشتر شبیه شوخی خواهد بود.

 با توجه به فقدان پیوست‌های امکان سنجی و نادیده گرفتن تحولات حهانی فناورانه در طرح مجلس، مسئولیت هزینه -فرصت‌هایی که از جیب ملت برای بستن و محدود کردن فضای اینترنت هدر می‌رود نیز بعهده آمران و مجریان این طرح خواهد بود.

چنانچه طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی برغم مخالفت گسترده ملت لباس قانون بپوشد، و درعین حال وسایل و تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای نیز به وفور و به صورت قاچاق در دسترس عموم قرار گیرد، معلوم است که کاسه‌ای زیر نیم کاسه است و دم خروس بیرون خواهد زد. 

تا بحال اینگونه بوده که «کاسبان تحریم» در صدد جستجوی حاشیه امنی برای فروش کالا‌های قاچاق و حصول درآمد‌های کلان دنبال راه حل قانونی گشته اند! یعنی همان مسیر نخ نما شده‌ای که در ماجرای ممنوعیت ویدئو، ماهواره، فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و هرینه‌های میلیاردی برای طرح شباب در ابتدای دهه ۹۰ و راه اندازی پیام رسان‌های داخلی پیمودند!


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار