رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه ایران مقام اول فرسایش خاک را در دنیا دارد، گفت: باید بتوانیم منابع کشور را حفظ کنیم.
کد خبر: ۹۸۲۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰ 01 August 2021
 رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه ایران مقام اول فرسایش خاک را در دنیا دارد، گفت: باید بتوانیم منابع کشور را حفظ کنیم.


به گزارش تابناک همدان، قاسم اسدیان یکشنبه ۱۰ مردادماه در نشست خبری آنلاین در رابطه با عملکرد مرکز تحقیقات و آموزش در سال‌های متناوب و بخش‌های مختلف آن گفت: این مرکز از سال ۴۸ تاکنون فعالیت خود را آغاز کرده و ۱۶۰۰ طرح تحقیقاتی بدون تکرار اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ ایستگاه تحقیقاتی در استان همدان وجود دارد، اظهار کرد: به طور متوسط در هر سال بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ طرح تحقیقاتی اجرا کردیم و ضریب اجرای طرح تحقیقاتی در استان ۳.۴ و متوسط کشوری آن ۲.۴ است. 

اسدیان تصریح کرد: بیش از ۵۰ جلد کتاب نگارش شده و بیش از ۶۰۰ عنوان مقاله علمی متنوع به رشته تحریر درآمده است، همچنین تعداد ثبت اختراع در این مرکز ۱۰۰ مورد بوده است و در اجرای ۳۵۰ مورد پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی و هزار پایان‌نامه دوره کارشناسی همکاری داشتیم.

وی در ادامه مطرح کرد: در سال قبل گروه یاوران تولید با هدف مراجعه به بخش‌های مختلف تولیدکنندگان کشاورزی آغاز به کار کرد که در راستای رفع مشکلات و موانع تولید و راهکار‌های مقابله با آن‌ها فعالیت می‌کنند. 

اسدیان با بیان اینکه ۲۲۰ مورد یاوران تولید در زیر گروه‌های مختلف داشته‌اند، گفت: طی بررسی‌ها و تحقیقات هفته گذشته اثربخشی فعالیت‌های یاوران تولید و اثرات مهم آن‌ها ۳۹ مورد بوده و در این رابطه استان همدان مقام دوم را در کشور دارد. 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان افزود: در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان مراکزی مانند رشد و نوآوری و تولید گیاهان دارویی را داریم که ۱۱ شرکت در آن فعال است.

اسدیان خاطرنشان کرد: در زمینه آموزش تاکنون دوره‌هایی برای آموزش ۳۷۰۰ نفر دانشجویان کاردانی و کارشناسی در ۲۶ رشته و برای دانش آموزان نیز ۶۲۰۰ دوره در ۲۲ رشته تحصیلی برگزار شده است. 

وی مطرح کرد: نظارت بر تولید گندم آبی و دیم حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ تن، در بخش جو آبی ۲۳۰۰ تن، تولید سیب زمینی ۹۹۰۰ تن و تولید نهال استاندارد ۴۵۰ هزار اصله نهال نظارت شد که از این مجموعه ۳۳۰ هزار اصله موفق به اخذ گواهی شدند. 

اسدیان اظهار کرد: در استان ۱۶۵۸ گونه گیاهان دارویی داریم که این تعداد در کشور ۸ هزار گونه است، همچنین در استان همدان ۳۱۵ و در کشور ۲۳۰۰ گونه گیاه دارویی وجود دارد، از تعداد گیاهان دارویی که در استان موجود است بین ۳۰ تا ۴۰ گیاه مورد اقبال عمومی است. 

وی ادامه داد: بهره‌برداری از این گیاهان باید تابع قوانین و مقررات حاکم بر عرصه‌های منابع ملی باشد و مجوز‌های لازم اخذ شود، اما متأسفانه برخی در فصل بهار شروع به بهره‌برداری بی‌رویه در برداشت این نوع گیاهان می‌کنند که منجر به تخریب این عرصه‌ها می‌شود. 

اسدیان با اشاره به اینکه حفظ پوشش گیاهی در مناطق شیب‌دار می‌تواند پایه‌های کشاورزی را محکم کند، گفت: یکنواختی گونه‌های گیاهی، از بین رفتن غنای گونه‌های گیاهی و تغییر اقلیم روی بسیاری از گونه‌ها فشار وارد می‌کند آن‌ها را از طبیعت خارج می‌کند. 

این مقام مسئول در رابطه با تولید آب در بخش کشاورزی بیان کرد: در این زمینه نیاز‌های پایه‌ای داریم و اگر بتوانیم از سیستم‌های مناسب بخش کشاورزی استفاده کنیم بسیار تأثیرگذار خواهد بود. 

وی با بیان اینکه باید پوشش گیاهی زمین را حفظ کنیم و خاک نباید بدون پوشش باشد، مطرح کرد: در شرایط فعلی مجبوریم از گونه‌های گیاهی استفاده کنیم که در برابر خشکی مقاوم هستند و گونه‌های درختی و گیاهی بهترین نمونه‌ها محسوب می‌شوند.

اسدیان اظهار کرد: مبارزه با علف‌های هرز و استفاده از روش‌های مکانیزه می‌تواند مانع از انتقال بی‌رویه منابع آب از سطح تحتانی به سطح فوقانی شود.

وی در ادامه بیان کرد: در کشاورزی پایدار توجه به آثار سالیانه آن است، اما نمی‌توانیم برای برخی از منافع تولید محصولاتی کشت کنیم که سود کوتاه مدت دارد، علاوه بر این وقتی از توسعه پایدار صحبت می‌کنیم باید در هر منطقه مطالعه‌هایی مبتنی بر داده‌های واقعی، مطلوب و مناسب صورت گیرد.

اسدیان با اشاره به اینکه در کشاورزی باید مدیریت جامع آن حوزه را ببینیم، اظهار کرد: در باغات دیم با استفاده از مدیریت منطقه‌ای خاص و به کارگیری روش‌های مختلف مهندسی یا مکانیکی می‌توان موفق عمل کرد. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار