گلایه‌های یک متخصص عفونی:
دکتر شروین شکوهی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره اوضاع وخیم بیمارستان‌ها در پیک پنجم کرونا اظهار داشت: هیچ کسی کارش را درست انجام نمی‌دهد، بعد ما موظف هستیم کارمان را درست انجام بدهیم؟ این نمی‌شود
کد خبر: ۹۸۲۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷ 01 August 2021
 دکتر شروین شکوهی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا درباره اوضاع وخیم بیمارستان‌ها در پیک پنجم کرونا اظهار داشت: هیچ کسی کارش را درست انجام نمی‌دهد، بعد ما موظف هستیم کارمان را درست انجام بدهیم؟ این نمی‌شود، همه ما بار‌ها مریض شده ایم و بار‌ها عزیزانمان را از دست داده ایم و افسرده ایم. با این حال کسی به این موضوع توجه نمی‌کند که رزیدنت‌های پزشکی چطور زندگی می‌کنند و امروز مردم با هم دسته جمعی به عروسی می‌روند و یکباره پنجاه نفر مریض می‌شوند و دو نفر هم می‌میرند و شاکی هم هستند. نباید مردم در مراسم شرکت کنند دولت هم باید قرنطینه کند و پزشکان هم کار خودشان را انجام بدهند، همه باید با هم تلاش کنیم. نمی‌شود که همه جا باز باشد، ولی بگویند تخت بیمارستانی پر شده و پزشکان باید بیشتر کار کنند مگر چنین چیزی می‌شود؟

به گزارش تابناک همدان، متن گفت وگوی خبرنگار شفقنا زندگی با دکتر شکوهی را می‌خوانید:

-گفته می‌شود بیمارستان‌های تهران مملو از بیماران کرونایی است و تخت خالی وجود ندارد؟ چقدر این موضوع صحت دارد؟

دور از ذهن نیست که پرسنل پزشکی ول کنند و بروند

کسی به این موضوع توجه نمی‌کند که رزیدنت‌های پزشکی چطور زندگی می‌کنند

نه همه جا خوب و آرام است! سر دولت سلامت باشد! همه جا باز است و عروسی‌ها سر جایش است و اوضاع بیمارستان‌ها هم خوب خوب است! این را به چه کسی می‌خواهید بگویید؟! مگر برای کسی مهم است؟ بروید ببینید مردم در خیابان‌ها چکار می‌کنند؟ وقتی پرسپولیس برد همه در حلق هم شادی کردند. اصلا متوجه نمی‌شوند. من و شما بیش از یک سال است که این هشدار‌ها را داریم می‌دهیم آیا فرقی کرده است؟ هر بار بدتر می‌شود. دور از ذهن نیست که پرسنل پزشکی ول کنند و بروند. مرگ و میر پرسنل پزشکی را نادیده می‌گیرم این چه زندگی است که برای ما درست کرده اند؟ هیچ کسی کارش را درست انجام نمی‌دهد، بعد ما موظف هستیم کارمان را درست انجام بدهیم؟ این نمی‌شود، همه ما بار‌ها مریض شده ایم و بار‌ها عزیزانمان را از دست داده ایم و افسرده ایم. با این حال کسی به این موضوع توجه نمی‌کند که رزیدنت‌های پزشکی چطور زندگی می‌کنند و امروز مردم با هم دسته جمعی به عروسی می‌روند و یکباره پنجاه نفر مریض می‌شوند و دو نفر هم می‌میرند و شاکی هم هستند. نباید مردم در مراسم شرکت کنند دولت هم باید قرنطینه کند و پزشکان هم کار خودشان را انجام بدهند، همه باید با هم تلاش کنیم. نمی‌شود که همه جا باز باشد، ولی بگویند تخت بیمارستانی پر شده و پزشکان باید بیشتر کار کنند مگر چنین چیزی می‌شود؟

-آیا به نظر نمی‌رسد پیک پنجم طولانی‌تر شده؟

چون کسی کاری نمی‌کند، منتظر هستند پیک خودش بخوابد. هیچ جوری نمی‌شود هیچ چیزی را پیش بینی کرد.

-روند واکسیناسیون نسبت به قبل بهبود پیدا کرده آیا می‌توان امید داشت پیک بیماری کنترل شود و مرگ و میر پایین بیاید؟

من روزی سی چهل نفر را می‌بینم که واکسن زده اند و به کرونا مبتلا شده اند

وقتی در پیک واکسن می‌زنید تاثیر واکسن از بین می‌رود

واکسن باید در فاصله زمانی کوتاه و تعداد زیاد زده شود

بستگی به مولفه‌های زیادی دارد. من روزی سی چهل نفر را می‌بینم که دو روز پیش، ده روز پیش یا یک ماه پیش واکسن زده اند و به کرونا مبتلا شده اند. وقتی در پیک واکسن می‌زنید تاثیر واکسن از بین می‌رود. کسی که واکسن زده و مریض شده یعنی واکسن عملا خاصیت خود را از دست داده است. از طرفی به کم شدن آمار مرگ و میر کمک می‌کند، ولی چون تعداد بیمار در مرگ و میر بسیار بالاست کسانی که واکسن گرفته و مبتلا می‌شوند زیاد هستند. من شش ماه پیش واکسن زده ام دیگر ایمنی ندارم. باید در چند ماهی که ایمنی وجود دارد واکسن بزنیم و این وضعیت را بشکنیم. مثل انگلیس و آمریکا. منظور من این است که برای کم کردن تعداد بیماران به یکباره ابتدا باید واکسن خوب داشته باشیم و دوم بیشتر کردن تعداد واکسیناسیون روزانه است تا واکسن در فاصله زمانی کوتاهی زده شود. باید روی حساب و کتابی باشد واکسن به طور مرتب به دست ما نمی‌رسد و از این و آن گدایی می‌کنیم.

-واکسن داخلی چطور است؟

هیچ چیزی از واکسن داخلی معلوم نیست، بیشترین دیتای منتشر شده از واکسن کوبایی است که قابل قبول است. تا اینجا هیچ کدام از قول‌های دو هفته دیگر و یک ماه دیگر محقق نشده است.

-برخی مبتلا به کرونا هستند و نوبت واکسن آن‌ها رسیده و برای تزریق می‌روند، آیا این کار تاثیر واکسن را از بین نمی‌برد؟

واکسن زدن در زمان بیماری تقریبا هیچ تاثیری ندارد

آن‌ها واکسن را از دست می‌دهند. کسانی که بیماری را به طور خفیف گرفتند بین بیست تا چهل روز از شروع بیماری باید واکسن را بزنند. کسانی که بستری می‌شوند بهتر است دو ماه از شروع بیماری آن‌ها بگذرد بعد واکسن بزنند. یعنی هر چقدر فاصله کمتر باشد ایمنی زایی کمتر است و واکسن زدن در زمان بیماری تقریبا هیچ تاثیری ندارد.

-ولو اگر دوز دوم را نیز بزنند؟

دوز یک دو باید در فاصله مناسب زده شود. اگر می‌توانند باید دوز یک و دو را در زمان مناسب بزنند در غیر این صورت فقط واکسن دوم برای آن‌ها ایمنی ایجاد می‌کند. امروز در پیک واکسن می‌زنند در پیک تعداد زیادی بیمار وجود دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار