انتخاب شهردار گام نخست منتخبان مردم در آستانه شروع بکار شورای ششم همدان قرار گرفته و هر یک از ۱۱ عضو دور جدید شورا با حضور در محافل خبری و جمع مردمی سعی بر تحولگرا نشان دادن نگرش‌های خود پیرامون مدیریت شهری دارند.
کد خبر: ۹۸۲۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲ 30 July 2021
انتخاب شهردار گام نخست منتخبان مردم در آستانه شروع بکار شورای ششم همدان قرار گرفته و هر یک از ۱۱ عضو دور جدید شورا با حضور در محافل خبری و جمع مردمی سعی بر تحولگرا نشان دادن نگرش‌های خود پیرامون مدیریت شهری دارند.

به گزارش تابناک همدان، شمارش معکوس برای روی کار آمدن ۱۱ عضو منتخب مردم همدان برای دور جدید شورای اسلامی شهر آغاز شده و در این بین اعضای جدید بیش از قدیمی‌ها به دنبال طرح دیدگاه‌ها و اهداف خود هستند.

انتخاب شهردار مهمترین تصمیم در شورای ششم خواهد بود و براین اساس هر یک از اعضای شورا به دنبال مدیری هستند که با تفکرات و شاخص‌های مدنظر آن‌ها همخوانی داشته باشد.

در چیدمان شورای ششم به طور تقریبی ۹۰ درصد از منتخبان به لحاظ جریان سیاسی، تفکراتی نزدیک به یکدیگر دارند و همین مساله شاید به یکپارچگی در تصمیم گیری‌ها منجر شود.

اما در انتخاب شهردار می‌توان از هم اکنون اختلاف نظر‌ها در بین منتخبان شورای ششم را به وضوح دید و اینکه عده‌ای اصرار به تغییر شهردار دارند و برخی نیز ابقای شهردار فعلی را خواستارند.

اما و اگر‌ها در ماندن یا رفتن صوفی

«عباس صوفی» شهردار همدان را می‌توان جزو معدود مدیران شهری دانست که در یک دوره پنج ساله با کمترین چالش و تنش با اعضای شورا همکاری داشته است.

اگرچه وی در مقطعی با برخی از اعضای شورا دچار چالشی جدی و حتی شایعه استیضاح وی هم مطرح شد، اما در مجموع اتفاق ناخوشایندی در دوره پنجم شورا به لحاظ تغییر شهردار را شاهد نبودیم.

اگرچه صوفی در مقطعی با برخی از اعضای شورا به چالش جدی خورد و حتی شایعه استیضاح وی هم مطرح شد، اما در مجموع اتفاق ناخوشایندی در دوره پنج شورا به لحاظ تغییر شهردار شاهد نبودیم.

هر چند برخی تصمیم‌های اجرایی شهردار همدان با آنچه که مدنظر اعضا شورا بود، همخوانی نداشت، اما او توانست اقبال عمومی را به لحاظ عملکردی به دست آورد.

گشایش معابر، پل سازی، افزایش چشمگیر سرانه فضای سبز، نهضت آسفالت، رسیدگی به نیاز‌های نقاط کمتر برخوردار، ایجاد فرهنگسرا و امکانات ورزشی در کنار ساخت پارک‌های محله‌ای به خصوص در نقاط حاشیه شهر، تحول در مبلمان شهری و ساماندهی ورودی‌های شهر جزو فعالیت‌ها قابل توجه وی در دوره پنجم شورا بود.

همچنین ایجاد ساختار منسجم و منظم در امور اجرایی و اداری شهرداری به ویژه در حوزه خدمات به مردم و تکریم ارباب رجوع، شفاف‌سازی و برچیدن هرگونه تخلف و فساد در مناطق و سازمان‌های مختلف نیز جزو دستاورد‌های مهم او در دوره مدیریت شهری بوده است.

با این حال برخی اعضای شورا با وجود اینکه از عملکرد وی در دوره حضورش به عنوان شهردار مطلع هستند، اما گزینه‌های دیگر را نیز برای انتخاب شهردار دوره ششم مدنظر قرار داده‌اند.

انتخاب شهردار، سوژه خبری منتخبان شورای ششم

برخی منتخبان مردم در شورای ششم همدان در مصاحبه‌های خود طی هفته‌های اخیر به موضوع انتخاب شهردار پرداخته‌اند و به نوعی دیدگاه‌های شخصی خود را بازتاب داده‌اند.

«سعید نظری» منتخب شورای ششم شهر همدان در این باره گفت که انتخاب شهردار مهمترین وظیفه شورای شهر است که این کار مهم در لحظه آغاز هر شورای شهری انجام می‌شود و به نوعی لبه تیغ راه رفتن است و برابر قانون باید شهرداری انتخاب شود که جهادی و مردمی باشد.

دیدگاه این منتخب شورای ششم در انتخاب شهردار اینگونه تکمیل می‌شود که نمایندگان خود را وقف مردم می‌کنند و کار اصلی شورا کشف انتخاب شهردار انقلابی و جهادی است.

وی انتخاب شهردار در این دوره را فینال انقلابی گری عنوان می‌کند و می‌افزاید: مهمترین چالش شهر همدان، عدم در آمد پایدار برای شهرداری است و اگر درآمد پایدار را با تفکر انقلابی و جهادی ایجاد کنیم، بدون شک شاهد تغییرات بزرگ در حوزه مدیریت شهری خواهیم بود.

«محمود مسگریان» دیگر منتخب مردم در شورای ششم نیز گفت: شورای ششم در اولین گام اقدام به جمع‌آوری نظرات تعداد پرشماری از نخبگان دانشگاهی، حوزوی، اداری و ... درباره تدوین شاخص‌ها، معیار‌ها و نیز فرایند پیشنهادی انتخاب شهردار کرد.

وی اظهار داشت: اجرایی شدن شهر و شهرداری الکترونیک و سرعت بخشیدن در ارایه خدمات و مجوز‌ها به شهروندان، اجرای عدالت شهری و توزیع متوازن منابع در مناطق مختلف شهری، شفافیت در مدیریت شهری، توجه خاص به بافت‌های فرسوده، توسعه زیرساخت‌های گردشگری، ارتقای زیست محیطی، لزوم تهیه پیوست‌های مطالعاتی دقیق و کارشناسی برای طرح‌ها از مهمترین معیار‌ها در انتخاب شهردار جدید است.

مسگریان اضافه کرد: شورای منتخب هنوز وارد بررسی مصداقی گزینه‌ها نشده و گمانه‌زنی‌های غیررسمی نیز مورد تایید نیست.

مسگریان: شورای منتخب هنوز وارد بررسی مصداقی گزینه‌ها نشده و گمانه‌زنی‌های غیررسمی نیز مورد تایید نیست.

اما علی اکبر کاووسی امید دیگر عضو منتخب شورای ششم در گفتگو با رسانه‌ها اینگونه بیان کرده است ۲۰ گزینه جهت انتخاب شهردار مدنظر هستند که بومی بوده و دارای سابقه مدیریتی در حوزه‌های مختلف هستند.

وی عباس صوفی و چند تن از مدیران شهرداری را جزو این گزینه‌ها دانست و اضافه کرد: نخستین جلسه شورای ششم اواسط ماه جاری تشکیل می‌شود.

تصمیم گیری به دور از احساس، خواسته مردم

با این حال مردم همدان توقع دارند هرگونه تصمیم گیری در انتخاب شهردار به دور از احساس و حب و بغض باشد.

اینکه شایعه‌هایی مبنی بر تسویه حساب برخی منتخب مردم در شورا از شهردار فعلی به گوش می‌رسد و اینکه احساسات شخصی را چاشنی تصمیم گیری‌ها کنند.

قطع به یقین پذیرش هر مسوولیتی با چالش و نواقصی همراه است و شهردار فعلی همدان نیز از این امر مستنثی نبوده و نباید اقدام احساسی در انتخاب مدیریت شهری در دوره جدید شورا داشت.

موضوعی که هم اکنون در فضای مجازی بسیار مطرح است و اغلب کاربران معتقدند که در انتخاب شهردار، باید اولویت با شهردار فعلی باشد چرا که در این سال‌ها به خوبی نقاط ضعف و قوت مدیریت شهری را شناسایی کرده و می‌تواند در دوره جدید شرایط بهتری را در خدمت به مردم رقم بزند.

از سوی دیگر انتخاب شهردار جدید هم چالش‌های خود را دارد و ماه‌ها طول می‌کشد تا بتواند با وضعیت موجود در مدیریت شهری آگاه شده و برنامه ریزی کند.

باید دید شورای ششم چه تدبیری را در انتخاب شهردار رقم خواهند زد و آینده مدیریت شهری به کدام سو جهش پیدا می‌کند.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار