رییس کل دادگستری استان همدان گفت: ۲۱۲ هزار و ۵۳۹ فقره پرونده در شورای حل اختلاف مختومه شده است که این امر موجب کسب رتبه اول صلح و سازش با کسب ۴۷ درصد در سطح کشور شده است که این آمار در سحطح کشور ۳۲ درصد است.
کد خبر: ۹۷۴۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷ 27 June 2021
رییس کل دادگستری استان همدان گفت: ۲۱۲ هزار و ۵۳۹ فقره پرونده در شورای حل اختلاف مختومه شده است که این امر موجب کسب رتبه اول صلح و سازش با کسب ۴۷ درصد در سطح کشور شده است که این آمار در سحطح کشور ۳۲ درصد است.
 
 
به گزارش تابناک همدان، رییس کل دادگستری استان همدان در جمع خبرنگاران گفت: در دادگاه‌ها و دادسرا‌ها به جزء شورای حل اختلاف و اجرای احکام ۲۷۱ هزار و ۱۶۷ فقره پرونده مختومه شده است که ۱۵ هزار و ۸۶۷ فقره پرونده در مقایسه با سال گذشته بیشتر شده است.

محمد رضا عدالت خواه افزود: ۷۴۶ هزار و ۷۲۵ فقره پرونده وارد مجوعه قضایی و شورای حل اختلاف استان شده است که ۷۴۹ هزار ۴۲۶ فقره پرونده مختومه شده است که ۲ هزار و ۷۰۱ فقره پرونده بیش از وارده مختومه شده است که این آمار نشان دهنده این است که پرونده‌های معوقه سال‌های گذشته نیز در کنار رسیدگی به پرونده‌های جاری مختومه شده است.
 

عدالت خواه گفت: با توجه به اینکه دادگاه‌ها حکم صادر می‌کنند، اما دادگاه‌ها و دادسرا‌های استان ۴۲ هزار و ۳۸۵ فقره پرونده را به صلح و سازش ختم کرده اند که شامل ۷.۵ درصد کل پرونده‌های دادگاه‌ها و دادسرا‌های استان منتهی به صلح و سازش شده است.

رییس کل دادگستری استان همدان اشاره‌ای به ظهور کرونا ویروس و تاثیر آن در این مجموعه کرد و گفت: با توجه به ظهور کرونا ویروس که تاثیر بسیار مستقیم بر روی عملکرد سازمان دارد، زیرا مواجه حضوری با افراد برقرار می‌شود و این آمار عملکرد با توجه به اینکه ۷۰ قاضی و ۱۶۰ کارمند در سراسر استان به ویروس کرونا آلوده شدند، اما کار دادگستری یک روز تعطیل نشد.

کسب رتبه‌های برتر دادگستری استان در سطح کشور

عدالت خواه به کسب رتبه‌های برتر دادگستری استان همدان در سطح کشور اشاره گرد و گفت: دادگستری استان همدان موفق به کسب: رتبه اول در مصالحه با ۴۷ درصد شد.

وی افزود: در ۱۰ سال گذشته ۵۸۸ نفر عف شدند که در ۲۱ ماهه گذشته یک هزار و ۵۲۶ نفر عف شدند البته این عف منوط به اصلاح رفتار و متنبه و باز اجتماعی شدن افراد است که حضورشان در اجتماع آثار منفی نداشته باشد که به همین منظور رتبه اول عف در طح کشور را کسب کردیم.

 لازم به ذکر است که برخی از این افراد که شامل عف شدند حافظ جزء یا کل قرآن شده اند.

وی اشاره‌ای به کسب رتبه اول آزادی مشروط در سطح کشور و کسب رتبه اول اتقان آرا در سطح کشور کرد و عنوان کرد: نرم کشور در نقض آرایی که وارد دادگاه تجدید نظر می‌شود ۲۰ درصد است، اما در استان همدان ۱۲ درصد آرا نقض می‌شود لازم به ذکر است این آمار در اردیبهشت ماه به ۷ درصد رسیده است. 

عدالت خواه ادامه داد: علت ارتقاع کیفیت کار به دلیل وجود سامانه ابتکاری تحت عنوان سامانه "ساآب" یعنی سامانه ارزشیابی آراء بدوی است که آراء قضات تک به تک نمره گذاری می‌شود که این امر ابتکاری استان است و زمانی که آیت الله رییسی به استان سفر کردند از این طرح استقبال کردند و دستور دادند سامانه "ساآب" و سه سامانه دیگر نیز سراسری شود و در سطح کشور اجرایی شوند که این عوامل کمک به دادرسی قوی می‌کند.

وی در خصوص رضایتمندی ارباب رجوع از نحوه رسیدگی به پروند‌ها گفت: در رابطه با رضایتمندی با کسب نمره ۸۳ رتبه چهارم کشوری کسب شده است.


راه اندازی سامانه ملاقات از راه دور 

رییس کل دادگستری استان همدان گفت: سامانه‌ای به منظور ملاقات زندانیان در بند، راه اندازی شده که خانواده‌ها می‌توانند از طریق فضای مجازی به صورت اینترنتی با زندانی ملاقات کنند.

 عدالتخواه گفت: خانواده برخی از زندانیان در خارج از استان ساکن بوده و برای حضور در همدان و دیدار و ملاقات با زندانی دچار مشقت‌هایی می‌شوند بنابراین تدبیری برای ملاقات زندانیان از راه دور اندیشیده شد.

وی با بیان اینکه این سامانه روز گذشته در زندان همدان راه اندازی شد اضافه کرد: بر این اساس خانواده زندانی با حضور در دفاتر خدمات قضایی و طی فرایندی می‌توانند به صورت مجازی با زندانی صحبت کنند و زندانی هم در جریان وضعیت خانواده قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: با توجه به رهنمود و تاکید رهبری فرزانه انقلاب به استفاده از توان جوانان «صالح، انقلابی و فاضل در مسئولیت‌های قوه قضائیه» میانگین سنی روسای دادگستری استان همدان چهار سال و دادستانی پنج سال کاهش داشته است و آن‌ها به همراه خانواده ملزم به اقامت در محل خدمت شدند.

رییس کل دادگستری استان همدان گفت: همچنین در راستای رفع موانع تولید از بنگاه‌های اقتصادی، ۲۰۷ جلسه با فعالان اقتصادی تشکیل و ۲۷۷ مکاتبه برای تسهیل امور تولید و سرمایه گذاری صورت گرفت که نتیجه آن فعال شدن مجدد ۵۷ کارگاه، مرکز تولید و کارخانه و جلوگیری از بیکار شدن ۴۲۲ کارگر بوده است.

عدالتخواه با بیان اینکه رویکرد اصلی قوه قضائیه فساد ستیزی است گفت: برای پیشگیری از فساد اداری کارگروهی با مسوولیت معاونت پیشگیری از وقوع جرم با عنوان «شناسایی و پیشگیری از عوامل فساد زا در ادارات» تشکیل شده که نهاد‌های اطلاعاتی نیز با این معاونت همکاری دارند.

وی اضافه کرد: این کارگروه اقدام به دعوت از مدیران و سوال درباره کارمندان زیر مجموعه آن‌ها به منظور پی بردن به تسلط آنان به وضعیت کارمندان و راه‌های و ورودی‌ها و منافذ فساد می‌کنند و در صورت آشنا نبودن مدیران با منافذ فساد، این موارد به آن‌ها اطلاع داده می‌شود.

رییس کل دادگستری استان همدان ادامه داد: با توجه به اطلاع رسانی منافذ فساد در صورت کوتاهی و بی توجهی مدیر، با این مسئول به علت «ترک فعل» برخورد قضایی صورت می‌گیرد چرا که نتیجه غیرمستقیم وجود فساد در سیستم اداری بدبینی به کلیت نظام است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار