آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه بیشتر مشکلات جامعه ناشی از سوء مدیریت برخی از کاندید‌ای ریاست جمهوری سال جاری است، تصریح کرد: اگر بنا باشد که کاندیدای ریاست جمهوری با سیاست‌های گذشته مملکت را اداره کنند نه‌تن‌ها اتفاق مثبت و خوبی در کشور رخ نخواهد داد بلکه وضعیت جامعه از همه لحاظ بدتر و دردناک‌تر خواهد شد.
کد خبر: ۹۷۱۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶ 15 June 2021
کارشناس و پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه لازم است که همزمان با گشایش سیاست داخلی در بحث سیاست خارجی و اقتصادی هم شاهد تغییر و تحولاتی در این خصوص باشیم، اذعان کرد: لازم است که کاندید‌های سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری در ابتدا به بررسی مشکلات اقتصادی، معیشتی و اجتماعی بپردازند و سپس برای حل آن مشکلات تصمیم بگیرند؛ انسان، در زندگی همواره در معرض انتخاب‌های گوناگونی قرار می‌گیرد و در عرصه‌های مختلف، دست به انتخاب می‌زند.

به گزارش تابناک همدان؛ انتخاب رشته تحصیلی، شغل، همسر و حتی انتخاب شیوه و اصول زندگی و بسیاری از انتخاب‌های دیگر که همگی به‌نوعی تمام یا قسمتی از زندگی انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین انتخاب، یک اصل جدانشدنی در زندگی انسان است. حتی خداوند نیز به انسان توانایی اختیار عطا فرموده تا خود بر اساس راهنمایی پیامبران و کتب آسمانی راه حق و باطل را از یکدیگر بازشناسد و به انتخاب بهترین راه دست بزند.

در کشور جمهوری اسلامی نیز که بر مبنای اصول و اعتقادات دینی پایه‌ریزی شده است، مردم حق دارند برای آینده کشور خویش تصمیم‌گیری کرده و به انتخاب اصلح بپردازند.

بنابراین، باید در مقابل این حق، احساس تکلیف کرد، برنامه‌ها و طرح‌های کاندیدا‌ها را بررسی و به انتخاب اصلح‌ترین فرد برای تصدی پست ریاست‌جمهوری اقدام کرد.

با شروع ثبت‌نام کاندید‌های ریاست جمهوری شاهد صف طویلی از کاندیدا‌ها از اقشار و تفکرات متفاوت از مردم بودیم و به‌نظر می‌رسد که در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری شاهد رقابت تنگاتنگ بین کاندید‌اهای مختلف باشیم.

با توجه به شرایط حاکم بر جامعه به‌نظر می‌رسد که مردم توقعات بسیار زیادی در همه حوزه‌ها ازجمله اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و ... از رئیس‌جمهور آینده دارند.

از طرفی دیگر با توجه به افزایش شمار آسیب‌های اجتماعی در جامعه این نگرانی را برای مردم ایجاد کرده است که اگر دولتی بعدی هم به این حوزه توجه نکند چه مسائل و مشکلاتی در این خصوص به وجود خواهد آمد.

در این راستا به سراغ یکی از کارشناسان آسیب اجتماعی رفته که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

محمدرضا محبوب‌فر با بیان اینکه اولین آسیب اجتماعی کشوری که در حال حاضر وجود دارد کاهش آستانه صبر مردم و افزایش خشونت در جامعه است، اظهار کرد: این خشونت در جامعه به صورت‌های مختلف در جامعه نمایان می‌شود و نرخ افزایش خودکشی‌ها، دزدی، افسردگی تأکیدی بر این موضوع است.

وی با بیان اینکه خشونت نسبت به خود و دیگران یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی است که تاکنون شناخته شده است، افزود: متأسفانه در چند سال اخیر شاهد افزایش خشونت و آسیب‌های اجتماعی در کشور بوده‌ایم.

وی افزود: خشونت نسبت به خود باعث خودکشی می‌شود و خشونت نسبت به دیگران باعث قتل و خشونت خانوادگی در جامعه می‌شود.

این کارشناس آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه کرونا و وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه باعث افزایش خشونت در جامعه شده است، افزود: بیماری کرونا، بی‌تدبیری برخی از مسئولین و تورم موجب ایجاد فقر در جامعه و افزایش خشونت اجتماعی شده است.

 افزایش ۳۰ درصدی شمار زنان خانوار

محبوب‌فر با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی شمار زنان خانوار در سال ۱۳۹۹، گفت: افزایش نزاع، درگیری و کودک‌آزاری یکی دیگر از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در چند سال اخیر است که متأسفانه به آن توجه چندانی نشده است.

وی با اشاره به تعهد و قول مسئولان دولتی مبنی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی در سال ۱۳۹۸، افزود: در حال حاضر نه‌تن‌ها آسیب‌های اجتماعی در جامعه کاهش نیافته است بلکه شاهد افزایش بی‌رویه ناهنجاری‌ها در اجتماع هستیم.

این پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر زنان در جنگ مشکلات معیشتی به سر می‌برند، افزود: در دو سال اخیر مشکلات روانی و خانوادگی در صدر تماس‌های اورژانس اجتماعی در کشور قرار گرفته است.

محبوب‌فر با اشاره به افزایش بی‌سابقه آمار آسیب‌های اجتماعی نهاد‌هایی همچون پزشکی قانونی و سایر نهاد‌های مربوطه، عنوان کرد: وضعیت یک روز معمولی در حال حاضر در جامعه نشان می‌دهد که با افزایش ۷۰ درصدی نرخ کالا‌های اساسی، مواد غذایی و خودرو و ... مواجه هستیم.

وی با اشاره به صف‌های بسیار طولانی کاندیدای ریاست جمهوری در وزارت کشور، مطرح کرد: در پنج روز مهلت ثبت‌نام کاندید‌ای ریاست جمهوری تعداد بی‌شماری از افراد با تفکرات گوناگون در این عرصه شرکت کردند، این در حالی است که مردم از اوضاع جامعه راضی نبوده و پیش‌بینی می‌شود در عرصه انتخابات غایب باشند.

این آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه بیشتر مشکلات جامعه ناشی از سوء مدیریت برخی از کاندید‌ای ریاست جمهوری سال جاری است، تصریح کرد: اگر بنا باشد که کاندیدای ریاست جمهوری با سیاست‌های گذشته مملکت را اداره کنند نه‌تن‌ها اتفاق مثبت و خوبی در کشور رخ نخواهد داد بلکه وضعیت جامعه از همه لحاظ بدتر و دردناک‌تر خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار