مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: از میان آثار ۲ هزار و ۹۱۱ نفر ۷۹۴ اثر متعلق به ۳۹۳ نفر به مرحله نهایی داوری راه یافتند و برگزیدگان مشخص شدند.
کد خبر: ۹۷۰۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۷ 13 June 2021

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: از میان آثار ۲ هزار و ۹۱۱ نفر ۷۹۴ اثر متعلق به ۳۹۳ نفر به مرحله نهایی داوری راه یافتند و برگزیدگان مشخص شدند. 

به گزارش تابناک همدان، دکتر عاطفه زارعی ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه استان همدان که با موضوع نخستین جشنواره ملی کودک و نوجوان شعر و داستان دوست من کتاب برگزار شد، اظهار کرد: کتاب در رشد اجتماعی افراد موثر بوده و در تعیین سرنوشت انسان‌ها نقش اساسی ایفا می‌کند بنابراین تمام تلاش ما ترویج هر چه بیشتر فرهنگ مطالعه در عموم مردم است.

وی با بیان اینکه زبان و شعر و داستان در فهم بیشتر مطالب و مسائل مختلف آدمی را کمک می‌کند افزود: به همین جهت جشنواره ملی شعر و داستان دوست من کتاب ویژه کودکان و نوجوانان با اهداف ترویج فرهنگ مطالعه، معرفی کتابخانه‌های عمومی و انس بیشتر با کتاب برنامه ریزی و اجرا شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه مباحث اجتماعی، سیاسی، عاطفی در قالب شعر و داستان مطرح می‌شود تأثیر بیشتری بر مخاطب می‌گذارد تصریح کرد: این جشنواره به ابتکار محفل ادبی هگمتانه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان و به دبیری مسعود طاهری‌عضد شاعر نام آشنای استان همدان در سطح ملی برگزار شد.

عاطفه زارعی ادامه داد: جشنواره ملی دوست من کتاب به ابتکار محفل ادبی هگمتانه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در سطح ملی آغاز شد و ونخستین دوره آن با استقبال بسیار پر شور علاقمندان در سراسر کشور برگزار شد.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی برای جشنواره از هفته کتاب سال ۱۳۹۹ آغاز و فراخوان آن در اول آذر ماه منتشر شد تصریح کرد: این برنامه تا پایان دی ماه برنامه ریزی شده بود که در نهایت به دلیل استقبالی که از آن به عمل آمد تا پایان بهمن ماه تمدید شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه کارگاه‌های آموزشی در فضای مجازی برای علاقمندان توسط بزرگان شعر و ادب این مرز و بوم برگزار شد ادامه داد: این جشنواره در بخش شعر در سه بخش، شاعران کودک (از ۷ تا ۱۲ سال)، شاعران نوجوان (از ۱۳ تا ۱۷ سال و بخش شاعران جوان و بزرگسال (بالای ۱۸ سال) و در بخش داستان کوتاه در سه بخش، نویسندگان کودک (از ۷ تا ۱۲ سال)، بخش نویسندگاان نوجوان (از ۱۳ تا ۱۷ سال) و بخش نویسندگان بزرگسال (بالای ۱۸ سال) در نظر گرفته شد. 

وی خاطرنشان کرد: موضوعات آثار ارسالی در این جشنواره شامل کتاب و کتابخوانی (نقش مطالعه در زندگی فردی و تعیین سرنوشت جامعه) و کتابخانه چشمه همیشه جوشان دانش؛ (تاثیر کتابخانه‌های عمومی در رشد فرهنگ کتابخوانی) بودند. 

زارعی گفت: داوران بخش شعر این جشنواره استاد مصطفی رحماندوست، استاد بیوک ملکی و استاد کمال شفیعی و داوران بخش داستان استاد محمد رضا یوسفی، استاد محمود پوروهاب و مجددا استاد کمال شفیعی داور بر عهده دارند.

وی اظهار کرد: بیش از ۲ هزار و ۹۱۱ نفر به این جشنواره آثار خود ارسال کردند که در نهایت ۷۹۴ اثر از ۳۹۳ نفر که واجد شرایط بودند به بخش نهایی راه یافتند و مورد داوری قرار گرفتند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تأکید کرد: ۱۹ استان کشور شامل قم، زنجان، فارس، چهارمحال و بختیاری، گلستان، خراسان رضوی، کرمان، آذربایجان شرقی، اردبیل، همدان، سیستان و بلوچستان، البرز، کردستان، لرستان، تهران، اصفهان، گیلان، آذربایجان غربی و خوزستان بیشتر آثار را به دبیرخانه ارسال کردند.

نوجوانان و کودکان غافلگیرمان کردند

دبیر محفل ادبی هگمتانه و نخستین جشنواره شعر و داستان دوست من کتاب نیز در این نشست اظهار کرد: آثار رسیده به جشنواره دوست من کتاب از خاش و زابل در استان سیستان و بلوچستان گرفته تا شهرستان خوی در ارومیه و از خرمشهر تا خراسان رضوی را در بر می‌گیرد.

مسعود طاهری‌عضد با بیان اینکه استقبال پرشور شاعران و نویسندگان عرصه ادبیات کودک و نوجوان باعث دلگرمی ما در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان بود افزود: آثار ادبی چه در بخش داستان و چه در بخش شعر نمود برجسته‌ای از بالندگی و پرورش ادبیات کودک و نوجوان در کشور را به نمایش گذاشت.

وی تصریح کرد: هیات علمی این جشنواره متشکل از یک تیم منسجم و نام آشنا و زبده در عرصه‌ی ادبیات کودک و نوجوان کشور است و به یاری خداوند این نخسنین گام برداشته ظرفیت لازم و کافی را برای ایجاد دبیرخانه‌ی دائمی به ارمغان آورد و ان شاالله تحت نظارت و حمایت‌های مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در جهت تداوم این مسیر مانعی وجود نخواهد داشت.

دبیر نخستین جشنواره سراسری شعر و داستان دوست من کتاب ادامه داد: در خصوص داوری‌ها این نکته قابل توجه است که در بخش مقدماتی و در بخش نهایی داوران گرامی به دقت تمامی آثار را ارزیابی کردند و با وجود نقطه نظرات مختلف به دادن نمرات و امتیاز‌ها پرداختند.

وی خاطرنشان کرد: دبیرخانه جشنواره جز ایجاد شرایط کاملا یکسان چه به لحاظ حذف نام‌ها و درج کد بر آثار و چه از لحاظ بررسی و دقت و جمعبندی آرا داوران که هر یک جداگانه امور داوری را به انجام رساندند هیچ گونه دخل و تصرفی در روند اجرای داوری نداشته و همه چیز را بر محور عدالت و شرایط یکسان برای ارزیابی داوران محیا ساخت.
طاهری گفت: از نظر دبیرخانه همه شرکت کنندگان، برگزیده و شایسته تجلیلند، اما بضاعت و روال جشنواره‌ها تنها امکان این را به نامی دهد که نفرات برکزیده را معرفی و تجلیل کنیم.

همدان گهواره ادبیات کودک و نوجوان

 وی اظهارکرد: استان همدان با داشتن هنرمندان، شاعران و نویسندگان متعالی و کارآزموده خود در عرصه ادبیات کودک و نوجوان به واقع لقب گهواره ادبیات کودک و نوجوان را لوح سینه خود ساخته است و این عنوان با وجود تلاش‌های پیوسته و خلق آثار برجسته این هنرمندان همچنان شایسته استان همدان است.

دبیر نخستین جشنواره سراسری شعر و داستان دوست من کتاب تأکید کرد: لازم به ذکر است دبیرخانه‌ی جشنواره در نظر دارد از یک چهره‌ی شاخص ادبی استان همدان در روز اختتامیه تجلیل به عمل آورد.
 
زارعی اظهار کرد: بیش از ۲ هزار و ۹۱۱ نفر به این جشنواره آثار خود ارسال کردند که در نهایت ۷۹۴ اثر از ۳۹۳ نفر که واجد شرایط بودند به بخش نهایی راه یافتند و مورد داوری قرار گرفتند که در نهایت 24 برنده نهایی خواهیم داشت که شامل سه نفر در بخش شاعران کودک، نفر در بخش شاعران نوجوان، و سه نفر در بخش شاعران بزرگسال هستند همچنین در بخش داستان نیز سه نفر در بخش نویسندگان کودک، سه نفر در بخش نویسندگان نوجوان و در بخش بزرگسالان نیز سه نفر به ترتیب اول تا سوم در بخش کودک و سه نفر به ترتیب اول تا سوم در بخش داستان نوجوان خواهند بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار