کد خبر: ۹۶۱۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲ 05 May 2021

جرج کلی یکی از نظریه پردازان شخصیت در این باره می نویسد که خودکشی راهی است برای کاهش تهدید به نظام استنباطی انسان‌ها، استنباطی که از خودمان و جامعه خویش داریم، جامعه اگر شرایط ارزش سخت گیرانه و پذیرش مشروط برای انسان‌ها تعریف کند، زندگی کردن در چنین جامعه‌ای سخت و رنج آور خواهد شد چرا که افراد از علاقه اجتماعی کمتری نسبت بهم برخوردار خواهند بود و به جای دست گیری از هم، مدام دنبال مچ گیری بزنگاه از همدیگر هستند، در چنین جوامعی انتقاد‌ها با هدف سازندگی گفته نمی شوند بلکه دقیقا هدفشان ناارزنده سازی و تخریب شخصیت طرف مقابل را تیررس خود قرار می‌دهند.

کافی است فقط با یک اشتباه و اتفاق، کل داشته‌ها و اندوخته‌ های یک عمر، به دست تاراج توسط مردمان نامهربان و ناهمدل ساکنین همین سرزمین برود.

مردمی که همیشه قاضی و صاحب نظر و منتقد هستند.
 
آری مشکل افراد این جامعه این نیست که «درست حرف زدن» را بلد نیستند بلکه دقیقأ مشکل این است که «حرف نزدن» بلد نیستند، افرادی که چیزی از الفبای سیاست نمی دادند، ولی در هنگام وقوع هر حادثه‌ای تبدیل به مفسران بی بدیل سیاسی می‌شوند، گویی که ناف آنها را با سیاست بریده اند، از علم روانشناسی همیشه مظلوم چیزی نگویم بهتر است، نا خودآگاه هر آنکه از مادر متولد می‌شود از طریق شهود به علم روانشناسی دست می‌یابد و خواندن یک کتاب روانشناسی اغلب زرد، مجوز ورود به همه مباحث را با شروع جمله ی؛ «به لحاظ روانشناسی» را به همه می‌دهد.

اغلب افراد این جامعه حس همه چیز دانی عجیبی دارند، افاضه فضل آنها تا ثریا همه قد می‌کشد. اصلا سکوت و نمیدانم چه واژه‌های غریب و مظلومی هستند، اصلا کی و چه زمانی به کار می‌آیند؟!

افراد این جامعه به آغوش کشیدن و همدلی را نیاموخته اند که هیچ، وقتی کسی برایشان شروع به حرف زدن میکند همیشه به جای گوش دادن محض، به دنبال پاسخ مد نظر خودشان می‌گردند، در واقع اصلا گوش نمی‌کنند تا طرف مقابل ناامید از همگان را اندکی درک کنند، اندکی لمس کنند، زخم‌ها و هراس‌ها و اشک‌های یک قلبی که ترکش بی مهری خورده، لحظه‌ای دیده شود تا شاید یا مبادا، حس همدلی و خود را جای دیگری گذاشتن در عمق وجودشان خدای نکرده قدری قلقلکی گردد.

افراد بی رحم این جوامع با نادانی و قضاوت‌های بی رحمانه و رگبارگونه خود می‌توانند یک نفر را روانه تیمارستان یا گورستان کنند و حتی بعد از مرگ انسان‌ها نیز دست از سر آن‌ها بر نمیدارند.
 
سوابق پژوهشی 

۱. اثربخشی آموزش کنترل تکانه بر رفتار‌های چالش برانگیز کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد. بالا چاپ شده در کتابچه همایش بین اللملی کودکان استثنایی (isc)

۲. اثربخشی برنامه مداخله بازی‌های شناختی بر توجه پایدار کودکان مبتلا به اتیسم با عملکرد بالا. چاپ شده در کتابچه همایش بین اللملی کودکان استثنایی (isc)

۳. بررسی رابطه کارکرد‌های اجرای (Ef) با رفتار‌های کلیشه‌ای در دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم. چاپ شده در ششمین همایش بین اللملی روانشناسی مدرسه (isc)

۴. اثربخشی زوج درمانی طرحواره محور بر رضایت زناشویی و صمیمیت جنسی مادران دارای فرزند با اختلال طیف اتیسم. چاپ شده در اولین همایش ملی آسیب شناسی روانی (isc) (مقاله برگزیده و ارائه سخنرانی)

۵. بررسی اثربخشی تکالیف مبتنی بر نظریه ذهن (TOM) بر میزان توجه پایدار کودکان پسر اتیستیک با کنش وری بالا (HF) چاپ شده در کتابچه اولین همایش ملی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان (isc)

۶. اثربخشی برنامه مداخله‌ای معنادرمانی بر باور‌های ناکارآمد بیماران مبتلا به پرفشاری خون. چاپ شده در اولین همایش بین اللملی مشاوره (isc) 

۷. تالیف چاپ کتاب اتیسم، راهنمای مداخلات نوین، انتشارات آوای نور تهران (۵۰۰ جلد)

۸. تالیف و چاپ کتاب اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی، انتشارات آوای نور (۵۰۰ جلد)

۹. عضو کمیته علمی، آموزشی و پژوهشی شهرستان البرز
حمایت‌های روانشناختی و اجتماعی روشی موثر در کاهش خودکشی افراد در معرض اقدام به خودکشی 
 
 
نسرین خان محمدی؛ دکتری تخصصی روانشناسی 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار