محمّد مددی گفت: اداره کل استاندارد استان در جهت تحقق شعار سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها برای استان برنامه ای مبنی بر شناسنامه دار کردن کالا‌ها و محصولات تولیدی و بومی در نظر گرفته که بتواند کمک حال موثری به تولید، اشتغال و اقتصاد باشد.
کد خبر: ۹۶۱۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵ 05 May 2021

محمّد مددی گفت: اداره کل استاندارد استان در جهت تحقق شعار سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها برای استان برنامه ای مبنی بر شناسنامه دار کردن کالا‌ها و محصولات تولیدی و بومی در نظر گرفته که بتواند کمک حال موثری به تولید، اشتغال و اقتصاد  باشد.

به گزارش تابناک همدان، مدیر کل استاندارد استان همدان بیان کرد: بر اساس وظایف ذاتی و مسئولیت‌های قانونی سازمان ملّی استاندارد در سطح کشور یکی از دستگاه‌های حامی تولید و مدافع مصرف کننده در سطح ملّی ست که عمده ماموریت‌های آن حاکمیتی و تصدی گری ست، به نوعی همراهی و پشتیبانی از واحد‌های تولیدی و خدماتی که بتوانند با تولید کالا‌های با کیفیت و رقابتی پاسخگوی بازار‌های داخلی و حضور موفق در بازار‌های صادراتی باشند.

مددی افزود: در حوزه صادرات و واردات، سازمان ملّی اسناندارد سال گذشته و امسال در جهت تسهیل و روان سازی فرایند صادرات و واردات کالا‌های حد واسط و مواد اولیه برای واحد‌های تولیدی تدوین بسته حمایتی انجام داده که این بسته در اوایل اردیبهشت ماه در سطح کشور به گمرکات و ادارات کل استاندارد استان‌ها ابلاغ شد که فرایند روان سازی و تسهیل در واردات مواد اولیه و مواد حد واسط برای واحد‌های تولیدی در عرض کوتاه‌ترین زمان از گمرکات کشور انجام شود.

وی اشاره کرد: در بخش تدوین، نشر و بروز رسانی استاندارد‌های ملّی که به عنوان یک نقشه راه برای واحد‌های تولیدی در جهت انتقال دانش فنی و تکنولوژی ایفای نقش می‌کنند یکی از مسیر‌های ست که کمک میکند واحد‌های تولیدی جهت گیری به سمت ارتقاع کیفیت، استمرار کیفیت و پاسخگویی مناسب و متناسب با نیاز‌های مصرف کنندگان داخلی، خارجی و دستگاه‌های پشتیبان در این حوزه از واحد‌های تولیدی و خدماتی مشمول استاندارد اجباری در کشور است.

مددی گفت: در بحث توانمند سازی و آموزش مدیران کنترل کیفی؛ در سطح استان بیش از ۵۰۰ نفر فارغ التحصیل دانشگاهی در رشته‌های مختلف وجود دارد که واحد‌های تولیدی استان طبق ماده ۲۰ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد به عنوان مدیران کنترل کیفیت واجد صلاحیت، تایید صلاحیت شدند و فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در جهت روزآمد و توانمند نگه داشتن این افراد هرسال برنامه‌های مدونی جهت آموزش و بروز سازی اطلاعات و دانش فنی این افراد به فراخور واحد‌هایی که در سطح استان و ملّی فعالیت می‌کنند انجام می‌شود که بتوانند به واحد‌های تولیدی در استمرار کیفیت، ارتقاع کیفیت، افزایش توان تولید واحد‌های تولیدی باستناد این استمرار کیفیت و ارتقاع کیفیت بتوانند کمک حال خوبی به واحد‌های تولیدی استان باشند.

مدیر کل استاندارد استان همدان اشاره‌ای به شناسنامه دار کردن محصولات استانی کرد و گفت: برای استان برنامه مجزایی مبنی بر شناسنامه دار کردن کالا‌ها و محصولات تولیدی و بومی استان در نظر گرفته شده که اگر کالا‌ها شناسنامه دار شوند می‌توان در سطح ملّی، استان و حوزه بازار‌های صادراتی به خوبی خود را نشان دهند که در نتیجه باعث ارتقاع تولید، توسعه اشتغال، رونق اقتصادی واحد‌های تولیدی استان می‌شود.

مددی در پاسخ به این سوال که با توجه به بحث قاچاق کالا شناسنامه دار کردن کالا و محصولات می‌تواند جلوگیری از قاچاق کند، گفت: شناسنامه دار کردن کالا یعنی کالا در سطح بازا‌های داخلی و بین المللی می‌تواند معرف باشد لذا می‌تواند کمک موثر و عملی به حذف کالا‌های قاچاق و بی کیفیت سایر کشور‌ها در بازار داخلی کند لذا هر میزانی که تولیدات داخلی از کیفیت خوبی برخوردار باشند باعث مبارزه با قاچاق کالا، جلوگیری از حضور کالا‌های بی کیفیت در شبکه توزیع و بازار‌های کشورمی شود.

وی تاکید کرد: مردم هنگام خرید توجه ویژه‌ای به نشان استاندارد داشته باشند، و آن را در دستور کار خود قرار دهند و در صورتی که کالایی دارای نشان استاندارد و کد ۱۰ رقمی الصاق شده باشد در صورت مشکوک به کم کیفیتی و بی کیفیتی می‌توانند با ارسال کد ۱۰ رقمی به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ کمتر از ۳۰ ثانیه مشخصات کالا را دریافت کنند. 

مدیر کل استاندارد استان همدان در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه شاهد جعل نشان استاندارد هستیم آیا می‌توان در تحقق شعار سال گامی در این زمینه برای جلوگیری از این امر کرد، گفت: هدف گذاری سازمان ملّی استاندارد ایران در حوزه تولید، نظارت‌های حاکمیتی و تصادفی از واحد‌های تولیدی و خدماتی را جزء وظایف ذاتی و جاری سازمان دانست که این امر باعث افزایش کفیت کالا و خدمات میگردد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار