این روز‌ها فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی یکی از بستر‌هایی است که مورد توجه کاندیدا‌های احتمالی که در ماه‌های اخیر به صورت مستقیم تبلیغات خود را شروع کرده اند، قرار گرفته است و این افراد پا به رکاب برای حضور در فضای اجتماعی اقدام به معرفی خود توسط دوستان و طرفداران می‌کنند و به بهانه‌ها و مناسبت‌های مختلف غیرمستقیم رزومه و تحصیلات و توانمندی‌های خود را معرفی می‌کنند.
کد خبر: ۹۶۱۴۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲ 03 May 2021

برخی افراد هم با عناوینی، چون فعال سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در گروه‌های مجازی مختلف مانند واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و سایر فضا‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم از کاندیدا‌های مورد نظر خود حمایت کرده و با توهین به شخصیت دیگر کاندیدا‌ها به حقوق انسانی و اجتماعی آن‌ها خدشه وارد می‌کنند.

به گزارش تابناک همدان، انتشار مطالب و تصاویر برخی کاندیدا‌ها و عملکرد و رزومه آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی به وفور قابل مشاهده است و کمرنگ بودن نظارت و حتی قانون مشخص و بازدارنده تبلیغات زودهنگام در شبکه‌های اجتماعی موجب شده تا برخی کاندیدا‌ها و حامیانشان بعضاً اظهارنظر‌های جنجالی و بحث برانگیز نیز داشته باشند و به نوعی افکار و گفته‌های تبلیغاتی خود را در این فضای چالشی مطرح کنند.

این بستر و فضا به گونه‌ای اهمیت پیدا کرده است که هر روز شاهد ایجاد گروه‌ها و کانال‌های مختلف تحت عناوین گوناگون هستیم. با نزدیک شدن به انتخابات برای تعیین جانشین مرحوم عیسی جعفری، نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس، باز هم گروهی از کاندیدا‌ها که این بار اکثریتشان غیربومی هستند، با شعار «کیسه ندوخته ایم» سفر‌های خود را از هم اکنون برای جمع آوری رأی آغاز کرده اند.

سوال مهم اینجاست، افرادی که خود را لایق نمایندگی مجلس که پایگاه قانونگذاری و قانون‌مداری کشور است، می‌دانند، چرا در همین ابتدای کار قانون شکنی می‌کنند و در ایامی که حتی ثبت نام کاندیدا‌ها آغاز نشده و تبلیغات غیرقانونی است، اقدام به تبلیغ می‌کنند؟

نکته دیگر این است که مردمان بهار و کبودراهنگ به نقطه‌ای از فهم و بینش اجتماعی و سیاسی رسیده اند که بدانند افراد غیربومی که کمترین شناخت از روحیات مردم منطقه و مشکلات و خواسته‌های آن‌ها ندارند، نمی‌توانند گره‌ای از کارشان باز کنند و یقیناً فردی را انتخاب خواهند کرد که متولد، بزرگ شده و دغدغه‌مند مردم این مناطق باشد.

در این بین گویا شبکه‌های اجتماعی به فضای عامیانه تبدیل شده است و به علت نداشتن قانون خاصّ هر فردی با هر میزان تحصیلات اقدام به ایجاد کانال محلی کرده و برخی افراد به علت داشتن اعتبار ناچیز در بین مردم روستا‌ها و شهرستان کبودراهنگ، در کانال‌های محلی خود را به عنوان کاندیدای شورای روستا و برخی به عنوان کاندیدای نمایندگی مجلس اقدام به معرفی خود می‌کنند.

لازم به ذکر است فرماندار کبودراهنگ همواره در نشست‌های ستاد انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، نخستین میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا در شهرستان به مسئولان کمیته‌ها انتخاباتی تأکید می‌کند که روند قانونی و بی طرفی را سرلوحه فعالیت‌های ستاد انتخاباتی قرار دهند چراکه هیچ گونه کوتاهی قابل قبول نیست.

برای اتمام حجت با موارد و تخلفات اتنخاباتی گفت‌وگویی با معاون سیاسی، امنیتی فرماندار شهرستان کبودراهنگ نیز انجام دادیم که وی به برخورد قاطع و قضایی با نقض کنندگان قانون تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی تأکید کرد.

ابراهیم دهقانی‌خواه به خبرنگار ایسنا گفت: از زمان ثبت نام کاندیدا‌های شورا‌ها و میان‌دوره‌ای مجلس کمیته نظارت بر فضای مجازی در فرمانداری تشکیل شده است. برای پیگیری
چگونگی حضور کاندیدا‌ها در فضای مجازی و اظهارنظر طرفداران همچنین خود کاندیدا‌ها در فضای مجازی کمیته قضایی در فرمانداری کبودراهنگ تشکیل شده و نظارت‌های جدی صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: موارد غیرقانونی و توهین به شخصیت افراد همچنین تبلیغات زودهنگام در کانال‌های مجازی بررسی شده و به کمیته قضایی مجازی واقع در فرمانداری شهرستان کبودراهنگ اطلاع داده و در آنجا برای کاندیدا‌ها پرونده قضایی تشکیل می‌شود.

دهقانی‌خواه خاطرنشان کرد: تخلفات در کمیته قضایی جمع بندی و در تأیید و رد صلاحیت‌ها اعمال می‌شود و هر کاندیدایی باید با هر گونه موقعیت اجتماعی، شغلی و فرهنگی قوانین انتخابات و شخصیت دیگران پرا مورد احترام قرار دهد. 

وی همه هدف نیرو‌های هیئت اجرایی، هیئت نظارت و کمیته قضایی در فرمانداری را حفظ شأن کاندیدا‌ها برشمرد و تأکید کرد: از همه طرفداران و خود کاندیدا‌ها تقاضا داریم کانال‌هایی که در فضای مجازی ایجاد کرده اند، به شیوه صحیح مدیریت کنند و اجازه توهین و هتک حرمت به هیچ شخصیت و فردی را ندهند.

سیدایوب موسوی، بخشدار گل تپه شهرستان کبودراهنگ هم درباره روند پیشگیری از تخلفات کاندیدا‌ها شورا‌های اسلامی در شهر گل تپه و روستا‌های این بخش و طرفداران آن‌ها به خبرنگار ایسنا گفت: همه موارد تخلف کاندیدا‌ها به همراه مستندات که توسط اعضای هیئت‌های اجرایی و نظارت تأیید می‌شود، در روند رد و تأیید صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات شورای اسلامی در شهر و روستا‌ها گل تپه مدنظر قرار می‌گیرد در ضمن تاکنون در بخش گل تپه مشکل خاصی درباره تخلف کاندیدا‌ها گزارش نشده است.

درباره انتخابات پیش رو که قرار است ۲۸ خردادماه سال جاری برگزار شود با مردم نیز گفت‌وگویی انجام دادیم و نظرشان را جویا شدیم. کشاورزی از دهستان قهورد که برای کار بانکی به شهر گل تپه آمده بود، از کاندیدا‌ها انتظار داشت در تبلیغات شخصیت خود و دیگران را حفظ کنند.

همت رشیدی به خبرنگار ایسنا گفت: از کاندیدا‌های انتخابات مجلس انتظار می‌رود در مرحله اول قانون انتخابات را رعایت کنند تا آگاهی و علمشان توسط مردم زیرسوال نرود و در مرحله بعد به مردم قول ساخت و ساز و جاده سازی ندهند چراکه نماینده مجلس قرار نیست پیمانکار عمرانی در روستا‌ها باشد.

یک دانشجو هم اظهار کرد: فردی که در این رقابت پیروز میدان قدرت و موقعیتی که قانون برای آن‌ها تعیین کرده، می‌شود باید توانش را برای پیشرفت منطقه خود به کار گیرد نه برای ارتقاء شغلی و موقعیت خود.

عرفان کریمی که خود اهل شهر کبودراهنگ است، از نا هماهنگی و بی برنامگی اعضای کنونی شورای شهر کبودراهنگ گله‌مند بود چراکه اختلافات موجود در جمع اعضای شورا باعث تعطیلی این رکن مهم شهر شد و کبودراهنگ مدتی طولانی بدون شهردار و دو تن اعضای شورا اداره شد.

بانویی خانه دار و البته تحصیلکرده نیز از مردم خواست با مراجعه به وجدان خود در انتخابات حضور پیدا کنند و رأی دهند چراکه همیشه نمی‌توان با اتکا به تبلیغات فرد اصلح را انتخاب کرد.

طبق این گزارش، شهرستان کبودراهنگ با جمعیت ۱۴۳ هزار و ۱۷۱ نفر براساس تقسیمات کشوری دارای سه شهر و بخش، ۱۰ دهستان و ۱۲۸ آبادی دارای سکنه است و به عبارت دیگر حدود ۱۳.۹ درصد دهستان‌ها و ۱۱.۶ درصد از روستا‌های دارای سکنه استان در این شهرستان قرار دارند و ۸۰ درصد جمعیت شهرستان را روستانشینان تشکیل داده اند و همواره از ابتدای سال‌هایی که انتخابات در کشور برگزار شده، حضور مردم کبودراهنگ در پای صندوق‌های رأی پرشورتر از دیگر شهرستان‌ها در استان بوده است.
 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار