حبیب زاده بوکانی:
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قطعا مردم پول و امکاناتشان را در مسیری هزینه می‌کنند بنابراین امروز بهترین مسیر برای سرمایه گذاری، مسکن انبوه سازی است و به نظرم همین اخذ مالیات‌ها از خانه‌های خالی نقش اساسی را در این زمینه ایفا خواهد کرد.
کد خبر: ۹۶۰۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳ 02 May 2021
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قطعا مردم پول و امکاناتشان را در مسیری هزینه می‌کنند بنابراین امروز بهترین مسیر برای سرمایه گذاری، مسکن انبوه سازی است و به نظرم همین اخذ مالیات‌ها از خانه‌های خالی نقش اساسی را در این زمینه ایفا خواهد کرد.

به گزارش تابناک همدان، انور حبیب زاده بوکانی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضع مالیات بر خانه‌های خالی چه تأثیری بر کاهش قیمت مسکن دارد گفت: طبق پیگیری‌ها و آمار‌های رسمی که انجام شده است؛ در حال حاضر حدودا بیش از ۲میلیون خانه خالی از سکنه در کشور وجود دارد و همه کارشناسان در بخش اقتصادی و دستگاه‌های دولتی معتقدند که شناسایی خانه‌های خالی جهت اخذ مالیات کار دشواری است، ولی در تبصره ۷ ماده ۱۶۹ در ارتباط با این قانون می‌توان خانه‌های خالی را شناسایی کرد چرا که تبصره ۷ این ماده قانونی، وزارت راه و شهرسازی را مکلف می‌کند که در مدت ۶ ماه کار ساماندهی املاک و اسکان را با کمک دستگاه‌های دولتی و ذی ربط برای شناسایی خانه‌های خالی طراحی و راه اندازی کنند.

وی افزود: کار راه اندازی سامانه املاک و اسکان از سال ۹۸ کلید خورده است و قرار بود که این سامانه در سال ۹۹ کار خود را شروع کند، اما در آبان ماه سال ۹۹ شورای نگهبان ایراداتی به ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم وارد کردند و این ایرادات مجدد در مجلس بررسی شد و در نهایت در اواخر سال ۹۹ در مجلس یازدهم به تصویب نمایندگان مجلس و تأیید شورای نگهبان رسید و امروز هم به صورت قانون به دولت و دستگاه‌های اجرایی و ذی ربط ابلاغ شده است.

بوکانی در ادامه گفت: این قانون قطعا در کاهش قیمت مسکن می‌تواند تأثیرگذار باشد البته این مسئله خانه‌هایی که در قانون از مالیات معاف شده اند را شامل نمی‌شود.
وی در خصوص خانه‌هایی که طبق قانون شامل مالیات نمی‌شوند بیان کرد: این خانه ها، واحد‌های مسکونی‌ای که در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر وجود دارند؛ واحد‌های مسکونی در شهر‌هایی که بالای ۱۰۰هزار نفر جمعیت که در یک سال مجموعا ۱۲۰ روز و کمتر ساکن نداشته اند را شامل می‌شود.

وی افزود: همچنین اخذ مالیات در واحد‌های نوساز لازم به ذکر است که پس از ۱۲ماه و طی پروژه‌های انبوه سازی پس از ۱۸ ماه از زمان صدور گواهی پایان کار و همچنین پایان عملیات ساختمانی انجام می‌پذیرد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اهمیت این قانون گفت: این قانون مالیات بر خانه‌های خالی که در سال جدید به دولت و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است قطعا تأثیر و نقش خودش را در رابطه با مسئله خانه‌های خالی ایفا خواهد کرد چرا که هم دولت می‌تواند مالیات‌ها را اخذ کند و هم از مشکلات ناشی از خانه‌های خالی که در جامعه بوجود می‌آید جلوگیری می‌کند.

حبیب زاده بوکانی درخصوص سرمایه گذاری در بازار مسکن توضیح داد: قطعا مردم پول و امکاناتشان را در مسیری هزینه می‌کنند بنابراین امروز بهترین مسیر برای سرمایه گذاری، مسکن انبوه سازی است که مردم شروع کردند و بخش عظیمی انجام گرفته و بخش دیگر درصدد اتمام است که به نظرم همین اخذ مالیات‌ها از خانه‌های خالی نقش اساسی در این زمینه را خواهد داشت.

وی در خصوص آینده بازار مسکن گفت: آینده بازار مسکن بستگی به شرایط، موقعیت و ارزش پول ملی دارد، چون تمام این مسائل در رابطه با اقتصاد نقش اساسی را دارند یعنی وقتی که پول ملی جایگاه و ارزش خودش را بدست آورد قطعا در رابطه با مسئله مسکن از نظر نرخ و قیمت تأثیرگذار خواهد بود و به نظرم با حمایت وزرت راه و شهرسازی که الان هم مسکن ملی را طراحی کرده و در اغلب شهر‌ها اعلام کردند قطعا نتایج مطلوبی را در رابطه با مسئله مسکن در آینده خواهیم داشت.

وی در پایان تصریح کرد: اخذ مالیت‌های مستقیم که از خانه‌های خالی گرفته می‌شود نقش خودش را ایفا خواهد کرد از طرفی باید اخذ مالیات را داشته باشیم و از طرف دیگر هم مسئله خانه‌هایی که خالی هستند را بایستی حل کرد بنابراین قانون در این رابطه هم برنامه‌هایی دارد که اگر شناسایی شوند قطعا در رابطه با مسئله مسکن تأثیرگذار خواهد بود.

منبع: تابش کوثر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار