مدیرکل بیمه سلامت استان همدان خبر داد:
مدیرکل بیمه سلامت استان همدان از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه علوم پزشکی و تامین اجتماعی در استقرار نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک در مراکز دولتی و دانشگاهی خبر داد.
کد خبر: ۹۶۰۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۵ 01 May 2021
سعید فرجی با بیان اینکه بیمه سلامت از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ طرح نسخه‌نویسی الکترونیک را اجرایی و بعد نسخه پیچی الکترونیک را مورد توجه قرار داد اظهار کرد: نیمه اول سال گذشته نیز در خصوص آمادگی همکاران نسبت به تغییر و تحول اساسی در زمینه اسناد پزشکی، قرارداد‌ها و ثبت اسناد و نحوه ارسال آن‌ها جلساتی برگزار و تلاش‌های زیادی صورت گرفت.

به گزارش تابناک همدان، وی با بیان اینکه کاهش کاربرد دفترچه ابتدا از پزشکان عمومی و بعد متخصصین و نیز از شهر‌های کوچک شروع شد و از تیرماه سال گذشته در کل استان تحویل برگه‌های دفترچه به صورت CD از همکاران پزشک کاهش پیدا کرد که در اوایل مهرماه دیگر آن‌ها را تحویل نگرفتیم گفت: البته پزشکان برگه‌های دفترچه را می‌نوشتند و به داروخانه ارسال می‌کردند که در آنجا تبدیل به نسخ الکترونیک صورت می‌گرفت و یا پزشکان برگه مربوط به داروخانه را تحویل ما می‌دادند و در نهایت اسفند ماه اعلام شد پزشکان در تمام استان غیر از دو شهرستان همدان و ملایر درخواست دارویی را کاملا به صورت الکترونیک انجام دهند.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با اشاره به اینکه تقریبا برای نیمه دوم سال نیز به داروخانه‌ها گفته شد بعد از ثبت اسناد در سامانه دیگر نیازی به تحویل آن‌ها نیست و در این بین مغایرت‌ها نیز رفع شد افزود: با اطلاع‌رسانی صورت گرفته نسبت به استفاده از خدمات الکترونیک و کاهش کاربرد دفترچه، از آذرماه نیز به آزمایشگاه‌ها اعلام شد نسخ غیرالکترونیک را نپذیرند چرا که به کاهش کاربرد دفترچه کمک می‌کرد و باعث می‌شد نسخ الکترونیک افزایش یابد. 

فرجی با بیان اینکه در اسفندماه سال گذشته با توقف چاپ دفترچه‌های تامین اجتماعی چالش‌های توقف چاپ دفترچه را شناختیم و برای اینکه مردم راحت خدمات بیمه سلامت را دریافت کنند روند را تغییر دادیم و کاهش کاربرد دفترچه را مطرح کردیم افزود: به دنبال نهادینه کردن روش الکترونیک و جایگزین چاپ دفترچه بودیم که خوشبختانه این اتفاق افتاد.

وی بیان کرد: امسال نیز اعلام کردیم پزشکان استان از ۲۱ فروردین تمام درخواست‌های دارویی را به صورت الکترونیک انجام دهند یعنی قبل از اینکه چاپ دفترچه متوقف شود آن‌ها را به کاهش کاربرد دفترچه الزام کردیم.
 مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با تاکید به اینکه به دلیل شرایط کرونا و با جلساتی که با نظام پزشکی داشتیم، خیلی به پزشکان سخت نگرفتیم و این تعامل وجود داشت که تا حد امکان از خدمات الکترونیک استفاده کنند افزود: در این مدت پزشکان اگر با مشکلاتی مانند قطعی اینترنت مواجه شدند و امکان ثبت الکترونیکی وجود نداشت، می‌توانند در برگه‌های دفترچه موجود و یا سربرگ کلینیک خود نسخه را بنویسند و داروخانه‌ها نیز آن‌ها را پذیرش می‌کنند. 

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط قرمز کرونا در استان محدودیت‌ها به تعویق افتاد تا از این بحران خارج شویم و بعد کار را به طور جدی پیش گیریم گفت: در حال حاضر اکثر پزشکان بخش خصوصی نسخ الکترونیکی می‌نویسند و گاهی هم موازی با نوشتن دفترچه کاغذی پیش می‌روند، اما در خواست ما این است که کار را تنها به صورت الکترونیک انجام دهند و از برگه‌های دفترچه استفاده نکنند.

وی از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای استقرار نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک در مراکز دولتی و دانشگاهی با دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا و تامین اجتماعی خبر داد و افزود: طبق این تفاهمنامه بخشی از مطالبات مراکز دانشگاهی جلوتر از استان‌های دیگر دریافت شد و در اختیار عوامل دانشگاه قرار گرفت تا آن‌ها بتوانند سیستم‌هایی را خریداری و شبکه‌های خود را توسعه دهند و نیز نحوه کار را برای پزشکان خود را تعریف کنند.

مدیرکل بیمه سلامت استان همدان تصریح کرد: کمیته‌ای برای رصد و پیگیری مفاد تفاهم‌نامه تشکیل شده که می‌توان به بررسی روند خریداری سیستم و توسعه شبکه‌ها و نیز توجیه پزشکان از سوی دانشگاه اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه این کمیته تجهیز کامل مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی از بیمارستان‌ها تا درمانگاه‌ها و کلینیک‌های ویژه را برعهده دارد و روزانه رصد می‌کند گفت: طبق آخرین آمار تعداد قابل توجهی از پزشکان از این طریق به نسخه‌نویسی الکترونیک ترغیب شده‌اند و آموزش لازم را دیده‌اند که طی یک هفته اخیر تعداد آن‌ها دوبرابر شده است.

فرجی با بیان اینکه مدیریت در بخش‌های دولتی و دانشگاهی سخت‌تر از مراکز خصوصی است و کار سنگین، عنوان کرد: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در این زمینه نیز همکاری و همراهی خوبی وجود دارد که امیدواریم طی دو ماه آینده بخش عمده‌ای از پزشکان توان و امکان نسخه‌نویسی الکترونیکی را داشته باشند و آن را اجرایی کنند.
 
منبع: خبرگزاری فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار