معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان خبر داد:
معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان از مدیریت مصرف آب به وسیله بهره گیری از شیر‌های فشار شکن و کنترل‌گر‌ها خبر داد و گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی و افت حجم ذخایر آبی مدیرت فشار آب در ساعات پایانی شب در دستور کار آّبفای استان است.
کد خبر: ۹۵۸۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۶ 21 April 2021

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان از مدیریت مصرف آب به وسیله بهره گیری از شیر‌های فشار شکن و کنترل‌گر‌ها خبر داد و گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی و افت حجم ذخایر آبی مدیرت فشار آب در ساعات پایانی شب در دستور کار آّبفای استان است.

کاهش ۳۹ درصد نزولات جوی در سال جاری

به گزارش تابناک همدان، به نقل از روابط عمومی آبفای استان همدان، حمید رضا نیکداد ضمن اشاره به کاهش ۳۹ درصدی میزان نزولات جوی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: با توجه به شرایط موجود و کاهش حجم ذخایر آبی، رخداد سالی دشوار به لحاظ کمبود ذخایر آبی دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه در راستای عبور از شرایط پیش بینی شده ازابتدای سال جاری جلسات متعددی به منظورمدیریت شرایط برگزار شده است عنوان کرد: از جمله این جلسات میتوان به تشکیل کمیته مدیرت بحران و انسجام بخشی آب و آبفا، برگزاری جلسات مشترک با شرکت آب منطقه‌ای و برگزاری نشست مشترک با ستاد مدیریت بحران استانداری همدان اشاره کرد.

نیکداد با اذعان به اینکه شرکت آب و فاضلاب استان همدان از نخستین ساعات پس از تعطیلات نوروز کمیته‌های مدیریت بحران را تشکیل داد خاطرنشان کرد: در شرایطی که منابع آبی استان محدود و منابع آبی جدیدی نیز تعریف نشده است، لذا مدیریت مصرف از سوی مشترکین و انجام برنامه‌های متعدد از سوی شرکت آب و فاضلاب از الزامات می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه امسال به لحاظ کمبود منابع آبی سال خاصی را پیش روخواهیم داشت گفت: در راستای مدیریت هرچه شایسته‌تر منابع موجود شرکت آب و فاضلاب همدان ضمن اجرای دستورالعملی، سعی دارد کنترل شرایط موجود را امکان پذیرتر نماید.


به پروژه‌های ساختمان سازی جدید انشعاب داده نمی‌شود

معاون بهره بردری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان توضیح داد: درهمین راستا و بر اساس مصوبات کمیته مدیریت بحران، اعطاء انشعابات جدید به پروژه‌های ساختمان سازی از دستور کار خارج شده و متقاضیان می‌توانند در صورت نیاز آب مصرفی خود را از چاه‌های خصوصی تامین نمایند.

وی ادامه داد: همچنین در راستای مدیریت مصرف مشترکین، بهره گیری از شیر‌های فشار شکن و کنترل گر‌ها در دستور کارقرارگرفته که بر همین اساس طی ساعاتی مشترکین شاهد افت فشار آب مصرفی در منازل خود خواهند بود.

وی ضمن ارائه توضیحاتی عنوان کرد: ازآنجا که افزایش فشار آب در زمان‌هایی از شبانه روز که میزان مصرف مشترکین کاهش می‌یابد میتواند موجب ایجاد آسیب به انشعابات و شبکه و هدر رفت آب شود، لذا شیر‌های فشار شکن و کنترل گر‌ها در ساعات مذکور ضمن کاهش فشار آب، به پرشدن مخازن بالادست برای روز بعد کمک می‌کنند.

حمیدرضا نیکداد با بیان اینکه درحقیقت بهره گیری از فشار شکن‌ها به معنای ذخیره و توزیع عادلانه آب در شرایط موجود است خاطرنشان کرد: چنانچه ازشیر‌های فشار شکن استفاده نشود، فشار آب در برخی نقاط شهر زیاد و در برخی نقاط دیگر نامناسب است که همین خود موید تصمیمات آبفا مبنی بر توزیع عادلانه آب می‌باشد.

توزیع عادلانه آب همواره در دستور کار ما است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با نصب ۶۶ دستگاه فشار شکن و ۴۴ دستگاه کنترل‌گر در شهر همدان توزیع عادلانه آب را دروضعیت موجود را در دستور کارداریم، بیان کرد: کنترل گر‌ها به گونه‌ای تنظیم شده اند که در ساعات اعمال افت فشار، شهروندان تا طبقه سوم آپارتمان آب با فشار کم و ازطبقه سوم به بالا نارسایی‌هایی احساس خواهند کرد که البته عمده اعمال افت فشار در ساعات پایانی شب از ساعات ۱۲ بامداد تا ۴ صبح می‌باشد.
نیکداد همچنین اعلام کرد: درتمامی شهر‌های استان به جز شهر همدان بین ۱ تا ۵ کنترل گر به منظور مدیریت فشار آب استفاده می‌شوند.

وی با تاکید براینکه با افت فشار آب در ساعات پایانی شب به وسیله کنترل‌گر ها، مخازن ما در روز بعد پرترخواهند بود گفت: افت فشار آب بر مبنای نزدیکی یا دوری منزل نسبت به فشار شکن‌ها حادث میشود و برهمین اساس هرچه منزل مسکونی از کنترل گر و فشار شکن دورترباشد افت فشار دیرتر و هرچه نزدیکتر باشد افت فشار آب توسط شهروندان زودتر احساس می‌شود.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان توضیح داد: بهره گیری از این امکانات موجب می‌شود تا چنانچه با شرایط بحرانی مواجه شدیم مدیریت امکان پذیر‌تر شود.

وی عنوان کرد: درشرایط بحرانی امکان استفاده از کنترل‌گر‌ها و شیر‌های فشار شکن ۲ تا ۳ مرتبه در طول شبانه روز میسر می‌باشد.

وی تصریح کرد: چنانچه همکاری مشترکین با شرکت آب و فاضلاب بیشتر باشد افت فشار آب مصرفی تنها یک مرحله در طول شب اتفاق می‌افتد.

۴۰ درصد حجم سد اکباتان خالی است

نیکداد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی شرکت آب منطقه ای، در حال حاضر تنها ۶۰ درصد از حجم سد اکباتان پر می‌باشد عنوان کرد: بر اساس گزارشات دریافتی هم اکنون حجم ذخایر آبی سد اکباتان در حدود ۲۰ میلیون متر مکعب می‌باشد.

وی با ارائه این توضیح که درحال حاضر هیچگونه منبع آبی جدید وجایگزینی وجود ندارد اظهارداشت: رودخانه عباس آباد، رودخانه خاکو و سد آبشینه بخش دیگری از ذخایر آبی ما را تشکیل می‌دهند که در صورت عدم بارش ذخایر رودخانه‌ای نیز از دسترس خارج خواهند شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قطع آب در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیست عنوان کرد: با توجه به اینکه در ۹ سال گذشته شرکت آبفا از قطع آب مشترکین در شرایط مشابه جلوگیری کرده است، لذا در حال حاضر نیز تنها مدیریت فشار را در برنامه‌های خود لحاظ نموده ایم و امیدواریم که با عنایت خداوند و همکاری مردم فهیم از قطع آب در تابستان سال جاری نیز خودداری نماییم.

روستاییان ۴ تا ۸ برابر الگوی مصرف، آب برداشت می‌کنند

وی درادامه به مصرف آب در روستا‌های استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه مصرف آب در روستا‌ها ۴ تا ۸ برابرالگوی مصرف است که این خود در کاهش ذخایر آبی تاثیرات مخربی دارد.

حمیدرضا نیکداد بر لزوم رعایت الگوی مصرف توسط مشترکین شهری و روستایی تاکید کرد واظهارداشت: از مشترکین عزیز روستایی تقاضا داریم به منظور امورات غیر از شرب، ازآب غیر شرب استفاده نمایند تا مدیریت مصرف در روستا نیز اتفاق بیافتد.

وی همچنین به مجموعه اقدامات دردستورکار شرکت آبفای استان به منظور فرهنگسازی وآگاهی بخشی به مشترکین اشاره کرد وگفت: درهمین راستا حضور مبلغین در مساجد، مراکز عمومی و روستاها، بهره گیری از رسانه‌های عمومی نظیر صدا و سیما و جراید و استفاده از ظرفیت فضای مجازی به منظور آگاهی بخشی به هم استانی‌ها در دستور کار است.

وی درنهایت تاکید کرد: مدیریت وضعیت موجود نیازمند عزم و اراده همگانی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار