مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان:
مدیر کل مدیریت بحران استانداری همدان با بیان این نکته که بهره گیری از راهکار‌های نوین در راستای مدیریت منابع آبی الزامی است گفت: در صورت پیش بینی بروز شرایط بحرانی و کم آبی، باید پیش از وقوع، برنامه ریزی‌هایی به منظور مدیریت توزیع آب انجام شود.
کد خبر: ۹۵۶۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷ 17 April 2021

مدیر کل مدیریت بحران استانداری همدان با بیان این نکته که بهره گیری از راهکار‌های نوین در راستای مدیریت منابع آبی الزامی است گفت: در صورت پیش بینی بروز شرایط بحرانی و کم آبی، باید پیش از وقوع، برنامه ریزی‌هایی به منظور مدیریت توزیع آب انجام شود.

به گزارش تابناک همدان، علیمردان طالبی در جلسه انسجام بخشی آب و آبفای همدان با بیان اینکه عمده نگرانی‌های ما مربوط به خشکسالی است گفت: باید مشخص شود آب پیش بینی شده از سد تالوار چه زمانی قرار است به منابع آبی ما تزریق شود.

وی با تاکید بر اینکه البته به عقیده من مشکل آب همدان باید درون حوزه‌ای حل شود، عنوان کرد: باید با بهره گیری از راهکار‌های نوین بتوانیم کمبود منابع آبی را از خود استان تامین نماییم.

طالبی همچنین بر بهره گیری ازبرنامه جامع راهبردی آب تاکید کرد واظهارداشت: چنانچه قراراست مدیریت توزیع آب بنابر ضرورت انجام شود باید برنامه ریزی‌ها از هم اکنون در دستور کار قرار گیرد. 

وی همچنین ضمن اشاره به شناسایی سازمان‌ها و نهاد‌های غیردولتی پرمصرف بیان کرد: شناسایی و برخورد با این گونه سازمان‌ها باید در دستور کار قرار گیرد. 

وی برعدم تحویل سوخت به چاه‌های آب غیر مجاز نیز تاکید کرد وگفت:درشرایط موجود، جلوگیری از کشت دوم از الزامات است.

طالبی همچنین برشناسایی چاه‌های دستگا‌های اجرایی و بهره گیری از آن‌ها تاکید کرد و گفت: شناسایی مشترکین پرمصرف و توصیه به آن‌ها ضروری است.

یوسفی مدیر کل دفتر فنی استانداری همدان نیز در این جلسه ضمن اشاره به یکپارچه سازی دو مجموعه آبفای شهری و روستایی، گفت: ضروری است با توجه به ورود به شرایط ویژه، علاوه بر مشترکین شهری برنامه ریزی به منظور کاهش مشکلات مشترکین روستایی نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: یکی از طرح‌های محرک و عمده استان انتقال آب از سد تالوار است که باید در این رابطه کمیته کارشناسی مسائل فنی در کنار کمیته مالی تشکیل شود. 

وی با بیان اینکه به زعم من بحران جدی را در مسئله آب پیش رو خواهیم داشت، عنوان کرد: باید علاوه بر شهر همدان موضوع در سطح استان مدنظر قرار گیرد چراکه با وجود بحران بیماری کرونا مردم دارای انتظارات ویژه‌ای هستند.

درادامه  حسینی بیدار مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با بیان این جمله که امسال دغدغه ویژه‌ای از بابت تامین آب داریم گفت: برهمین اساس جلسات متعددی به منظور رصد و رفع مشکلات برگزار شده است.

وی با بیان اینکه البته این اولین بار نیست که ما با شرایط بحرانی مواجه میشویم اظهارداشت: در طی ۹ سال خدمت در این مجموعه، اجازه ندادیم مردم لحظه‌ای با قطعی آب مواجه باشند و به لطف خدا از این پس هم مدیریت خواهیم کرد.

وی بر مدیرت فشار تاکید و بیان کرد: با توجه به شرایط موجود تقاضا داریم جهاد کشاورزی و فرمانداری‌ها نیز بر جلوگیری از کشت دوم اقدام نمایند.

 حسینی بیدار همچنین با بیان اینکه آبرسانی اضطراری از خط انتقال تالوار باید تا تیرماه عملیاتی شود گفت:درصورت عدم تامین آب از این منبع ممکن است در بخش‌هایی از همدان با جیره بندی مواجه شویم.

وی همچنین افزود: ضروری است در راستای پروژه آبرسانی از سد تالوار با حضوراستاندار و نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای اضطراری برگزار شود.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان هم در این جلسه با اشاره به اینکه بر اساس توسعه بافت شهرهمدان و همچنین شیوع ویروس کرونا، مصرف آب سال گذشته با سال جاری تا حدودی متفاوت است گفت: براساس بررسی‌های انجام شده، در سال جاری مصرف آب شرب چیزی در حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ لیتربر ثانیه نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

حمیدرضا نیکداد ادامه داد: برهمین اساس نسبت به سال گذشته ۵ میلیون متر مکعب به نیاز برداشت از آب سد اکباتان افزوده خواهد شد.

وی با بیان اینکه در شش ماهه نخست سال گذشته حدودا ۲۱ میلیون متر مکعب آب از ذخایر آبی سد‌ها برداشت شد، عنوان کرد: پیش بینی میشود با توجه به افزایش مصرف آب در سال جاری، نیازمند بیش از ۲۶ میلیون متر مکعب آب از ذخایر آب‌های سطحی باشیم که به نظر میرسد با توجه به وضعیت موجود، بین ۱ تا ۲ میلیون متر مکعب با کمبود ذخایر آبی مواجه باشیم.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان عنوان کرد: درصورت وجود شوک ناگهانی و تشدید وضعیت بحرانی ناگزیر به مدیریت توزیع آب در شهر همدان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵ درصد برداشت آب از سداکباتان، ۱۷ درصد از سدآبشینه، ۲۵ درصد از رودخانه عباس آباد و خاکو و ۱۳ درصد از چاه‌ها می‌باشد، یادآور شد: برهمین اساس در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از آب مصرفی شهرهمدان از ذخایر آبی سد‌ها تامین میشود.

حمیدرضا نیکداد بیان کرد: در صورت از دست دادن منابع آبی رودخانه عباس آباد، مشکلاتی در توزیع آب در بخش‌هایی از شهر قابل انتظار است.

وی با اشاره به اینکه بر مبنای شرایط موجود، بلافاصله پس از تعطیلات نوروزی نخستین جلسه مدیریت بحران در شرکت آب و فاضلاب استان برگزار شد، گفت: بر همین اساس با بروز رسانی کنترل گر‌ها مدیریت فشاردرشبکه اعمال شد ضمن اینکه نشت یابی به منظورجلوگیری از پرت آب در حال انجام می‌باشد.

وی همچنین افزود: دستورعدم فروش انشعابات ساختمان سازی و همچنین توسعه به منظور اضافه شدن مصرف کننده نیز مصوب و ابلاغ شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امیدوار بودیم بحث آب رسانی اضطراری از خط انتقال تالوار با وجود درخواست‌ها و مذاکرات انجام شده به نتیجه برسد، گفت:با توجه به بازدیدی که از منطقه داشتیم، نمی‌توان روی این منبع آبی درتابستان سال جاری حساب نمود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۹ میلیون متر مکعب آب در پشت سد اکباتان با ورودی ۳ متر مکعب در ثانیه وجود دارد، گفت: میزان مصرف چیزی در حدود ۹۵۰ تا ۱۰۰۰ لیتردر ثانیه در نوسان است.

منصور ستوده همچنین ضمن اشاره به سد آبشینه عنوان کرد: این سد نیز در حال حاضر ۵ میلیون متر مکعب ذخیره آبی دارد که میتوان از این ظرفیت نیز در شرایط موجود بهره گرفت.

وی با بیان اینکه بخشی از ذخایر آبی ما به مصرف کشاورزی میرسد، عنوان کرد: برابرآخرین آمار دریافتی، سال گذشته به بخش کشاورزی سه روستای شورین، سنگستان و آبشینه چیزی در حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب آب اختصاص یافت که طی مکاتباتی سعی داریم جلوی کشت‌های پر آب بر را بگیریم، ضمن اینکه پیشنهاد میکنیم با همراهی کشاورزان و باغداران عزیز سهم آبی زمین‌های کشاورزی تا حدودی کاهش یابد.

ستوده تصریح کرد:باتوجه به پیش بینی نزولات جوی در ماه‌های پیش رو، انتظار داریم ذخیر آبی سداکباتان از ۱۹ میلیون متر مکعب به ۲۵ میلیون متر مکعب برسد که با کاهش سهم بخش کشاورزی میزان ذخایر آبی این سد به ۲۳ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

وی افزود:همچنین چنانچه ۲ میلیون مترمکعب از ذخایر آبی سد اکباتان و آبشینه را مرده و از دست رفته در نظر بگیریم، چیزی در حدود ۲۵ میلیون متر مکعب برای مصرف شرب مشترکین باقی خواهد ماند.

وی با بیان اینکه سال گذشته تا پایان شهریور ماه و با وجود شیوع ویروس کرونا ماهیانه به طور متوسط ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مکعب آب توسط مشترکین مصرف شده، اظهارداشت: برمبنای برآورد سال گذشته، تا پایان شهریور ماه سال جاری نیازمند ۱۷ تا ۱۸ میلیون متر مکعب آب در بخش شرب هستیم که بر همین اساس تا پایان شش ماهه نخست امشکلی برای تامین آب نخواهیم داشت، اما در صورت عدم بارش از اوایل پاییز و در سال آبی جدید به مشکل برخواهیم خورد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای همدان عنوان کرد: البته در صورت افزایش نزولات جوی و ذوب شدن برف‌های بالادست مشکلات پیش گفته تقلیل خواهد یافت.

وی در نهایت بیان کرد: درراستای عبورازشرایط بحرانی موجود، اجاره چاه‌های کشاورزی، اجاره چاه‌های دستگاه‌های اجرایی، انسداد چا‌های غیر مجاز، نصب کنتور بر روی چاه‌های کشاورزی، نصب فشار شکن و مدیریت مصرف از جمله راهکار‌ها به منظور کنترل شرایط بوده و این موضوعات در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای می‌باشد.





اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار