کد خبر: ۹۵۱۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲ 26 March 2021

این روز ها شهرستان ملایر را جهان شهری با دو نشان خوشه های زرین انگور و هنر مبل و منبت می شناسند.
اما ملایر را باید با طعم ماندگار شیرینی هایش ، کشمش، باسلوق و شیره ناب انگور شناخت.

در این میان شاید از کلوچه ملایر کمتر سخن به میان آمده است ، پخت کلوچه از سنت های دیرینه مردمان این سرزمین است که زنان و دخترانش در این حرفه بسیار خِبره اند، این روزها تنور کلوچه پزی های ملایر در نقاط مختلف شهر گرم است و این سنت محل درآمد و به عنوان بخشی از اشتغال جوانان این شهرستان شده است.
کلوچه یا فتیر نوعی شیرینی خانگی است که از ترکیب آرد،شیر، روغن ، آب و تخم مرغ تهیه شده و برای تزئین آن هم به سلیقه از کنجد و سیاه دانه و...استفاده می شود.
این شیرینی که شاید سابقه اش به آشنا شدن بشر با روش پخت نان مربوط باشد ،تقریبا در تمام مناطق کشور و با اشکال و مدل های مختلف تولید می شود و یکی از خوراکی های مورد وثوق مردم ملایر ، خصوصا در ایام نوروز به حساب می آید.
امروزه کلوچه به عنوان یک سوغاتی مهم ملایر محسوب شده که آوازه آن به بسیاری از استان‌ها و حتی شهرهای صاحب نام در پخت شیرینی و کلوچه رسیده است که امیدواریم برندی برای جهانشهر ملایر شود.

دراین وادی تنور کلوچه همه فصل‌ها در ملایر گرم است، گرمی آن را هم افرادی رقم زده‌اند که موی سپید کرده این هنر هستند و شیرینی آن با اعتبار و اصالت خانوادگی شان قوام خورده و می‌خواهند نسل به نسل این سنت را دست به دست کنند.

کلوچه ملایر امروز دیگر نامی نیست که در محله‌ها و خانه‌های قدیمی با دیوار کاهگِلی مهجور مانده باشد.
آوازه کلوچه سنتی ملایر با همت قنادان قدیمی و مجرب شهرم که پا در این مسیر گذاشته اند، اینک با تکیه بر کوله باری از تجربه در حرفه قنادی، مصمم است تا برند کلوچه سنتی ملایر را به آن‌سوی مرزها برساند.
عباس ترکاشوند ، رئیس اتحادیه قنادان شهرستان ملایر در گفتگو با خبرنگار تابناک همدان در ملایر اظهار داشت: در حال حاضر ۵۹ واحد پخت کلوچه سنتی با مجوز در شهرستان ملایر فعال است .
وی گفت : در هر واحد پخت کلوچه بین ۲ تا ۱۴ نفر فعالیت دارند به طوری که حدودا ۱۶۰ نفر به طور مستقیم در این حرفه مشغول به کار هستند و بر همین اساس رفع مشکل شاغلان این بخش باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اتحادیه قنادان شهرستان ملایر تصریح کرد : دراین ۵۹ کارگاه پخت کلوچه، سالانه بیش از ۲۵ میلیون عدد کلوچه تولید می‌شود.

وی در مورد کیفیت پخت کلوچه های سنتی در ملایر بیان کرد: کلوچه هایی که در گارگاه های کلوچه پزی پخت می شود هیچ فرقی با نوع سنتی آن ندارد و در برخی از این واحد های صنفی کلوچه با شیر پخته می شود که در کیفی سازی و ماندگاری آن موثر است.

ترکاشوند با توجه به مشکل شاغلان این بخش افزود: سهمیه دولتی شکر و بعضی مواقع آرد کم است و واحد های کلوچه پزی در ملایر شدیدا برای تهیه این مواد مشکل دارند

رئیس اتحادیه قنادان ملایر خبر داد: در صدد راه اندازی کارخانه تولید و بسته بندی و برند سازی کلوچه ملایر هستیم

وی در ادامه بیان کرد: یک واحد تولیدی در سامن برای این کارخانه در نظر گرفته شده ،دستگاه های مورد نیاز خریداری شده و اخذ تاییدیه استاندارد و کد سیب سلامت در مراحل آخر است.

وی هدف از راه اندازی این کارخانه با برند کلوچه حاج عباس ملایر را اینگونه بیان کرد: شیره ملایر جایی فراوری نمی شود ، که در این کلوچه ها از شیره و انگور ملایر استفاده می شود و همچنین علاوه بر تولید و پخش در کل کشور ، بحث صادرات آن هم مد نظر است.

خانم نمائی یکی از فعالین پخت کلوچه سنتی در ملایر است که در این رابطه اظهار داشت :کیفیت کلوچه های خانگی از نظر ماندگاری، طمع و مزه بهتر از کلوچه هایی است که در این کارگاه ها پخته می شود .

خانم عباسی شهروند دیگر ملایری در این باره گفت :کلوچه های خانگی به صورت کاملا سنتی و با مایه خمیر پخته می شد که ضرری برای دستگاه گوارش نداشت ولی در حال حاضر برخی از این کارگاه ها متاسفانه از جوش شیرین استفاده می کنند .

وی افزود : قبلا معمولا سالانه یا فصلی کلوچه ها در منازل به صورت سنتی پخته می شد ولی امروزه با تولید کلوچه در این کارگاه ها همه روزه کلوچه در دسترس مردم قرار دارد.
کامبیز ابراهیمی نسب
یکی از بزرگترین مغازه در پخت کلوچه ملایر با عنوان کلوچه پارمیدا گفت: در این واحد صنفی ۱۱نفر مشغول به کار هستند

وی افزود: روزانه هشت هزار عدد کلوچه پخته می شود یه یک سوم آن در ملایر و مابقی در شهرهای دیگر پخش می شود.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار