پس از پدیده‌های عجیب مانند «گورخوابی» و «پشت بام خوابی» در تهران، پدیده دیگری به نام «چراغ‌خوابی» ظهور کرده است.
کد خبر: ۹۴۷۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹ 08 March 2021
پس از پدیده‌های عجیب مانند «گورخوابی» و «پشت بام خوابی» در تهران، پدیده دیگری به نام «چراغ‌خوابی» ظهور کرده است.

به گزارش تابناک همدان به نقل از روزنامه اقتصاد پویا، بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، شماری از کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها در پایتخت ایران، برای فرار از سرمای زمستان و در جست‌وجوی جایی گرم، روی پروژکتور‌هایی که پای دیوار‌های حسینیه ارشاد تهران جاسازی شده است، می‌خوابند تا از گزند سرما در امان بمانند نزنند. هر روز چهره پایتخت فقر را به شیوه جدیدی نمایش می‌دهد و باید راهکاری برای اینکه مشکلات برطرف شود باشد.

فقر هر بار با چهره متفاوت رونمایی می‌شود

امان الله قرایی؛ جامعه شناس درخصوص پدیده چراغ خوابی به خبرنگار ما گفت: در این مدت شهردای گرمخانه‌هایی ساخت که جایی برای کودکان بی سرپرست یا افراد کارتن خواب باشد، اما برخی‌ها به دلیل اینکه در آنجا‌ها محدودیت وجود دارد و نمی‌توانند آزادانه کاری را انجام دهند ترجیح می‌دهند تا در کنار خیابان‌ها بخوابند به همین دلیل دست به ابتکار‌های جدید می‌زنند.

وی در ادامه افزود: این جای تاسف است که چهره شهر هر روز با فقر نمایان گر می‌شود البته این کارتن خواب‌ها به خاطر مهاجرت نیز است چرا امکانات در تمام نقاط کشور به یکسان منتشر نشده است بنابراین مردم ترجیح می‌دهند برای دریافت امکانات به پایتخت بیاییند.

این جامعه شناس علت به وجود آمدن این پدیده را فقر دانست و اظهارداشت: این پدیده به خاطر فقر و بیکاری ایجاد می‌شود افراد که از سر سرخوشی کارتن خواب نمی‌شوند از طرفی عدم رسیدگی به افراد بی خانمان نیز باعث شده تا آن‌ها برای خودشان دست به کار شوند.

وی در ادامه بیان کرد: وزارت رفاه و تامین اجتماعی، وزارت کشور و شهرداری‌ها برای اینکه به وضعیت بی خانمانان سرو سامان بدهند تشکیل شده اند دیگر چرا که در کنار این کاتن خوابی‌ها فساد به وجود می‌آید از طرفی برای تهران جشن برپا می‌کنید به اسم جشن ایران کوچک چرا به پایتخت انقدر بها داده می‌شود؟ خوب مردم برای امکانات و رفاه وارد پایتخت می‌شوند و با این پدیده‌ها مواجه می‌شویم. امکانات اگر در همه نقاط کشور به یکسان باشد دیگر مردم به فکر مهاجرت نباشند.

امان الله قرایی راهکار حل این پدیده را اینگونه بیان کرد: به نظر بنده باید این کارتن خواب‌ها را به شهر‌های خودشان بازگردانیم چرا که تهران دیگر جایی ندارد امکاناتی هم به اندازه افراد ندارد بهترین راه این است که این افراد به شهر خودشان بازگردند و در همان جا زندگی کنند.

اردشیر گراوند، جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی:حجم عظیم کارتن خوابی برای یک جامعه معمول نیست
اردشیر گراوند، جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی درخصوص به وجود آمدن پیدیده‌های جدیدی از کارتن خوابی به خبرنگار ما گفت: وقتی رشد اقتصادی یک کشوری منفی باشد طبیعی است که حجم عظیمی بی پناه در کشور به وجود آید وقتی رشد اقتصادی به طور مثال از منفی ۸ به منفی ۷ می‌رود را نمی‌توان گذاشت رشد اقتصادی مثبت؛ آسیب‌های اجتماعی برای یک جامعه معمولی است نه جامعه‌ای که خودش علت همه این مشکلات است وقتی اشتغال وجود ندارد و مردم با فقرو نداری دست و پنجه نرم می‌کنند چطور می‌شود توقع داشت که مردم کارتن خواب بیشتر از این نشوند.

وی در ادامه افزود: وقتی در یک خانواده‌ای بیکاری باشد آن قشر به قشر پایین‌تر می‌رود بنابراین کارتن خوابی به وجود می‌آید و کارتن خواب‌ها صرفا آدم‌های بی سواد نیستند بنابراین می‌دانند که چطور از وسایل گرمایشی استفاده کنند و این پدیده‌ها در جامعه‌ای که خودش این پدیده‌ها را ایجاد می‌کند کاملا طبیعی است.

این جامعه شناس در پایان از جامعه معلول گفت و باین کرد: فرض را براین بگذاریم که مهاجرت بیشتر شده است که خوب مردم چرا مهاجرت می‌کنند برای کار وقتی هم به کلانشهر‌ها می‌آیند و کاری برایشان وجود ندارد و اینجا هم نابود می‌شوند با این همه تفاسیر این حجم عظیم کارتن خوابی و تکدی گری برای یک جامعه معمول نیست جامعه‌ای که خودش ایجاد تکدی گری می‌کند را نمی‌توان توقع بیش از این داشت. این پدیده‌ها با توسعه اشتغال برطرف خواهد شد نه با صحبت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار