مدیر منطقه چهار شهرداری همدان مطرح کرد:
ملک‌زاده کارشناس فضای سبز: کاشت درختان مثمر اقدام ارزند‌ه‌ای است که تداوم آن، فرهنگ نگهداری و استفاده را نهادینه می‌کند
کد خبر: ۹۴۲۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹ 22 February 2021
شهردار منطقه چهار شهرداری همدان از اجرای ایده کاشت درختان مثمر در بوستان بزرگ فدک، حدفاصل مسیر عبور مسافران از بزرگراه کربلا به همدان خبر داد.

به گزلرش تابناک همدان مجید یوسفی‌نوید با اشاره به اینکه بوستان فدک در بلوار آیت الله نجفی و در مسیر پر‌تردد ملی و بین‌المللی قرار دارد که ۲ فاز از آن بهره‌برداری شده و هم‌اکنون فاز سوم این پروژه با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی و با اعتبار ۱۲ میلیارد ریالی در حال اجراست، گفت: ساخت این بوستان موجب بهبود و ساماندهی سیما و منظر و ورودی شهر همدان خواهد شد و کاشت درختان مثمر افزون بر بهره‌مندی از میوه‌های درختان، تنوع دید و بصر شهری را نیز برای همه فراهم کرده است.

وی اظهار کرد: در این بوستان، گونه‌های مختلف گیاهی مانند سنجد، گیلاس، عناب، زرشک، توت، شاه‌توت و ... در قطعه‌های ۱۰۰۰ متری کاشته می‌شود که خصوصیت هر یک از این‌گونه‌ها جاذبه‌ای خاص و منحصربفرد برای عابران و مسافران ایجاد خواهد کرد.
یوسفی نوید با تأکید بر این‌که در انتخاب این گونه‌های درخت مثمر و تناسب آن‌ها با اقلیم همدان، دقت نظر خاصی وجود داشته گفت: در پاسخ به افرادی که منتقد کاشت درخت مثمر در معابر شهری هستند و از ایجاد مشکلات برای مردم و مدیریت شهری گلایه دارند، گفت: به‌هرحال شاید هر طرحی در ابتدای اجرا با نقایص و کمبود‌هایی همراه باشد که انکار‌ناپذیر است، اما به‌مرور زمان با نهادینه شدن فرهنگ بهره‌مندی از امکانات عمومی، این مشکلات نیز برطرف خواهد شد.

وی اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در اجرای طرح‌های فضای سبز شهری افزایش بهره‌وری و طول عمر فضای ایجادشده برای مردم است که در این پروژه با شیب‌بندی مناسب در معابر حاشیه این بوستان، نهایت تلاش را به کاربردیم که آب جاری ناشی نزولات جوی برای همین درختان استفاده شود و به این صورت یک زهکشی طبیعی ایجاد شده است.

شهردار منطقه چهار شهرداری همدان با اشاره به اینکه قبل از اجرا، حدود ۸۰۰ کامیون خاک مورد نیاز را برای کاشت درختان تهیه و در این مکان تخلیه کردیم، افزود: در نوع مصالح به‌کار رفته در ساخت این بوستان، نهایت بهره‌وری و افزایش کارایی را با کاهش ارتفاع جدول‌ها و متناسب‌سازی آن با نیاز موجود اجرا کردیم و این کار علاوه بر صرفه‌جویی، موجب ایجاد یک زهکشی طبیعی و استفاده از آب جاری ناشی نزولات جوی برای آبیاری هرچه بهتر خواهد شد.

شهردار منطقه چهار همدان با یاد‌آوری این‌که بوستان فدک ۳.۵ هکتار وسعت دارد و دومین بوستان بزرگ منطقه‌ای در شهر همدان است، گفت: با تدابیر اتخاذ شده در این پروژه، هزینه‌ها را به یک‌سوم کاهش دادیم و همه مسائل برای رفاه شهروندان مانند سرویس بهداشتی، استراحتگاه و فضای میدانگاهی با هدف ایجاد بازارچه و ایستگاه موکب‌های اربعین پیش‌بینی‌شده است که امیدواریم این بوستان محلی و منطقه‌ای نقش موثری را در ایجاد آرامش و رفاه مردم به همراه داشته باشد.

کارشناس فضای سبز شهری و علاقه‌مند به باغداری نیز با تأکید بر این‌که از این شیوه حمایت و پشتیبانی کامل خواهد کرد، گفت: کاشت درختان مثمر، اقدام ارزند‌ه‌ای است که برای ایجاد فضای سبز شهری بکا‌ر رفته است، چرا که هم شهروندان و هم مسافران از نعمت‌های خداوند در قالب میوه و سایه درختان بهره خواهند برد.

پرویز ملک‌زاده با اشاره به کاشت انواع درختان مثمر در شهر‌های ایران مانند تویسرکان و شمال کشور ادامه داد: باید با کاشت مداوم این درختان، فرهنگ نگهداری و استفاده از آن را در شهر نهادینه کرد چراکه سال‌ها قبل نیز درباره کاشت گلایل و اختر انتقاد‌هایی بود، اما با تداوم اجرای این ایده، مشکلات حواشی آن نیز کاسته شد و اکنون مردم خود حامی و حافظ این گیاهان زیبا شده‌اند که نقش بارزی در سیما و منظر شهری دارد.

وی به کاشت گیاهان مثمر در معابر اماکنی همچون حافظیه و سعدیه شیراز و استان‌های شمالی مانند گیلان، گلستان و مازندران اشاره کرد و اظهار کرد: وقتی چنین ایده مثمری برای شهر‌ها نتیجه داده و سابقه دارد نمی‌توان فقط به دلیل برخی مخالفت‌ها منکر اجرای آن شد بسا که در یادگار مردمان دور‌اندیش همدان نیز می‌توان سابقه کاشت درختان مثمر در معابر مانند گردو، توت و سنجد و ... را که رایج بوده، دید و اخیراً نیز دیده می‌شود که مردم همدان به‌صورت خودجوش در برخی از معابر شهری درختانی مانند آلبالو، زردآلو و سیب کاشته‌اند بنابراین کاشت درخت مثمر برای مردم همدان از دیر‌باز جایگاه خاصی داشته است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۶
بهترین درخت میوه برای شهر، انواع آلبالو و گیلاس ، انواع توت و سنجد است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار