مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: ورود و تردد خودرو‌های آفرود و موتور کراس در طبیعت به ویژه دامنه الوند شهر همدان موجب بروز تخریب و خسارت‌های جبران ناپذیری در این مناطق می‌شود.
کد خبر: ۹۲۹۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴ 05 January 2021
 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: ورود و تردد خودرو‌های آفرود و موتور کراس در طبیعت به ویژه دامنه الوند شهر همدان موجب بروز تخریب و خسارت‌های جبران ناپذیری در این مناطق می‌شود.

به گزارش تابناک همدان اسفندیار خزائی با بیان اهمیت منابع طبیعی وارزش‌های زیست محیطی جنگل‌ها و مراتع گفت: استقرار گونه‌های گیاهی فرایند دشواری دارد، وآفرود سواران با ورود به عرصه‌های طبیعی در واقع اقدام به تخریب اراضی وواز بین بردن پوشش گیاهی منطقه می‌کنند.

وی افزود: شاید برخی از نواحی کشور و استان‌های کوهستانی به علت نداشتن پوشش گیاهی، ظرفیت پذیرش خودرو‌های آفروید و کراس را داشته باشد که باید این مکان‌ها مشخص و با کار کارشناسی برای استفاده علاقه‌مندان جانمایی شود.

وی تصریح کرد: محیط زیست و طبیعت الوند، زنده و پایدار است و ورود خودرو‌های آفرود و موتور‌ها آسیب بسیار جدی به پوشش گیاهی نادر و حیات جانوری این منطقه وارد می‌کند.

خزایی تاکید کرد: عرصه‌های طبیعی استان همدان به هیچ وجه مکان مناسبی برای حضور و تردد خودرو‌های آفرود و موتور کراس نیست و تردد این قبیل خودرو‌ها زمینه نابودی و اضمحلال پوشش گیاهی و طبیعت استان را فراهم می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: تخریبی که براثر تردد خودرو آفرود و موتور کراس (رد چرخ و لاستیک خودرو آفرود) ایجاد می‌شود به هیچ وجه قابل جبران نیست چراکه شدت فشار وارده ناشی از چرخش لاستیک این خودرو‌های سنگین موجب تسریع در فرسایش خاک و تخریب و نابودی (زیر و رو شدن) کامل پوشش گیاهی می‌شود.

به گفته خزائی، هیچگونه مخالفتی با گردشگری و ورزش در طبیعت نداریم، اما اصل مهم دراین زمینه حراست و حفاظت از عرصه‌های طبیعی، جنگلی و پوشش گیاهی منطقه است و اجازه نخواهیم داد به هر بهانه‌ای طبیعت ارزشمند منطقه دچار تخریب و نابودی شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: یکی دیگر از خسارت‌هایی که آفرود سواری می‌تواند به طبیعت برساند تخریب پوشش گیاهی، ایجاد آلودگی، جابجائی خاک و از بین بردن گیاهان نادر داروئی و خوراکی است.

خزائی با بیان اینکه این قبیل وسایط نقلیه به خاطر داشتن موتور‌های پُرقدرت اراضی ملی و گونه‌ای گیاهی را تخریب و نابود می‌کنند، گفت: این اداره کل می‌تواند با کار کارشناسی که منافاتی با محیط زیست نداشته باشد مکانی را برای این ورزش پیش بینی کند که در این باره انتظار می‌رود متولیان امر پیشگام شوند.

وی اظهار داشت: به منظور تضارب آرا و آگاهی بخشی درباره تاثیر مخرب آفرود سواری در پوشش دامنه الوند، دره مراد بیگ، حیدره و تاریک دره نشست‌هایی با مسوولان اداره کل ورزش و جوانان برگزار شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار