کار داوطلبانه ازجمله فعالیت‌های انسان دوستانه و خیرخواهانه‌ای است که فرد کنشگر به‌دوراز هرگونه تحمیل اجتماعی، اقتصادی یا سیاسی و تنها با هدف ترویج امور خیر و ارتقاء کیفی زندگی جوامع بشری، با میل و اختیار خویش دست به انتخاب می‌زند و به ارائه خدمات می‌پردازد.
کد خبر: ۹۲۹۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲ 04 January 2021
علی‌رغم نداشتن منافع مادی، کار داوطلبانه به فرد داوطلب حس رضایتمندی خاصی می‌بخشد و می‌تواند برای فرد ثمرات مثبتی ازجمله پیشرفت توانمندی‌های شخصی و توسعه روابط اجتماعی را در پی داشته باشد.

به گزارش تابناک همدان، مسئول کار‌های داوطلبانه مؤسسه خیریه دارالاکرام گفت: فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر خدمت داوطلبانه را این‌گونه تعریف می‌کند:
«خدمت داوطلبانه، عمل یا کنشی است که طی آن فرد داوطلب بدون در نظر گرفتن منافع مادی خود، دست به انتخاب آزادانه‌ای می‌زند و به‌طور خودخواسته و با انگیزه شخصی وارد عرصه خدمت می‌شود. هدف از ارائه این خدمات، کمک‌رسانی به قشر آسیب‌دیده و نیازمند جامعه است».

تأثیرات فردی و اجتماعی اقدامات داوطلبانه

مهناز کریمی افزود: افراد بسیاری در جامعه به دلایل متعددی، چون بیماری، ورشکستگی یا سایر بحران به کمک نیاز دارند.در این راستا لازم است اعضای جامعه با مشارکت فعالانه و انجام اقدامات بشردوستانه به خدمت‌رسانی به آن‌ها بپردازند. کمک‌های داوطلبانه گرچه بدون هرگونه چشمداشت صورت می‌گیرد، اما انجام این امور در دو بعد فردی و اجتماعی تأثیرات شگرفی در پی دارد.

 تأثیرات مثبت جسمی و روانی
 
وی خاطر نشان کرد: احساس رضایتمندی ناشی از انجام مسئولیت اجتماعی، احساس رضایتمندی ناشی از حس مفید بودن،کاهش انزوا و تنهایی، و احساس شعف ناشی از کسب هویت و تعلق اجتماعی، کاهش استرس، تقویت سیستم ایمنی و افزایش مقاومت فرد در برابر بیماری، کاهش احساسات منفی خشم و عصبانیت به‌عنوان عامل تنش‌های عصبی، افزایش تاب‌آوری اجتماعی و پذیرش نقش اجتماعی

 ارتباط با سازمان‌ها و نهاد‌ها

کریمی گفت: یافتن دوستان تازه و شبکه‌ای از ارتباطات و احساس تعلق به گروه، یادگیری مهارت‌های جدید ضمن عمل، حس توانمندی و قوی بودن، افزایش اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس، برخورداری ز زندگی پرمعناتر و پرشورتر، افزایش طول عمر و امید به زندگی

کریمی در مورد تأثیرات مهم اجتماعی این امر گفت:کاهش آسیب‌ها و نابرابری‌های اجتماعی، تقویت نیروی همبستگی و وحدت ملی،رشد و توسعه پایدار و همه‌جانبه، گسترش جامعه مدنی و هویت بخشی به فضای عمومی، افزایش و توسعه سرمایه اجتماعی،درک فرصت‌ها و بهره‌وری از کار‌های داوطلبانه، جلوگیری از بی‌تفاوتی، تک‌روی و ازخودبیگانگی اجتماعی و فرهنگی،توانمندسازی سازمان‌های مردم‌نهاد

بایسته‌های نیرو‌های داوطلب

وی در خصوص تفاوت های نهاد های مدنی و اجتماعی گفت:  تفاوت اساسی دارند و هیچ نهاد مدنی-اجتماعی در پی کسب قدرت سیاسی نیست، نیرو‌های داوطلب فعال در هر مرکز مدنی نیز باید این اصل را رعایت کنند و فعالیت مدنی خویش را در نباید جهت کسب قدرت و جایگاه ساسی خود و دیگران قرار دهند. این یکی از تفاوت‌های بنیادین سمن‌ها با افراد سیاسی است.

کریمی افزود: گاه موقعیت رانتی که توسط کار داوطلبانه ایجاد می‌شود اگر سازمان مربوطه و اخلاق شخصی فرد داوطلب ضابطه‌مند و متعهد نباشد افراد داوطلب از امتیازاتی برخوردار می‌شوند که ارزش‌های ریالی آن امتیازات اگر قابل تقویم و قیمت‌گذاری باشد چندین برابر ما به ازای مالی است که کار داوطلبانه ایشان ارزش‌گذاری می‌شود. باید ترتیبی چیده شود که کار‌های داوطلبانه ایجاد هیچ‌گونه امتیازی نکند تا افراد با انگیزه‌های مختلف آن را بهانه پیشرفت و برخورداری خود نکنند.

مسئول کار‌های داوطلبانه مؤسسه خیریه دارالاکرام گفت: قوانین و مقررات و الزامات یک سازمان مردم‌نهاد نباید برای نیرو‌های داوطلب همچون نیرو‌های موظف یکسان باشد صفت داوطلبی نباید موجب شود یک سامان مردم‌نهاد اصول قانون و چارچوب منشور خویش را به دلیل ارائه خدمات رایگان نیرو‌های داوطلب تغییر دهد و یا چشم‌پوشی و اغماض کند.

کریمی در پایان گفت: «دارالاِکرام حضرت ابوالفضل‌العباس (ع)» مؤسسه‌ای خیریه، غیرانتفاعی، غیرسیاسی، فراملی و فرامذهبی است که در سال ۱۳۸۰ در تهران با هدف حمایت همه‌جانبه مالی، آموزشی، اجتماعی، بهداشتی، درمانی و معیشتی از دانش‌آموزان تحت پوشش، برای جلوگیری از ترک تحصیل آن‌ها ایجاد شده و دارای ۲۱ شعبه در استان‌های مختلف با مجوز وزارت کشور است.

راه‌های ارتباطی با ما

۰۲۱۸۸۰۸۸۹۹۹ داخلی ۱۱۰

شماره همراه: ۰۹۰۵۹۰۵۷۲۷۴


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار