کد خبر: ۹۲۵۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۰ 19 December 2020

رییس اداره توسعه فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی استان همدان گفت: با توجه به محاسبات انجام شده ضریب مکانیزاسیون استان از برنامه‌های پیش بینی شده بالاتر است و سال گذشته هدف بر ۱/۸۵ اسب بخار در هکتار تعیین شده بود که ضریب تحقق یافته۱/۹۲ است که از برنامه‌های پیش بینی شده بالاتر هستیم.
 
رییس اداره توسعه فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی استان همدان گفت: با توجه به محاسبات انجام شده سال گذشته ضریب مکانیزاسیون استان از برنامه‌های پیش بینی شده بالاتر بود.

به گزارش تابناک همدان، مهدی جهانگیری، با اشاره به اینکه طبق برنامه‌های بالا دستی دو شاخص، یکی ضریب مکانیزاسیون و دیگری درجه مکانیزاسیون جهت ارزیابی وضعیت مکانیزاسیون وجود دارد، افزود: در پایان هر سال ضریب مکانیزاسیون محاسبه شده و سال گذشته هدف بر ۱/۸۵ اسب بخار در هکتار بود که ضریب تحقق یافته۱/۹۲ است که از برنامه‌های پیش بینی شده بالاتر بود.

وی با اشاره به اینکه درجه مکانیزاسیون بر اساس سطح زیر کشت که به صورت مکانیزه انجام شده، سنجیده می‌شود، خاطر نشان ساخت: درجه مکانیزاسیون که برای پایان ۹۸ پیش بینی شده بود ۷۴ درصد بود و چیزی که تحقق پیدا کرد ۷۵ درصد بود و این عدد به دلیل وجود باغات و اراضی که امکان ورود ماشین آلات مکانیزه وجود ندارد به ۱۰۰ درصد نمی رسد.

جهانگیری با بیان اینکه در باغات ما درجه مکانیزاسیون پایین است، یاد آور شد: همین امر باعث شده میانگین استان پایین باشد و به دلیل عدم ورود ماشین آلات به باغات که اغلب مهندسی کشت نشده اند و به صورت سنتی هستند و یا برخی از باغات در اراضی شیب دارقرار دارند که عملا ورود ماشین آلات را غیر ممکن می‌سازد.

جهانگیری یکی دیگر از دلایل پایین بودن مکانیزاسیون در حوزه باغات را خرد بودن این باغات اعلام کرد و افزود: خرد بودن باغات و بالا بودن قیمت تمام شده تجهیزات باغبانی برای باغداران مقرون به صرفه نبوده و از مکانیزه شدن استقبال نمی‌شود.
 
وی در خصوص تعداد دستگاه‌های تراکتور و کمباین فعال در استان؛ نیز گفت: طبق آمار موجود ۳۰ هزار و ۸۰ دستگاه تراکتور و حدود یک هزار ۴۶۲ دستگاه کمباین فعال موجود است که نیاز استان را تامین می‌کنند.

رییس اداره توسعه فناوری‌های مکانیزه کشاورزی استان اشاره‌ای به خط اعتباری اختصاص یافته جهت مکانیزاسیون کشاورزی استان کرد و افزود: ۸ سال است که خط اعتباری مکانیزاسیون از سوی وزارتخانه ابلاغ می‌شود و هر ساله این اعتبارات به صورت تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.
 
جهانگیری با بیان اینکه هر ساله رقم این اعتبارات متفاوت است، یاد آور شد: امسال ۱۰۶ میلیارد تومان به استان اختصاص یافت که با سود ۱۵ درصد به صورت تسهیلات به متقاضیان برای تجهیز و خرید ماشین آلات پرداخت می‌شود.

وی متذکر شد: بانک عامل این تسهیلات بانک کشاورزی است و متقاضی باید ۲۰ درصد آورده نیز داشته باشد وباز پرداخت اقساط آن سالیانه است و نیازی نیست که هر ماه قسط پرداخت شود.
 
جهانگیری با بیان اینکه از سال ۹۲ تا امروز حدود ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است، افزود: این میزان با ۲۰ درصد آورده متقاضیان، ۶۲۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش مکانیزاسیون صورت گرفته است که در واقع ۴ هزار ۶۶۵ دستگاه به ناوگان مکانیزاسیون استان افزوده شده که از این تعداد ۱۱۲ دستگاه کمباین و مابقی تراکتوربوده است.

 وی با اشاره به اینکه جهش خوبی در زمینه تجهیزات صورت گرفته و مشکلی از لحاظ مکانیزاسیون نداریم، بیان کرد: تاکنون ۲۹۰ میلیارد تومان تسهیلات جهت خرید تراکتور و کمباین پرداخت شده و بیش از ۲۱۰ میلیارد تومان نیز در حوزه‌های دام و طیور، گلخانه و زراعت پرداخت شده است.

جهانگیری  در ادامه به دستورالعمل‌های موجود جهت اخذ تسهیلات برای خرید تراکتور و کمباین اشاره کرد و گفت: برای خرید تراکتور و کمباین دستورالعمل‌هایی وضع شده است که در واقع متقاضیان دو دسته هستند یا کشاورز هستند یا خدماتی و به دلیل خیل متقاضیان و محدود بودن تولید، نوبت گذاری انجام می‌شود و متقاضی بعد از اینکه اهلیتش سنجیده شد باید پیش فاکتور ارایه دهد و این پیش فاکتورها باید از فروشندگانی که مورد تایید مرکز توسعه جهاد کشاورزی و مورد تایید وزارت کشاورزی هستند تهیه شود.

وی یکی از مشکلات موجود در زمینه بهره برداری را نداشتن تخصص کافی در ادوات دانست و افزود: اغلب دارندگان ادوات و ماشین الات مکانیزه دانش کافی در این زمینه ندارند و با کمی جا به جایی در کشت کاملا بهره وری پایین می‌آید و تمایزی که در بین کشاورزان وجود دارد بحث علمی بودن است چه در زمینه مصرف کود‌های شمیایی چه در زمینه استفاده از ادوات و تجهیزات که باید به سمت و سوی تخصص گرایی برویم.

رییس اداره توسعه فناوری‌های مکانیزه کشاورزی استان در ادامه با بیان اینکه باید قدم‌های جدی را در زمینه تخصص گرایی برداریم، یاد آور شد: باید برای رانندگان تراکتور کارت صادر کنیم و آموزش‌های لازم را به آن‌ها بدهیم و در زمینه کاشت نیز باید هر ساله کشاورزان آموزش داده شوند و برنامه‌ای را در نظر داریم که امیدواریم محقق شود و طبق این برنامه قرار است رانندگان حرفه‌ای را شناسایی و بعد از صلاحیت سنجی و با  آموزش‌های مستمر این افراد را به سمت تخصصی شدن سوق دهیم.

جهانگیری خاطر نشان ساخت: ماباید تحولی در زمینه آموزش داشته باشیم و امیدواریم این اتفاق بیافتد و به سمت و سوی تخصص گرایی پیش برویم.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه مکانیزاسیون نیز گفت: یکی از چالش‌هایی که همواره با آن روبرو هستیم بحث فرسودگی دستگاه‌ها و ادوات کشاورزی است و در حال حاضر بیش از هزار دستگاه کمباین در استان سن بالای ۱۳ سال دارند و این از نظر ما فرسوده محسوب می‌شود و این فرسودگی‌ها علاوه بر آلودگی‌های زیست محیطی و مشکلاتی در زمان کاشت برای کشاورزان ایجاد میکند.

جهانگیری با بیان اینکه در حوزه نوسازی ادوات کشاورزی نیز با مشکلاتی روبرو هستیم، افزود: نداشتن تخصص و فرسودگی ماشین آلات کشاورزی از یک طرف و از طرفی هم فرسودگی ادوات را نیز باید در نظر داشته باشیم به طور مثال در زمینه ادواتی مثل سم پاش که نیاز به معاینه فنی و نوسازی دارند.

 وی خاطر نشان ساخت: باید در بحث مدیریت عملکرد بهتری داشته باشیم و برای افزایش بهره وری باید مدیریت قوی داشته باشیم.

 جهانگیری با اشاره به یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی کشاورزی، متذکر شد: یکی از مهمترین چالش‌هایی که چند سال اخیر با آن درگیر هستیم بحث نوسان قیمت‌ها است که یکی از دلایل عقب بودن از برنامه هاست و گاه دیده می شود تولید کننده برای حفظ قیمت کیفیت تولیدات را پایین می‌آورد و این به ضرر کشاورز است.
 
وی در پایان با تاکید بر این که استان همدان در زمینه تولید ادوات کشاورزی در کشور قطب محسوب میشود، گفت: در حال حاضر ۸ واحد بزرگ تولید ادوات و یک واحد تولید کمباین در استان داریم و متاسفانه به این بخش کم توجهی شده و نیاز به ساماندهی در این حوزه وجود دارد به طوری که درصد زیادی از قطعات کمباین و ادوات خرد در استان تولید می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار