رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نهاوند بیان کرد: معبد لائودیسه به دنبال کشف لوح تاریخی در سال ۱۳۲۰ به عنوان یک بحث مهم تاریخی در نهاوند مطرح شد.
کد خبر: ۹۲۰۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۴ 29 November 2020
به گزارش ایرنا محسن جانجان افزود: در این مطالعه هدف شناسایی آثار واجد ارزش، تعیین ضوابط ساخت وساز و ضوابط حفاظتی حریم عمومی برای بنا‌های ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

وی اظهار داشت: مطالعه بافت تاریخی ۱۷۲ هکتاری شهر نهاوند موجب تسریع پاسخ گویی به استعلامات شهرداری در محدوده بافت تاریخی می‌شود.

وی با بیان اینکه نهاوند یکی از چهار شهر دارای بافت تاریخی در استان همدان است عنوان کرد: منطقه دو خواهران منطقه‌ای تاریخی است که آثار مربوط به دور‌های سلوکیان و ساسانیان در آن وجود دارد که لازم است اماکن منطقه خریداری شود تا بتوان در آن کاوش‌های تاریخی انجام داد.

جانجان اظهار کرد: در طرح جامع نهاوند این محدوده به عنوان سایت موزه معرفی شده که از سال ۸۴ تاکنون در چند مرحله در این منطقه کاوش انجام شده که آثار و اشیای تاریخی مرتبط با معبد از آن کشف شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نهاوند بیان کرد: معبد لائودیسه به دنبال کشف لوح تاریخی در سال ۱۳۲۰ به عنوان یک بحث مهم تاریخی در نهاوند مطرح شد.

وی ادامه داد: این معبد را آنتیوخوس پادشاه سلوکی در این شهر برای همسرخود ملکه لائودیسه بنا کرده است.

به گفته وی، در حفاری‌هایی که در سال ۱۳۲۲ صورت گرفت کتیبه‌ای به خط یونانی پیدا شده که مربوط به آنتیوخوس سوم پادشاه سلوکی است.

جانجان بیان کرد: تاکنون از این منطقه سر ستون‌های یونیک کشف شده است.

شهرستان نهاوند به علت قدمت بالای تاریخی دارای آثار تاریخی و باستانی زیادی است که از مهمترین آن‌ها که در حال حاضر وجود دارد می‌توان به حمام حاج آقا تراب، مسجد جامع، تپه تاریخی گیان و ده‌ها اثر دیگر اشاره کرد.

این شهرستان با دارا بودن جمعیتی بالغ بر ۱۹۰ هزار نفر در ۱۰۵ کیلومتری جنوب استان همدان واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار