معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: قرارداد کشت گندم در ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی این استان بسته شد و کشاورزان گلستان از ابتدای سال زراعی جاری (اول مهر) تاکنون ۱۵ هزار هکتار از زمین‌های خود را زیر کشت گندم بردند.
کد خبر: ۹۱۸۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۳ 23 November 2020

محمدرضا عباسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، پیش بینی قرارداد کشت گندم در گلستان را تا ۳۵۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: باتوجه به یک ماه زمان باقی مانده برای کشت این محصول (پایان آذرماه)، تحقق افزایش قرارداد کشت دور از انتظار نیست.

مطابق تقویم زراعی، مناسبت‌ترین زمان کشت گندم در استان گلستان از نیمه دوم آبان ماه به مدت یک ماه در اراضی دیم و از اول تا ۳۰ آذر نیز در زمین‌های آبی است.

وی از سطح سبز پنج هزار هکتاری مزارع گندم گلستان خبر داد و گفت: بخش قابل توجهی از نهاده‌های مورد نیاز کشت این محصول مانند انواع کود شیمیایی و بذر گواهی شده، توسط مراکز خدمات کشاورزی و کارگزاری‌ها تامین شده و درحال توزیع بین کشاورزان است.

عباسی اضافه کرد: برای تامین بذر مورد نیاز گندم‌کاران گلستان تاکنون ۲۳ هزار تن بذر گواهی شده و مادری بین کشاورزان توزیع شده و در چند روز آینده نیز پنج هزار تن دیگر نیز در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

در سال زراعی قبل کشاورزان گلستان بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از ۳۵۵ هزار هکتار زمین برداشت کرده و ۸۲۰ هزار تن از این محصول را به دولت فروختند.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن کمتر از استان‌های دارای پتانسیل کشاورزی همچون فارس و خوزستان است مضافاً اینکه به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

گلستان ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی حاصل‌خیز دارد که هرساله بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از این زمین‌ها به زیر کشت پاییزه گندم می‌رود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار