مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه تاکنون ۴۴ اقدام برای پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انجام شده است گفت: از سازماندهی مجدد اکیپ‌های مربوط به نمونه‌برداری و معدوم‌سازی تا فراهم کردن امکان گزارش آنلاین بیماری از سوی همکاران و هماهنگی با اداره محیط زیست استان از جمله اقدامات بوده است.
کد خبر: ۹۱۸۶۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲ 23 November 2020
به گزارش فارس محمودرضا رسولی اظهار کرد: در فصلی از سال قرار داریم که معمولا شاهد مهاجرت پرندگان به کشور‌های مختلف هستیم و احتمال بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وجود دارد.

وی بیان کرد: خوشبختانه به واسطه اقداماتی که دامپزشکی همدان با همکاری استانداری و اداره کل محیط زیست انجام داده فعلا در حال حاضر هیچگونه موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هم در حیاط وحش و هم مرغداری‌ها  مشاهده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه تاکنون ۴۴ اقدام برای پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انجام شده است گفت: از سازماندهی مجدد اکیپ‌های مربوط به نمونه‌برداری و معدوم‌سازی تا فراهم کردن امکان گزارش آنلاین بیماری از سوی همکاران و هماهنگی با اداره محیط زیست استان از جمله اقدامات بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر امکان آزمایش و تشخیص آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به روش PCR در استان فراهم و آماده بهره‌برداری است خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در خصوص احتمال بیماری به تشکل‌ها و مرغداران و مراکز مرتبط با پرندگان انجام شده است.

رسولی از تشکیل ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خبر داد و افزود: تمام هماهنگی لازم برای کنترل کانون‌های احتمالی بیماری را انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه کشیک‌های استان مشخص و مستقر شده‌اند گفت: با وجود اینکه مشکلات شیوع بیماری کرونا وجود دارد، اما همکاران آمادگی برخورد با کانون‌های ارتباطی را دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه اکیپ‌های مشترک فعال بودند و بازدید از تالاب‌های استان در برنامه است افزود: خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری نداشته‌ایم.

وی با تاکید به اینکه حتما با موارد مشکوک برخورد و بررسی و نمونه‌برداری‌ها انجام خواهد شد گفت: امسال در ۶۱ واحد اعم از صنعتی و بومی نمونه‌برداری شده و همه نمونه‌ها نیز دلالت بر سلامتی از لحاظ آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان دارد.

رسولی با اشاره به بکارگیری مسوول بهداشتی - فنی برای تمام واحد‌ها خاطرنشان کرد: قبل از شروع پاییز ساماندهی کمیته‌های ممیزی برای بازدید از واحد‌های تخم‌گذار، پولت، مادر و بوقلمون انجام شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات ترویجی برای بهره‌برداران به شکل آموزش از راه دور صورت گرفته است تاکید کرد: با وجود اینکه تاکنون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشده، اما از هم‌استانی‌های می‌خواهیم اگر از پرندگانی مراقبت می‌کنند کنترل کنند که آن‌ها با پرندگان آزاد پرواز تماس نداشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان تصریح کرد: اگر تلفات پرندگانی در استان مشاهده شد حتما به همکاران ما در سراسر استان با شماره ۱۵۱۲ اطلاع دهند تا بررسی، پایش و نمونه‌برداری انجام شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از کشور‌های روسیه و قزاقستان گزارش‌هایی ارائه شده و حتی رخداد‌هایی از کشور آلمان، انگلستان، ژاپن و هلند مبنی بر وجود بیماری اطلاع داده شده است افزود: تمام تلاش ما کنترل وضعیت است و این اطمینان را می‌دهیم که به درستی پایش و نمونه‌برداری انجام خواهد شد و خوشبختانه فعلا مشکلی مشاهده نشده است
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار